سوالات متداول در خصوص ویزای شینگن

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، دریافت ویزای شینگن مستلزم گذراندن مراحل پیچیده ای است که معمولا متقاضیان را با مشکل روبرو می نماید.

سوالات متداول در خصوص ویزای شینگن

ویزای شنگن که به اشتباه در ایران ویزای شینگن نیز گفته می گردد، یکی از پرطرفدارترین انواع ویزا در جهان است که در قالب ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای پزشکی و... با توجه به هدف سفر و مدت زمان اقامت متقاضی به وسیله سفارت کشورهای عضو پیمان شینگن صادر می گردد.

دریافت ویزای شینگن مستلزم گذراندن مراحل پیچیده ای است که معمولا متقاضیان را با مشکل روبرو می نماید. برای گذراندن این مراحل باید با مفهوم انبوهی از واژه ها و اصطلاحات تخصصی آشنا بود و کوچک ترین بی دقتی در این مورد به معنای اجبار برای شروع دوباره مراحل درخواست ویزا و تلف شدن زمان و حتی محرومیت از ارائه دوباره درخواست است. برای اجتناب از این مسائل و آگاهی از نحوه درخواست و مراحل صدور هر یک از انواع ویزای شینگن، وبلاگ دخترانه ها اقدام به گردآوری و پاسخگویی سؤالات متداول درباره ویزای شینگن نموده است.

ویزای شینگن چیست؟

این ویزا که می تواند به وسیله هر یک از کشورهای عضو پیمان شینگن صادر گردد، به دارنده آن اجازه می دهد در بازه زمانی معین، آزادانه و بدون محدودیت به کلیه کشورهای اتحادیه اروپا که عضو پیمان شینگن هستند و همین طور کشورهای EFTA عضو پیمان شینگن سفر نموده یا از آن ها عبور کند.

چه کشورهایی در پیمان شینگن مشارکت دارند؟

برای تماشا لیست کامل کشورهای عضو پیمان شینگن به مقاله اختصاصی لیست کشورهای پذیرنده ویزای شینگن مراجعه کنید.

EFTA چیست؟

EFTA مخفف European Free Trade Association (انجمن تجارت آزاد اروپا) است که 9 کشور اتریش، بلژیک، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس و انگلستان در آن عضویت دارند. انجمن EFTA به صورت غیر رسمی در سال 1987 به وسیله تعدادی از بزرگ ترین و قدیمی ترین واردنماینده های آزاد اروپایی ایجاد شد، ولی تا سال 1990 فعالیت رسمی خود را شروع نکرد. تشکیلات مرکزی EFTA در هلند واقع شده است و اساسنامه این انجمن نیز به زبان هلندی تنظیم شده است.

EFTA چه تفاوتی با EU (اتحادیه اروپا) دارد؟

EFTA تنها از 9 کشور اروپایی تشکیل شده است، در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی (28 کشور) در اتحادیه اروپا عضویت دارند. اتحادیه اروپا به عنوان یک واحد اقتصادی قدرتمند، نقش عمده ای در سیاست گذاری های اقتصاد جهانی ایفا می نماید و همه اعضای آن دارای واحد پول (یورو) یکسانی هستند.

بعد از اخذ ویزای شینگن، چه مدت می توان در کشورهای عضو پیمان شینگن اقامت کرد؟

مدت اقامت بر اساس نوع ویزایی که در سفارت خانه یا کنسولگری هر کدام از کشورهای شینگن صادر شده است، معین می گردد. رایج ترین نوع ویزای شینگن، ویزایی است که برای گردشگران (ویزای تایپ C) صادر می گردد که حداکثر 90 روز اعتبار دارد و برای اخذ آن باید 6 ماه از آخرین ورود به کشورهای شینگن گذشته باشد.

متقاضی ویزای شینگن باید چه پیش شرط هایی داشته باشد؟

هر کسی که بتواند مدارک لازم برای اثبات تمکن اقتصادی برای تأمین هزینه های خود در مدت اقامت در کشورهای عضو پیمان شینگن را ارائه کند، می تواند برای ویزای شینگن درخواست بدهد.

نوع ویزای شینگن مورداحتیاج متقاضی بر چه اساسی معین می گردد؟

بر اساس نوع و ماهیت سفر، سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورهای شینگن سه نوع ویزا صادر می نمایند:

  • ویزای عادی (Uniform) شینگن که به وسیله هر کدام از کشورهای عضو پیمان شینگن صادر می گردد و دارنده آن در بازه زمانی محدود (حداکثر 90 روز) مجاز به اقامت یا عبور از کل منطقه شینگن است. ویزای عادی شینگن فقط با فاصله زمانی 6 ماه از آخرین ورود به کشورهای شینگن صادر می گردد.
  • ویزای محدود (Limited) شینگن که در محدوده های خاصی اعتبار دارد و دارنده آن می تواند فقط به کشور صادر نماینده ویزا یا در شرایط خاص به کشورهای دیگری که در هنگام درخواست ویزا نام آن ها را به صورت معین ذکر نموده، مسافرت کند.
  • ویزای ملی (National) شینگن که به دارنده اجازه می دهد با هدف تحصیل، کار یا اقامت دائم به یکی از کشورهای شینگن وارد گردد.

ویزای شینگن در سه نوع عادی، محدود و ملی صادر می گردد

ویزای عادی شینگن چیست؟

با در نظر گرفتن اهداف سفر، ویزای عادی شینگن به سه نوع B ،A و C تقسیم می گردد.

  • ویزای شینگن عادی نوع A، ویزای ترانزیت (Transit) است و دارنده آن می تواند در محدوده بین المللی فرودگاه های منطقه شینگن تردد کند، ولی اجازه ورود به کشورهای شینگن را ندارد. این نوع ویزا که با نام ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز شناخته می گردد، برای مسافرهایی مناسب است که مبدأ و مقصدشان هیچ کدام از کشورهای شینگن نیست ولی مجبورند پرواز خود را در یکی از فرودگاه های منطقه شینگن تعویض نمایند.
  • ویزای شینگن عادی نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیت است که دارنده آن می تواند به وسیله خودروی شخصی، اتوبوس و هواپیمای شخصی به مقصد یک کشور غیر شینگن، در حداکثر پنج روز از چند کشور شینگن عبور کند.
  • ویزای شینگن عادی نوع C نوعی ویزای کوتاه مدت است که به یاری آن می توان در یک بازه زمانی معین (90 روزه) در کشورهای شینگن اقامت کرد.

ویزاهای ترانزیت فرودگاهی (نوع A) و ترانزیت (نوع B) چه تفاوتی با هم دارند؟

دارنده ویزای ترانزیت فرودگاهی به هیچ عنوان حق خروج از فرودگاه های بین المللی کشورهای شینگن را ندارد ولی دارنده ویزای ترانزیت می تواند به مدت پنج روز از چند کشور شینگن عبور کند.

تفاوت بین ویزای شینگن چند ورودی (multiple-entry) و تک ورودی (single-entry) چیست؟

با ویزای یکبار ورود همان طور که از نام آن پیداست، در یک بازه زمانی معین فقط یک بار می توان وارد منطقه شینگن شد و به محض خروج از آن، ویزا اعتبار خود را از دست می دهد و حتی اگر محدودیت زمانی آن تمام نشده باشد نیز ورود دوباره به منطقه شینگن مجاز نیست. در حالی که با ویزای چند ورودی تا زمان خاتمه اعتبار می توان به دفعات به این منطقه وارد یا از آن خارج شد.

ویزای محدود شینگن چیست؟

ویزای محدود شینگن صرفا در کشور صادرنماینده اعتبار دارد و دارنده ویزا فقط اجازه ورود به آن کشور یا در شرایط خاص به کشورهای دیگری که در هنگام درخواست ویزا معینا از آن ها نام برده است، دارد. ویزای محدود به جز موارد ذکر شده، در دیگر کشورهای شینگن به رسمیت شناخته نمی گردد.

ویزای ملی شینگن چیست؟

ویزای ملی در دو نوع تک ورودی و چند ورودی صادر می گردد. نوع تک ورودی برای افرادی مناسب است که با هدف و محدوده زمانی معین قصد اقامت در یکی از کشورهای شینگن را دارند و بعد از این مدت می خواهند به کشور خودشان بازگردند. از طرف دیگر ویزای ملی چند ورودی به دارنده اجازه می دهد که بدون احتیاج به هیچ مجوز یا ویزای دیگری به تمام کشورهای منطقه شینگن مسافرت کند.

آیا می توان با یک ویزای شینگن به بیش از یک کشور عضو پیمان شینگن مسافرت کرد؟

بعد از صدور ویزا و تا قبل از تمام شدن اعتبار زمانی آن، دارنده ویزا می تواند در تمام منطقه شینگن تردد یا اقامت کند. نکته قابل توجه اینکه در اختیار داشتن ویزای شینگن شرط لازم و کافی برای ورود به کلیه کشورهای منطقه شینگن نیست؛ برای نمونه، ویزاهای کوتاه مدت ایتالیا با نام ویزا متحدالشکل کوتاه مدت (ویزای شینگن) برای اقامت حداکثر 90 روزه در یک بازه زمانی 180 روزه جهت سفر به حوزه شینگن صادر می گردد، مشروط بر اینکه تنها مقصد یا مقصد اصلی سفر ایتالیا باشد. کشورهای عضو پیمان شینگن این اختیار را دارند که در مبادی مرزی کشورشان از ورود مسافرانی که بدون در نظر گرفتن دستورالعمل فوق، ویزا شینگن اخذ نموده اند، جلوگیری نمایند.

در چه محل هایی می توان برای اخذ ویزای شینگن درخواست داد؟

در همه سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورهای شینگن در سراسر جهان. در صورتی که متقاضی قصد مسافرت به یک کشور خاص در منطقه شینگن داشته باشد باید درخواست خود را به روش مستقیم به سفارتخانه یا کنسولگری کشور مقصد ارائه کند.

برای سفر به بیش از یک کشور شینگن، در سفارتخانه کدام کشور باید درخواست ویزا را ارائه کرد؟

اگر هدف متقاضی مسافرت به بیش از یک کشور عضو پیمان شینگن است، توصیه می گردد درخواست ویزا به سفارتخانه یا کنسولگری کشوری ارائه گردد که متقاضی بیشتر مدت سفر را در آن خواهد گذراند. متقاضی باید این کشور را با عنوان مقصد اصلی خود معرفی کند.

شرایط اولیه درخواست ویزای شینگن به چه ترتیبی هستند؟

هر متقاضی ویزای کشورهای عضو پیمان شینگن حتما باید برای انجام مصاحبه حضوری و ارائه فرم درخواست ویزا به همراه کلیه مدارک ضروری بر اساس قوانین و مقررات، از سفارت، کنسولگری یا کارگزار ویزای سفارت کشور مقصد وقت قبلی بگیرد. متقاضی حتما باید دارای پاسپورت معتبری باشد که از صدور آن کمتر از 10 سال می گذرد و تا خاتمه اعتبار آن حداقل 6 ماه به جای مانده است.

ارائه چه نوع مدارکی برای درخواست ویزای شینگن لازم است؟

برای آگاهی از مدارک لازم برای درخواست ویزای شینگن به مقاله اختصاصی مدارک ویزای شینگن مراجعه کنید.

از کجا می توان فرم درخواست ویزای شینگن را تهیه کرد؟

این فرم در همه کشورهای منطقه شینگن فرمت یکسانی دارد و به صورت رایگان می توان از وب سایت سفارت ها یا دفاتر خدمات ویزا دریافت کرد.

چگونه باید فرم درخواست ویزای شینگن را پر کرد؟

فرم درخواست ویزا می تواند به صورت دست نویس یا تایپی پر گردد. فرم حتما باید کاملا پر گردد و هیچ جای خالی در آن نباشد. اگر متقاضی احساس می نماید که پر کردن قسمتی از فرم درخواست شامل حال او نمی گردد، باید جای خالی را با عبارت NA (بدون جواب - No Answer) پر کند.

آیا متقاضی باید حتما مدارک مورداحتیاج را شخصا به سفارتخانه یا کنسولگری تحویل بدهد؟

بله، مدارک مورداحتیاج برای درخواست ویزا باید حتما به وسیله خود متقاضی و در جریان مصاحبه حضوری به سفارت، کنسولگری یا کاگزار ویزای سفارت ارائه گردد.

آیا برای مصاحبه حضوری در هر زمان دلخواه می توان به سفارتخانه یا کنسولگری مراجعه کرد یا باید حتما وقت قبلی گرفته گردد؟

این مسئله به ضوابط و مقررات سفارتخانه یا کنسولگری مورد نظر بستگی دارد ولی معمولا برای مصاحبه حضوری، گرفتن وقت قبلی به وسیله ایمیل یا با تماس تلفنی لازم است. با این حال برای حصول اطمینان و اطلاعات بیشتر باید با سفارتخانه، کنسولگری یا کارگزار خدمات ویزای کشور موردنظر تماس گرفت.

در مصاحبه حضوری معمولا چه سؤالاتی پرسیده می گردد؟

در این مصاحبه ها معمولا سؤالات شخصی در خصوص شرایط کنونی، انگیزه درخواست ویزا و سایر جزییات سفر پرسیده می گردد که متقاضی باید با اطمینان و صداقت به آن ها پاسخ دهد.

گرفتن ویزای شینگن چقدر هزینه دارد؟

برای گرفتن ویزای شینگن مبلغی غیر قابل استرداد به عنوان هزینه های دولتی از متقاضی دریافت می گردد که برای همه کشورهای شینگن مبلغی ثابت است. از ابتدای ژانویه 2020، متقاضیان ویزای شینگن باید هزینه بیشتری را جهت صدو ویزا پرداخت نمایند. طبق اصلاحیه قانون ویزای شینگن، هزینه صدور ویزا 33.3 درصد افزایش خواهد یافت. به این معنی که هزینه صدور ویزا از 60 یورو به 80 یورو خواهد رسید. بنابر اعلام اتحادیه اروپا عایدی حاصل از این افزایش تعرفه صرف بهبود تجهیزات برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی خواهد شد.

آیا ممکن است که برای درخواست ویزا به جز مدارک اجباری، مدرک دیگری نیز درخواست گردد؟

بله. برای درخواست ویزای شینگن به جز مدارک اجباری و یکسان برای همه کشورها، ممکن است بسته به نوع ویزا چندین مدرک دیگر نیز از متقاضی درخواست گردد.

آیا می توان قبل از صدور ویزای شینگن بلیت هواپیما خرید؟

خیر. یکی از مدارک مورد احتیاج برای درخواست ویزا پرینت رزرو بلیط هواپیما است، ولی قطعی کردن خرید بلیط قبل از صدور ویزا به هیچ عنوان توصیه نمی گردد مگر به دلایل مختلف چاره ای جز این کار نباشد.

اگر متقاضی دوست یا خویشاوندی در کشورهای شینگن داشته باشد، چگونه می تواند وجود او را به سفارتخانه یا کنسولگری اثبات کند؟

اگر متقاضی برای ویزای شینگن توریستی دیدار با دوستان و خویشاوندان ساکن در منطقه شینگن درخواست بدهد، چند مدرک دیگر باید برای اثبات این ادعا به درخواست ضمیمه شوند.

  • دعوت نامه رسمی از طرف دوست یا خویشاوند ساکن یکی از کشورهای شینگن.
  • اگر متقاضی شخصا هزینه های سفر خود را تأمین می نماید، باید مدرکی برای اثبات تمکن اقتصادی خود ارائه دهد ولی در صورتی که دوست یا خویشاوند متقاضی هزینه سفر را تقبل کند باید یک گواهی معتبر تأمین هزینه (مورد تائید رسمی مقامات محل اقامت دوست یا خویشاوند ساکن کشورهای شینگن) به مدارک درخواست ویزا ضمیمه گردد.
  • اگر متقاضی شخصا هزینه های سفر خود را تأمین کند، نام، آدرس و کپی پاسپورت دوست یا خویشاوند ساکن یکی از کشورهای شینگن به مدارک درخواست ویزا اضافه می گردد. در صورتی که دوست یا خویشاوند متقاضی شهروند رسمی کشورهای شینگن نباشد، ارائه کپی مجوز اقامت او الزامی است.

برای گرفتن ویزای شینگن متقاضی چقدر باید توان اقتصادی داشته باشد؟

فقط به اندازه لازم برای تأمین هزینه های رفت و برگشت، محل اقامت و مخارج روزمره در کشورهای شینگن در طول مدت سفر.

آیا در هنگام درخواست ویزای شینگن، ارائه کپی ویزاهای قبلی لازم است؟

بله. در صورت وجود باید حتما ارائه گردد.

آنالیز و تائید درخواست ویزای شینگن چقدر زمان می برد؟

با وجود اینکه آنالیز و تائید ویزا فقط به 24 تا 48 ساعت زمان احتیاج دارد، ولی درواقع روال دریافت پاسخ به وسیله متقاضی وقت بسیار بیشتری می گیرد که معمولا 14 روز و برای برخی از کشورهای سخت گیر 21 روز است.

آیا متقاضی می تواند در کشوری به جز محل اقامت خود برای گرفتن ویزای شینگن درخواست بدهد؟

بله. ولی در این صورت ارائه علت منطقی و قابل قبول برای این اقدام لازم است.

برای تمدید اعتبار ویزای شینگن چه باید کرد؟

در صورت وجود دلایل قابل اثبات و مستند شخصی، شغلی، پزشکی یا سایر موارد، متقاضی می تواند به مؤسسات مربوطه در یکی از کشورهای شینگن مراجعه نموده و برای تمدید ویزا درخواست بدهد.

آیا برای گرفتن ویزای شینگن بیش از 90 روزه به مدارک بیشتری احتیاج است؟

بله. برای گرفتن ویزای طولانی مدت شینگن یا ویزای نوع D، با توجه به ماهیت سفر، به جز مدارک اجباری ارائه چندین مدرک دیگر نیز لازم است.

اقامت دائمی به چه معنا است؟

اقامت دائمی مستلزم داشتن نوعی ویزا است که به دارنده اجازه می دهد، برای مدت نامحدود در کشوری به جز موطن خود اقامت کند؛ این شخص اصطلاحا مقیم نامیده می گردد.

آیا با داشتن مجوز اقامت می توان به همه کشورهای شینگن مسافرت کرد؟

مجوز اقامت به دارنده اجازه می دهد که آزادانه و بدون احتیاج به هرگونه ویزا یا مجوز دیگر، به همه کشورهای شینگن مسافرت کند، ولی خروج و ورود دوباره به منطقه شینگن حتما باید با هماهنگی و آگاهی مسئولان مربوطه انجام گردد.

اگر کشور مقصد در محل اقامت متقاضی سفارتخانه با کنسولگری نداشته باشد، برای درخواست ویزای شینگن چه باید کرد؟

برخلاف روال فعلی، از سال 2020 میلادی دیگر احتیاجی به سفر متقاضیان به کشور ثالث جهت مراجعه به مراکز صدور ویزا وجود ندارد. طبق لایحه قانون الحاقی برای محدوده مرزی شینگن (کد مرز شینگن موسوم به Schengen Border Code)، که در ماه ژوئن به وسیله شورای اتحادیه اروپا به تصویب رسید، اگر عضوی از اتحادیه اروپا خدمات کنسولی خود را به هر علتی در کشور محل اقامت مسافر ارائه نکند، این مسئله باید به وسیله یک عضو دیگر اتحادیه اروپا در آن کشور ارائه گردد. به این معنی که کشور جانشین می تواند به نیابت از اتحادیه اروپا فرم های درخواست ویزا را آنالیز کند.

بر اساس این قانون که از ماه های ابتدایی سال 2020 اجرایی خواهد شد، هر عضور شینگن باید

یکی دیگر از اعضای شینگن را به نیابت از خود جهت انجام امور کنسولی معرفی کند،

یا

انجام امور کنسولی خود را به مراکز ارائه خدمات صدور ویزا برون سپاری کند.

آیا متقاضی زیر سن قانونی می تواند ویزای شینگن بگیرد؟

بله. ولی پدر و مادر یا قیم قانونی باید حتما فرم درخواست ویزا را امضا نمایند. اگر والدین متقاضی از هم جدا شده باشند، ولی حضانت فرزند به عهده هر دوی آن ها باشد، بازهم به امضای هر دو احتیاج است. در صورتی که حضانت فرزند به عهده یکی از والدین باشد، فرم درخواست فقط به وسیله سرپرست قانونی (پدر یا مادر) امضا می گردد.

متقاضی به چه صورتی هزینه ویزای شینگن را پرداخت می نماید؟

هزینه ویزا در سفارتخانه یا کنسولگری کشور مقصد، به صورت نقد یا به وسیله کارت اعتباری و دبیت کارت (debit card) پرداخت می گردد.

آیا هزینه ویزای شینگن برای بزرگسالان و بچه ها یکسان است؟

خیر. هزینه ویزای شینگن برای بچه ها 6 تا 12 سال 35 یورو است و برای بچه ها زیر 6 سال هیچ مبلغی دریافت نمی گردد.

بیمه مسافرتی چیست؟

هدف اصلی بیمه مسافرتی، پوشش کامل هزینه های درمانی در هنگام مجروح شدن یا بروز بیماری غیرمنتظره در طول سفر است. علاوه بر هزینه های درمانی، بیمه مسافرتی باید خسارت های ناشی از گم شدن یا صدمه تماشا لوازم مسافر در کشورهای مبدأ و مقصد و همین طور تمام جهت را تأمین کند.

از کجا می توان بیمه مسافرتی تهیه کرد؟

قرارداد بیمه مسافرتی باید با مؤسسات معتبر بیمه و مورد تائید کشورهای شینگن برای تمام طول مدت سفر منعقد گردد. بسته به نوع خدمات موسسه بیمه، قرارداد را می توان به صورت آنلاین و یا حضوری تنظیم کرد.

آیا همه مسافران منطقه شینگن به بیمه مسافرتی احتیاج دارند؟

همه کسانی که برای محدوده زمانی معین قصد سفر به کشورهای شینگن دارند و برای هر نوع مسافرت از جمله سفرهای انفرادی، گروهی، گردشگری، تجاری و... ، باید حتما در تمام مدت حضور در منطقه شینگن تحت پوشش بیمه مسافرتی باشند.

آیا قرارداد بیمه مسافرتی هزینه صدمات ناشی از شرکت در ورزش های خطرناک را پوشش می دهد؟

خیر. این مورد یکی از محدودیت های بیمه مسافرتی است. البته در قبال پرداخت هزینه بیشتر می توان قرارداد بیمه ای تهیه کرد که این مورد را پوشش بدهد.

منبع: کجارو / schengenvisainfo.com

به "سوالات متداول در خصوص ویزای شینگن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوالات متداول در خصوص ویزای شینگن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید