تکنیک ضد سرطان شناسایی شد

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، پژوهشگرانی از موسسه پژوهشی سرطان لندن (ICR) و دانشگاه ادینبورگ، تکنیکی جدیدی با نامروالور (Revolver) را توسعه دادند. در این تکنیک که مبتنی بر تکامل تکرار سرطان است، از اطلاعات مربوط به الگوهای جهش موجود در توالی DNA، برای پیش بینی تغییرات ژنتیکی آینده استفاده می گردد. طبیعت متغیر تومورها همیشه یکی از بزرگ ترین چالش ها در زمینه درمان سرطان بوده است. سرطان ها اغلب به فرم مقاوم در برابر دارو تکامل پیدا می نمایند. اگر پزشکان بتوانند نحوه تکامل یک تومور را پیش بینی نمایند، می توانند با مداخله زودهنگام قبل از تکامل تومور و مقاوم شدن آن به دارو، جلوی رشد آن را بگیرند و از این راه شانس بقای بیمار سرطانی بیشتر گردد. این پژوهش در ژورنال Nature Methods منتشر شده است.

تکنیک ضد سرطان شناسایی شد

پژوهشگران ارتباط بین توالی های خاص تومور و اندازه زنده مانی بیمار را تایید نموده اند. بر این اساس، این الگوهای تکراری می توانند به عنوان شاخصی برای تشخیص و یاری به طراحی درمان های آینده در نظر گرفته شوند. برای مثال تومورهای پستانی که دارای یک توالی اشتباه در ماده ژنتیکی کدنماینده پروتئین سرکوب گر تومور p53 و نیز دارای جهش هایی در کروموزوم شماره 8 خود هستند، نسبت به آن هایی که دارای تغییرات ژنتیکی دیگر هستند، کمتر زنده می مانند.

پژوهشگران یک تکنیک یادگیری ماشین تازه را توسعه دادند که اطلاعات به دست آمده درمورد تومورها را بین بیمارانی با شرایط مشابه، انتقال می دهد. در این روش از الگوی جهش های ژنتیکی مشاهده شده در تکرار تومورهای یک بیمار و نیز الگوهای مربوط تومورهای بیماران مختلف برای پیش بینی روندهای آینده استفاده می گردد.

در این پژوهش، دانشمندان از اطلاعات ژنتیکی 768 نمونه تومور مربوط به 178 بیمار مبتلا به سرطان های ریه، سینه، کلیه و روده استفاده کردند و اطلاعات ژنتیکی مربوط به تومورهای هر نوع سرطان را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کردند. پژوهشگران با شناسایی الگوهای تکراری و ترکیب این اطلاعات با دانش کنونی در خصوص زیست شناسی سرطان و تکامل، توانستند مسیر آینده توسعه تومور را پیش بینی نمایند.

اگر معین گردد که تومورهای دارای الگوهای خاص، در آینده به یک درمان خاص مقاوم می شوند، از این روش می توان برای پیش بینی احتمال بروز مقاومت دارویی در بیماران استفاده کرد. آندرا ساتوریوا که رهبری این پژوهش را بر عهده دارد، می گوید:

ما یک ابزار قدرتمند هوش مصنوعی را توسعه داده ایم که به یاری آن می توان پیش بینی هایی درمورد مراحل بعدی تکامل تومورها بر اساس الگوهای جهش آن ها داشت. به یاری این ابزار ما امیدواریم که بتوانیم یکی از کارت های برنده سرطان یعنی تکامل غیر قابل پیش بینی آن را از بین ببریم. شاید بتوانیم از این ابزار هوش مصنوعی برای مداخله زودهنگام و پیش بینی حرکت بعدی سرطان، استفاده کنیم.

منبع: انتخاب

به "تکنیک ضد سرطان شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک ضد سرطان شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید