فقر دلیل اصلی اعتراضات در عراق است

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، خبرگزاری فرانسه در گزارشی میدانی درباره اعتراض های گسترده در عراق در گفت وگو با یک کارشناس و چند معترض به این نتیجه رسیده است که فقر گسترده باعث بروز اعتراض ها شده است.

فقر دلیل اصلی اعتراضات در عراق است

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، به نقل از دویچه وله، گزارش خبرگزاری فرانسه که روز دوشنبه دوم آذر منتشر شد با سرگذشت زنی شروع می گردد که هفت فرزند دارد. هیچ کدام از فرزندانش شاغل نیستند و شوهرش چهار سال پیش فوت نموده زیرا توان پرداخت هزینه مداوای خود را نداشته است.

خبرگزاری فرانسه می نویسد که این مادر و هفت فرزندش چهار کیلومتر را با پای پیاده برای پیوستن به مرکز اعتراض در شهر دیوانیه طی می نمایند چون حتی توان پرداختن کرایه تاکسی را ندارند.

این زن بیوه 57 ساله که به گفته خودش از شروع اعتراضات تا کنون در تمامی تظاهرات و گردهم آیی ها شرکت نموده، تاکید می نماید: من در وطنم در عذابم، در کشوری که دارای ثروت عظیمی است.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه ضمن بیان اینکه اظهارات زن عراقی با انتقادهای دیگر معترضان عراقی هم خوانی دارد، به نقل از پرفسور موسی خلف، کارشناس مالی عراقی تصریح می نماید: علت اصلی اعتراضات سراسری در عراق فقر خانمان سوز است.

به گفته خلف هشت میلیون نفر، یعنی یک پنجم جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می نمایند و از هر چهار شهروند جوان، یک نفر بیکار است.

چشم اندازی تاریک

در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که ملت عراق چشم انداز روشنی برای بهبودی اوضاع خود ندارند، زیرا 60 درصد جمعیت این کشور را شهروندان نابالغ تشکیل می دهد و بر اساس تخمین کارشناسان در ده سال آینده جمعیت عراق ده میلیون نفر افزایش می یابد و به 50 میلیون نفر می رسد.

مسئله ای که در آینده اوضاع مالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد این است که بسیاری از کشورهای دنیا به فراوری انرژی های تجدیدپذیر رو آورده اند و در آینده کمتر از امروز به نفت و مشتقات آن وابسته خواهند بود.

بسیاری از معترضان در دیوانیه به گزارشگر خبرگزاری فرانسه گفته اند که دولت عراق درآمد کافی دارد اما آن را ناعادلانه تقسیم می نماید. به اعتقاد آنها بحران مالی عراق در فساد اداری، رانت خواری و بی کیفیتی مدیران ناکارآمد ریشه دارد.

یکی از معترضان گفته است: آنها (اعضای دولت) فاسد هستند، سرمایه ملت را غارت می نمایند

عراق در فهرست کشورهای فاسد سازمان ترانس پارنسی اینترنشنال (شفافیت بین المللی) در رده دوازدهم قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه از پژوهشی خبر می دهد که دولت عراق تهیه نموده و بر مبنای آن، از سال 2003 تا به امروز 450 میلیارد دلار اختلاس شده است.

در سرانجام گزارش این خبرگزاری سرگذشت یک معترض 30 ساله آمده است که پس از سرانجام تحصیلات دانشگاهی به عنوان استاد رشته تربیت بدنی در دانشگاه کار نموده، اما حقوق 100 دلار در ماه کفاف زندگی او را نمی داده، به همین علت مدتی تاکسی رانی نموده و در نهایت یک مغازه شیرینی فروشی دایر نموده است. اما با شرایط مالی خراب فعلی، آنجا هم حدود 100 دلار ماهانه درآمد دارد و باید در آینده مغازه اش را تعطیل کند.

این مرد ضمن بیان اینکه درآمد اعضای خانواده اش در مجموع 150 دلار است، می پرسد: چگونه چنین چیزی ممکن است، آن هم در کشوری که یکی از نفت خیزترین کشورهای دنیا به شمار می رود؟

ادامه اعتراض ها

اعتراض ها در شهرهای گوناگون عراق به ویژه در جنوب این کشور، روز دوشنبه نیز ادامه داشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر خیابان ها و اماکن عمومی در شهرهای جنوبی را اشغال کردند.

روز یکشنبه نیز برای چند ساعت خیابان ها و ساختمان های دولتی در بغداد و شهرهای جنوبی عراق به تصرف معترضان درآمده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فقر دلیل اصلی اعتراضات در عراق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر دلیل اصلی اعتراضات در عراق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید