خبرنگاران ایمونوتراپی در درمان کدام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک موثر است؟

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، تهران - خبرنگاران - محققان دانشگاه کالج لندن، نشانگر زیستی جدیدی را کشف کردند که امکان شناسایی آن دسته از بیماران دیابت نوع یک را که شانس بیشتری در موفقیت ایمونوتراپی با داروی Abatacept دارند، فراهم می نماید.

خبرنگاران ایمونوتراپی در درمان کدام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک موثر است؟

به گزارش پایگاه خبری ساینس، داروی Abatacept یک سرکوب نماینده سیستم ایمنی است که پاسخ ایمنی بدن را در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مهار می نماید؛ اما نحوه اثرگذاری آن در افراد مختلف، تغییرات قابل توجهی دارد و به همین علت نمی توان این دارو را به طور روزمره مورد استفاده قرار داد.

کشف نشانگر زیستی جدید امکان استفاده از این دارو را برای افرادی که مناسب ترین واکنش را نسبت به آن دارند، فراهم می نماید.

محققان با آنالیز نمونه خون افراد مبتلا به دیابت نوع یک که در تحقیقات مربوط به داروی Abatacept شرکت نموده بودند، دریافتند تعداد سلول های ایمنی موسوم به Tfh در اثر مصرف دارو کاهش یافته و ویژگی های بیوشیمیایی آن ها نیز تغییر می نماید. محققان با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، نمونه خون این افراد را تجزیه و تحلیل کردند و این تفاوت ها را در سلول های Tfh قبل و بعد از آغاز درمان با Abatacept مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا نشانگرهای زیستی جدید را شناسایی نمایند.

این نشانگرها حتی قبل از آغاز درمان نیز امکان پیش بینی میزان موفقیت آن را فراهم می نمایند.

دیابت به علت ناتوانی بدن در فراوری یا مصرف انسولین بوجود می آید. انسولین ماده ای است که توسط لوزالمعده فراوری می گردد و نقش آن استفاده از قند به عنوان بزرگ ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می گردد.

دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است. دلیل قطعی این بیماری ناشناخته است، ولی محققان بسیاری از عوامل محیطی و ژنتیکی را در این عارضه دخیل می دانند. بعضی مطالعات نشان می دهد عفونت های خاصی در دوران کودکی نیز می تواند محرک دیابت نوع یک، به ویژه در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری هستند، باشد. یکی از این عفونت ها روتاویروس است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان دنیای بهداشت در خصوص دیابت:

-تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا از 108 میلیون در سال 1980 به بیش از 425 میلیون نفر رسیده است.

-شیوع دنیای دیابت در افراد بالای 18 سال، از 4.7 درصد در سال 1980، به 8.5 درصد رسیده است.

-سرعت شیوع دیابت در کشورهای فقیر و کم درآمد بیشتر است.

-دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.

-در سال 2016میلادی، 1.6 میلیون مرگ، مستقیما به دیابت مربوط بود و 2.2 میلیون مرگ دیگر به گلوکز بالای خون منتسب بود. حدود نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از گلوکز بالای خون، در افراد کمتر از 70 سال گزارش شده است.

- بر اساس آخرین آمار سازمان دنیای بهداشت در سال 2016 میلادی، دیابت هفتمین عامل مرگ و میر گزارش شده است.

-رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن و اجتناب از مصرف دخانیات مهمترین عوامل در پیشگیری از دیابت نوع 2 هستند.

- بیش از 425 میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا هستند؛ بیشتر این آمار به دیابت نوع 2 اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.

-از هر دو بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به سادگی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.

-از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه ها دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Immunology منتشر شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ایمونوتراپی در درمان کدام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایمونوتراپی در درمان کدام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید