کنترل خشم در برابر بچه ها با 12 راه حل ساده و کارآمد

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، چرا کنترل خشم در برابر بچه ها تا این اندازه سخت است؟ علل زیادی وجود دارد، اما پررنگ ترین علت این است که خودتان چنین اجازه ای می دهید. در واقع با عصبانی شدن در مقابل رفتار بچه ها، به آن ها این اجازه را می دهید که کنترل احساسات شما را به دست بگیرند. به یاد داشته باشید که آرامش و اضطراب مسری هستند و زمانی که شما آرام یا عصبی هستید، این احساس را به بچه ها نیز منتقل می کنید. بنابراین باید سعی کنید همیشه آرامش خود را حفظ کنید. البته همه سعی بر کسب آرامش، دور کردن افکار منفی و کنترل خود داریم، فقط راه های آن را بلد نیسیتیم. در این مقاله 12 راه چاره موثر برای کنترل خشم در برابر بچه ها را معرفی می کنیم.

کنترل خشم در برابر بچه ها با 12 راه حل ساده و کارآمد

روش های کنترل خشم در برابر بچه ها

خشم و اضطراب از جمله احساساتی هستند که بیشتر والدین قدرت کنترل آن، به خصوص در مقابل فرزندان را ندارند. در حالی که روش های بسکمک برای این کار و بازگرداندن آرامش وجود دارد.

تعهد به خود به منظور کنترل خشم در برابر بچه ها

1. به خود تعهد دهید

به خود تعهد دهید که از این پس، کنترل خود را حفظ می کنید و اجازه نمی دهید چیزی به راحتی شما را عصبی کند. عواملی که خشم تان را برمی انگیزند، شناسایی کنید. به طور مثال آیا حاضرجوابی یا بی محلی کودک شما را عصبی می کند؟ به هر حال باید سعی کنید خشم خود را کنترل کنید. البته کنترل خشم کار چندان ساده ای نیست. کنترل خود در هر شرایطی کار بسیار سختی است؛ اما عهد ببندید که برای آرامش خود و خانواده تلاش می کنید.

2. افکار اشتباه را کنار بگذارید

گاهی اوقات از این که فرزندتان به حرف های شما گوش نمی دهد ناراحت می شوید. سپس این فکر در ذهنتان شکل می گیرد که حتماً به عنوان والدین اشتباهاتی مرتکب شده اید و نگران هستید که چه کاری برای تحت کنترل داشتن و سربه راه کردن آن ها باید انجام دهید. حتی گاهی اوقات نگران آینده آن ها می شوید که در آینده چگونه زندگی خواهند کرد. همین فکرها و نگرانی ها باعث افزایش اضطراب می شود. توجه کنید بهترین کار در چنین حالتی این است که اجازه دهید آن ها کار خودشان را انجام دهند و به هیچ وجه کارهای آن ها را به خود ارتباط ندهید و شخصی سازی نکنید.

در یک کلام، فرزند (بچه ای که هنوز نمی تواند مسائل خود را حل نماید) کار خود را انجام می دهد و کار شما این است که با کنترل خشم در برابر بچه ها و حفظ آرامش، اشتباهات آن ها را گوشزد کنید و آنها را راهنمایی نمایید.

3. مسئولیت های واقعی خود را بشناسید

بسکمک از والدین همیشه در رابطه با مسئولیت های واقعی خود سردرگم هستند. اگر در موضوعاتی که واقعا مسئول آن ها نیستید، دخالت کنید، نتیجه ای جز دلخوری و ناراحتی نخواهد داشت. به طور مثال همیشه سر موقع بیدار شدن آن ها، انجام تکالیف شان یا کارهایی مشابه اصلاً در حیطه مسئولیت های شما نیست و نباید به خاطر آن ها استرس داشته باشید. زیرا مسئولیت این کارها به عهده کودک است.

باید به کودک فرصت دهید تا یاد بگیرد مسائل خود را حل نماید. شما مسئول راهنمایی کردن او برای حل مسائل هستید و نباید نقش یک حل کننده مشکل برای کودک را بازی کنید. اگر مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرید، روز به روز آشفته تر و مضطرب تر خواهید شد. همچنین به یاد داشته باشید که شما مسئول گوش نکردن او به نصیحت ها نیستید. شما فقط وظیفه راهنمایی و گوشزد کردن نصحیت ها را دارید.

با رسیدن به چنین شناختی، کمی آرام تر خواهید شد. اما اگر هنوز هم در مقابل عدم حرف شنوی فرزندتان احساس مسئولیت می کنید و نگران هستید، به این فکر کنید که واقعاً چطور می توان کسی را مجبور به انجام کاری کرد؟ چگونه می توان اعمال کسی را کنترل کرد ؟

سعی کنید خود را در رابطه با چگونگی واکنش تان در مقابل عدم حرف شنوی فرزند، مسئول بدانید. به این فکر کنید که رفتار شما چه عواقبی خواهد داشت و در نهایت چه نتیجه ای را انتظار دارید. در طولانی مدت، یاد خواهید گرفت که کنترل احساس و رفتار خود، می تواند کمک کند تا راهنمایی مناسب برای نیازهای کودک باشید.

داشتن آمادگی قبلی برای کنترل خشم در برابر بچه ها

4. آمادگی قبلی برای کنترل خشم در برابر بچه ها

زمانی که احساس می کنید احتمال ایجاد تنش وجود دارد، سعی کنید خود را از قبل برای آن آماده کنید. به طور مثال می دانید که تقریباً همه اعضای خانواده در ساعت 5 عصر عصبی هستند. در بسکمک از خانواده ها این ساعت از روز، بدترین ساعت است. همه عصبی بوده و صبر و حوصله بسیار کمی دارند. زیرا در این ساعت معمولاً همه از کار یا مدرسه به خانه بازمی گردند و خسته و گرسنه هستند.

از خود بپرسید چگونه می توانم این شرایط را اداره کنم، بدون اینکه فرزند نوجوانم را عصبی و ناراحت کنم؟ چگونه اجازه رانندگی به او ندهم بدون اینکه تنشی بین ما به وجود بیاید؟ با خود بگویید این بار با او مشاجره نمی کنم. هیچکس نمی تواند مرا مجبور به این کار کند. اجازه نمی دهم کسی بتواند به راحتی مرا عصبی کند.

پس در کل موضع خود را این گونه انتخاب کنید: مهم نیست چقدر مرا به مبارزه بخوانید، این اتفاق هرکز نمی افتد. اجازه دهید احساسات و رفتار شما به گونه ای تغییر کند که خود را والدینی شایسته ببینید.

5. روش های گذشته را تمرین کنید

از خود بپرسید چه چیزی در گذشته به من کمک می کرد؟ عواملی که می توانست در گذشته آرامش را به شما بازگرداند، به یاد بیاورید و با استفاده از آن ها خشم خود را در برابر بچه ها کنترل کنید. معمولاً اولین چیزی که به ذهن خطور می کند، سکوت کردن در چنین شرایطی است.

در شرایطی که عصبی هستید، به خود قول دهید که هیچ حرفی نزنید. با خود بگویید من چیزی نمی گویم، من یک قدم عقب می ایستم. سپس نفس عمیقی بکشید و جملات آرامش بخشی را تکرار کنید لحظه ای به خود فرصت آرام شدن بدهید و همه چیز را موقتاً رها کنید. به یاد داشته باشید این کار درست ترین کار است و مجبور نیستید جواب همه حرف های بچه ها را بدهید.

6. نفسی عمیق بکشید

لحظه ای که احساس خشمگین شدن کردید، نفسی عمیق بکشید و لحظاتی را به فکر کردن بگذرانید. تفاوت زیادی بین پاسخ و واکنش وجود دارد. زمانی که پاسخی می دهید، یعنی کمی فکر کرده و سپس پاسخ داده اید. در مقابل واکنش لحظه ای نشان از عدم تفکر و احساسات لحظه ای است.

پس تا جایی که می توانید بعد از کمی تفکر، به کارها و حرف های فرزندتان پاسخ دهید. همیشه نفسی عمیق بکشد تا در این فرصت کمی فکر کرده و بعد پاسخ داده باشید.

به این فکر کنید که وقتی ناراحت هستید و سعی می کنید با عصبانیت و زورگویی حرف خود را به کرسی بنشانید، فشار زیادی را به فرزندان خود تحمیل می کنید. اما باید به فکر بچه ها هم باشید. شاید آن ها هم روزی سخت را پشت سر گذرانده اند، یا از موضوعی ناراحت هستند.

7. نشانه هایی در ذهن خود بسازید

نشانه هایی را برای مواقع افزایش خشم و عصبانیت خود معین کنید. هر عبارتی که بتواند در آن لحظه خشم شما را تا حدودی فروکش کند. عباراتی مانند صبر کن، نفس عمیق بکش، آرام باش، آیا واقعاً مهم است؟ این موضوع چقدر اهمیت دارد؟ و… را برای خود به عنوان نشانه ای در نظر بگیرید تا در شرایط مشابه، بتوانید کنترل خشم در برابر بچه ها خود را به دست بگیرید.

8. به آینده فکر کنید

به چند سال آینده فکر کنید. آیا رابطه ای که با فرزندتان خواهید داشت را می پسندید ؟ اگر اینگونه نیست، پس از اکنون شروع به تغییر نوع روابط با فرزندان کنید. فکر کنید که دوست دارید چه نوع رابطه ای را در 25 سال آینده با آن ها داشته باشید. از خود بپرسید آیا این نحوه صحبت و جواب دادن من به کودکم کمکی به بهتر شدن اوضاع می کند؟ آیا با این روش به اهدافم رسیده ام؟

البته این به معنای اطاعت بی چون و چرا از خواسته های فرزندان نیست، بلکه به شدت باید از این موضوع بپرهیزید. باید سعی کنید محترمانه با آن ها رفتار کنید، همان رفتاری که دوست دارید آن ها با شما داشته باشند. رفتاری که در راستای نزدیکی بیشتر و بهبود روابط با فرزندتان باشد.

زمانی که اعمال کودک شما را عصبی می کند، نحوه تفکر شما بسیار مهم است. هدف کلی باید درک علت اصلی باشد. در این حالت از خود بپرسید فرزندم قصد دارد چه کاری انجام دهد؟ هدف نهایی او از انجام این کار چیست؟ آیا قصد ایجاد تنش در خانه را دارد؟

پس از اینکه جواب این سؤالات را درک کردید، سعی کنید پاسخی مناسب برای آنها پیدا کنید. به این ترتیب از راستا درست منحرف نمی شوید و روابط بهتری با فرزندتان خواهید داشت. همچنین این اقدام باعث می شود تا راهی مؤثر برای آرامش و رهایی از ناراحتی ها پیدا کنید و به جای واکنش احساسی، واکنشی منطقی داشته باشید و نتیجه مثبت تری بگیرید.

کنترل خشم در برابر بچه ها، با همسرتان بحث نکنید

9. با همسر در مقابل بچه ها بحث نکنید

کنترل خشم در برابر بچه ها ضروری است. هیچ وقت با همسر خود در مقابل بچه ها دعوا نکنید. استرسی که کودک از مشاهده این صحنه می گیرد، تأثیر جبران ناپذیر بر روحیات او می گذارد. البته طبیعی است که هر کسی هرازگاهی با شریک زندگی اش بحث هایی داشت باشد. اما این بحث ها نباید در برابر بچه ها انجام شود. بنابراین سعی کنید بحث با همسر در جایی دور از چشم بچه ها و در نهایت آرامش صورت گیرد.

10. انتظارات خود را بیان کنید

اگر کودک شما در سنین پایین به خصوص زیر هفت سال است، قطعاً مفهوم برخی جملات و اعمال شما را درک نمی کند. او حتی درکی از کار اشتباه یا صحیح ندارد، بنابراین ممکن است برخی از اعمالش شما را خشمگین کند. در چنین حالتی به جای عصبی شدن و گفتن جملاتی مانند این چه رفتاری است؟ چرا رفتار درست را بلد نیستی؟ و… سعی کنید روشن تر انتظارات خود را با او در میان بگذارید.

به جای پرخاش و گفتن ناسزا به کودک از همه جا بی خبر، با آرامش او را در آغوش بگیرید و رفتار صحیح و اشتباه را برای او توضیح دهید. همیشه به یاد داشته باشید که بچه ها به خصوص در این سن پایین عمداً اشتباه نمی کنند.

11. در هنگام خشم از محل دور شوید

در صورتی که فرزند، کاری خلاف نظر شما انجام داد و خشم شما را برانگیخت، قبل از هر واکنش یا پاسخی سعی کنید از آن محل دور شوید. ممکن است با قرار دریافت در مقابل او، خشم تان شدیدتر شود و واکنش نامناسبی داشته باشید. می توانید از اتاق او خارج شده و به تماشای تلویزیون بپردازید، به پارک رفته و کمی قدم بزنید یا هر کاری که بتواند شما را آرام کند، انجام دهید.

پس از اینکه آرامش خود را بازیافتید، می توانید با منطق، علت را از فرزند خود جویا شوید و اگر مسئله ای وجود دارد، با یکدیگر راه حلی برای آن پیدا کنید. کنترل خشم در برابر بچه ها و داشتن رفتار منطقی، علاوه بر اینکه نحوه صحیح رفتار را به او یاد می دهد، باعث شکل گیری رابطه ای صحیح بین شما و فرزندتان خواهد شد.

12. به کودک خود عشق بورزید

اشتباهاتی که کودک شما می کند، غالباً به دلیل درک پایین اوست. پس این دلیل خوبی برای خشمگین شدن نیست. بچه ها معصوم و بی گناه هستند، بنابراین نباید در مورد مسائل مختلف خیلی به آن ها سخت بگیرید. حتی اگر این سخت گیری برای یادگیری آن هاست، یاددهی را از طریق اعمال خود انجام دهید.

فرزند خود را از عشق و محبت سیراب کنید و تا می توانید الگویی از مهربانی برای او باشید. فرزندان آیینه تمام نمای والدین هستند. پس اجازه دهید هر آنچه خوبی است، از شما الگوبرداری کند و یاد بگیرد. خشم و عصبانیت نتیجه ای جز سرخوردگی، نفرت و اشتباهات بیشتر نخواهد داشت.

جمع بندی

در حالت کلی باید بدانید که کنترل خشم در مقابل فرزندان تنها با تمرین راهکارهای ذکر شده و صبوری امکان پذیر است. هرگز در لحظه و از روی احساس واکنش نشان ندهید. قبل از آنکه هر واکنشی نسبت به اعمال کودک نشان دهید، فکر کنید و مناسب ترین رفتار را داشته باشید. هر پاسخی مسئولیت خاص خود را به همراه دارد. پس زمانی که خشمگین هستید، با عقل و منطق تصمیم بگیرید و احساسات خود را کنترل کنید. اگر با خشم و عصبانیت با کودک خود رفتار کنید، او را عصبی و پرخاشگر خواهید کرد. این در حالی است که شما به عنوان والدین باید اعتماد به نفس کودک خود را افزایش دهید. در این رابطه توصیه می کنیم مطلب راه های بالا بردن اعتماد به نفس در بچه ها را مطالعه فرمایید. لطفاً نظرات و تجربیات خود در رابطه با روش هایی مناسب برای کنترل خشم در برابر بچه ها را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "کنترل خشم در برابر بچه ها با 12 راه حل ساده و کارآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل خشم در برابر بچه ها با 12 راه حل ساده و کارآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید