انگلیس زیر ذره بین شیوع گونه های جدید ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، خبرنگاران : شناسایی دو گونه جدید و جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس که ابهامات زیادی را درباره ابعاد و رفتارهای ناشناخته این بیماری برای دانشمندان ایجاد نموده، تحولات جزیره را زیر ذره بین دنیا برده است.

انگلیس زیر ذره بین شیوع گونه های جدید ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ دخترانه ها به نقل از ایرنا، در حالی که هنوز سوالات زیادی درباره گونه جدید ویروس کرونا که حدود یک هفته پیش اعلام شد، بی پاسخ مانده است، وزیر بهداشت انگلیس روز چهارشنبه از شناسایی گونه جدید با سطح عفونی بیشتر دیگر گونه های ویروس اطلاع داد و اوضاع را بشدت نگران نماینده توصیف کرد.

به گفته مت هنکاک، این گونه اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و نسبت به انواع قبلی جهش یافته تر و قدرت سرایت بیشتری دارد.

وی با بیان این که گونه جدید با سرعت خطرناکی در حال گسترش است، مناطق بیشتری از انگلیس را تحت پوشش بالاترین سطح محدودیت های کرونایی (رده 4) قرار داد.

سطح چهارم محدودیت های کرونایی مشابه قرنطینه است و افراد باید به غیر از موارد اضطراری در خانه بمانند؛ تمام فروشگاه های غیر ضروری اعم از کافه ها، رستوران ها، کلوپ های شبانه، سالن های بدن سازی و آرایشگاه ها تعطیل شده و خانواده هایی که در یک حلقه ارتباطی قرار دارند قادر به دیدار با یکدیگر حتی بیرون از خانه هم نیستند.

تا شنبه گذشته، سطح چهارمی وجود نداشت و بالاترین سطح از محدودیت های کرونایی، رده سوم بود که بر اساس آن خانواده ها بر اساس ترتیبات خاصی می توانستند بیرون از محیط خانه با یکدیگر معاشرت نمایند.

اما مت هنکاک دیروز اظهار کرد: ما متوجه شدیم که سطح سه گانه محدودیت های کرونایی برای مهار گونه جدید کافی نیست و لازم دیدیم تا مناطق بیشتری از شرق و جنوب شرق را تحت پوشش سطح چهارم قرار دهیم. ما همچنین در رابطه با بخش هایی از جنوب غرب کشور که نشانه هایی از شیوع گونه جدید مشاهده شده اقدام خواهیم کرد.

سطح چهارم محدودیت های کرونایی شنبه گذشته از سوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس معرفی گردید تا به موجب آن کریسمس میلیون ها انگلیسی لغو گردد.

او که پیشتر با اعمال محدودیت های قبل از کریسمس رهبر حزب مخالف دولت در مجلس را به لغو کریسمس متهم نموده و گفته بود که ممنوعیت دید و بازدیدهای مردم در این روزها غیرانسانی است روز شنبه در یک برنامه زنده تلویزیونی مراسم 18 میلیون انگلیسی را به هم ریخت.

جانسون گفت: حالا که ویروس روش های حمله اش را تغییر داده ما هم باید شیوه های دفاعی خود را تغییر دهیم.

اینک خانواده های انگلیسی انتظار کریسمس غم انگیزی را دارند چون مقامات دولت برای مهار گونه جهش یافته ویروس کرونا مقررات منع رفت و آمد در مناطق وسیعی از جنوب شرقی انگلیس را در ایام کریسمس به اجرا گذاشته اند. بر اساس این مقررات، ساکنان این مناطق مجبورند در خانه بمانند و اجازه مسافرت یا برگزاری جشن کریسمس را با خانواده ها، اقوام و دوستان ندارند.

از گونه جدید کرونا چه می دانیم؟

نشریه اشپیگل آنلاین آلمان نوشته است ،محدودیت ها در انگلیس دیر اعلام شده زیرا دولت از جهش جدید کرونا از ماه اکتبر مطلع بوده است. در همین حال رئیس یک گروه مشورتی به وزارت بهداشت انگلیس با ابراز نگرانی از ابهامات درباره گونه جدید ویروس کرونا مطرح نمود که هنوز تفاوت شدت ابتلا و شیوع این بیماری در بین سنین مختلف روشن نیست.

پیتر هوربی روز چهارشنبه این مطلب را در نشست کمیته مجلسی علوم و فناوری عنوان کرد و اضافه کرد که تحقیقات در این باره جریان دارد.

هوربی که ریاست گروه مشاوران تهدیدهای ناشی از ویروس های جدید و نوظهور تنفسی انگلیس را بر عهده دارد شرح داد: در یک سال گذشته گونه های جدیدی از ویروس کرونا ظاهر شده که عمدتا تغییری در رفتار ویروس مشاهده نشده و مسئولین بهداشتی انگلیس نیز با امکانات پیشرفته ای که در این اختیار دارند این تغییرات را زیر نظر داشته اند.

وی اضافه کرد: اما گونه جدید ویروس کرونا زمانی مورد توجه نهاده شد که شمار مبتلایان به این بیماری در منطقه کنت، اوایل دسامبر و به رغم قرنطینه سراسری به طور قابل توجهی افزایش یافت. زمانی که مقامات بهداشتی در این باره تحقیق و کدهای ژنتیکی را آنالیز کردند شاخک های جدیدی از ویروس را مشاهده کردند که قبلا شناخته نشده بود. به گفته، این استاد دانشگاه آکسفورد گونه جدید کرونا 23 جهش ژنتیکی دارد که بر اثر آن لایه پروتئین ویروس تغییر نموده است.

گروه مشاوران تهدیدهای ناشی از ویروس های جدید و نوظهور تنفسی انگلیس، 11 دسامبر (21 آذر) از این ماجرا باخبر شد و نگرانی خود را نسبت به آن اظهار داشت. یک هفته بعد به اسناد جدیدی در رابطه با عملکرد این گونه دست یافت که نشان می داد سرعت شیوع آن نسبت به سایر گونه ها بیشتر است.

هوربی در اظهارات امروز خود با اشاره به گونه های دیگر ویروس کرونا که در یک سال گذشته از منابع مختلف شناسایی شده اضافه کرد اما رفتار گونه جدید بیانگر ان است که به لحاظ بیولوژیکی نسبت به سایر گونه ها فزونی قابل توجهی دارد.

وی مطرح نمود که تا به امروز چندین گروه مختلف پزشکی اسناد و آمارها را مطالعه نموده و همگی به این نتیجه رسیده اند که گونه جهش یافته ویروس کرونا، مزیت های بیشتری را نسبت به سایر گونه ها دارد.

این محقق انگلیسی در عین حال هشدار داد که هنوز از تفاوت شدت ابتلا و شیوع این بیماری در سنین مختلف و اینکه آیا می تواند از مصونیت ناشی از ابتلای قبلی به کرونا یا تزریق واکسن فرار کند بی خبر هستیم.

در همین حال، دکتر سوزان هاپکینز از سازمان بهداشت انگلیس دیروز در یک برنامه زنده تلویزیونی مطرح نمود که گونه های جدید ویروس کرونا با سایر گونه ها کاملا متفاوت و جهش یافته تر است. وی بیان داشت: البته ما شواهد بیشتری را درباره سرعت انتشار گونه انگلیسی داریم چون با یاری شرکای آکادمیک پیروز شدیم درباره جزئیات آن تحقیقات بیشتری را انجام دهیم. اما درباره گونه یافت شده در آفریقای جنوبی هنوز در حال تحقیق هستیم و اطمینان داریم که قادر به مهار آن خواهیم بود.

این محقق انگلیسی ادعا کرد که هنوز نشانه ای درباره عدم اثر بخشی واکسن کرونا دربرابر گونه های یافت شده وجود ندارد.

تزریق واکسن کرونا

عملیات تزریق واکسن کرونا از سه شنبه 18 آذر در سراسر انگلیس شروع شده و دولت امیدوار است که تا تابستان سال آینده جمعیت 66 میلیون نفری این کشور واکسینه شوند.

دولت انگلیس 40 میلیون واحد از واکسن فایزر بیونتک را خریداری نموده و در مرحله نخست با دریافت 800 هزار واحد، میخواهد تا افراد بالای 80 سال و بعضی نیروهای بهداشتی را که در محدوده افراد آسیب پذیر قرار دارند واکسینه کند. پس از آن به ترتیب افراد با آسیب پذیری بالا واکسن کرونا را دریافت خواهد نمود.

دولت جانسون با تشکیل معاونت نظارت بر واکسن کرونا در وزارت بهداشت امیدوار است تا تمام شهروندان کشور را تا تابستان واکسینه کند. با این حال کارشناسان هشدار داده اند انتظار بازگشت روال زندگی به شرایط عادی تا آن موقع واقع بینانه نیست.

انگلیس علاوه بر واکسن فایزر بیونتک، یکصد میلیون واحد از واکسن دانشگاه آکسفورد و هفت میلیون واحد از واکسن مدرنا را خریداری نموده که دست کم تا بهار آینده آماده تحویل نخواهد شد.

این در حالیست که جرمی هانت وزیر بهداشت سابق انگلیس نیز هشدار داده ذخیره واکسن کرونا ظرف هفته های آینده ته می کشد و محموله بعدی دو ماه دیگر تحویل می گردد.

در همین حال، نخست وزیر اسبق انگلیس با انتقاد از عملکرد کُند این کشور در اجرای عملیات تزریق واکسن کرونا خواهان تغییر راهبرد دولت در این رابطه شد تا از شیوع بیشتر گونه جهش یافته ویروس کرونا جلوگیری گردد.

تونی بلر در یادداشتی برای نشریه ایندیپندنت مطرح نمود که طرح تزریق دو واحد از واکسن کرونا با اولویت افراد مسن و آسیب پذیر باید اصلاح و تسریع گردد و تا جائیکه امکان دارد افراد یک واحد از واکسن کرونا را دریافت نمایند.

دانشمندان انگلیسی به این نتیجه رسیده اند که تزریق دو واحد از واکسن کرونا با یک هفته فاصله می تواند دربرابر این ویروس مصونیت ایجاد کند. اثر بخشی تزریق یک واحد واکسن هنوز به لحاظ پزشکی تائید نشده است.

تونی بلر که هیچگونه پیشینه علمی ندارد معتقد است که تزریق یک واحد از واکسن کرونا به تعداد بیشتری از جمعیت، بهتر از ایجاد مصونیت برای گروه کمتری به شمار می رود.

در حال حاضر اولویت دریافت واکسن کرونا در انگلیس با شهروندانی است که از خطر مرگ بالاتری بر اثر ابتلا به این ویروس برخوردار هستند. به این ترتیب افراد سالمند، کادر پزشکی و بیمارانی که دارای مسائل زمینه ای در ابتدای فهرست قرار دارند. با این حال تونی بلر معتقد است دانش اموزان و آنهایی که این بیماری را بدون بروز علائم گسترش می دهند باید در اولویت قرار گیرند.

به گزارش نشریه دیلی میل، یکی از احتمالات تزریق نیم واحد از میزان مورد احتیاج واکسن کرونا می تواند این باشد که اثر بخشی این دارو در دراز مدت کمتر گردد. دانشمندان درباره فاصله طولانی تزریق دو واحد از واکسن تحقیق ننموده اند اما محققان دانشگاه آکسفورد می گویند که واکسن آن ها انعطاف پذیر است.

محدودیت مسافرتی

با شناسایی گونه های جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس و افزایش نگرانی ها از شیوع شدیدتر این بیماری همه گیر درسایر نقاط دنیا، بالغ بر 50 کشور پروازهای ورودی و بالعکس از انگلیس را به حالت تعلیق درآوردند.

بیش از دو هزار و 800 کامیون باری از یکشنبه گذشته بیرون شهر مرزی دُوِر در اتوبان ام 20 پشت مرزهای فرانسه صف کشیده اند چون پاریس اجازه ورود به آن ها نمی دهد.

مقام های انگلیس و فرانسه سه شنبه گذشته درباره بازگشایی مرزها به یک توافق اولیه دست پیدا کردند. بر اساس این توافق تمام کامیون داران باید در روزهای آینده تست کرونا انجام دهند تا جواز خروج از انگلیس را دریافت نمایند. اینکه این عملیات چگونه انجام خواهد شد و دقیقا چقدر طول خواهد کشید هنوز معین نیست.

اسکای نیوز امروز گزارش داد که ارتش و سازمان ملی بهداشت قرار است از کیت های آزمایش کرونا استفاده نماینده که نتیجه آن سریع معین می گردد. با این حال وزیر حمل و نقل انگلیس پیش بینی نموده که این عملیات ممکن سه الی چهار روز زمان ببرد.

این در حالیست که فردا (آدینه) میلاد حضرت مسیح (کریسمس) است و کامیون داران می خواهند هرچه سریعتر از مرز عبور نموده تا کنار خانواده های خود باشند. دیروز گزارش شد که شماری از رانندگان با ماموران پلیس انگلیس گلاویز شدند. آن ها پنج شب گذشته را در کابین کامیون سپری نموده و در این شرایط از ابتدایی ترین خدمات مانند سرویس بهداشتی و خوراکی بی بهره هستند.

حرف و حدیث بازگشایی مدارس

مدارس انگلیس سپتامبر (شهریور) گذشته پس از یک دوره تعطیلی طولانی ناشی از همه گیری کرونا، بازگشایی شد. دولت انگلیس به رغم مخالفت افکار عمومی و بدون ارائه حق انتخاب به والدین، در رویکردی تحکم آمیز همه دانش آموزان و معلمان را مجبور به حضور در مدرسه کرد. بعضی از والدین، بچه ها و معلمین خود راقربانی تصمیم دولت برای نجات اقتصاد می دانند.

اینک با توجه به شدت مسری بودن گونه جدید ویروس کرونا به ویژه در میان نوجوانان، بازگشایی مدارس این کشور پس از خاتمه تعطیلات کریسمس دوباره در هاله ای از ابهام واقع شده است. وزارت آموزش انگلیس تصمیم گرفته تا مدارس را دست کم تا 11 ژانویه یعنی یک هفته پس از تاریخ معمول بازگشایی تعطیل نگه دارد. با این حال مقامات بهداشتی می گویند که به فرصت بیشتری برای شناسایی ابعاد گونه جدید ویروس کرونا احتیاج دارند تا بازگشایی مدارس را ایمن اعلام نمایند.

رابرت جنریک وزیر مسکن، جوامع و دولت های محلی دیروز در اظهارنظری از سیاست جدید دولت برای تست سراسری کرونا در مدارس اطلاع داد. وی مطرح نمود: می دانم که این چالش عظیمی خواهد بود و آموزگاران و مدیران مدارس از این شرایط خسته شده اند. اما اگر بتوانیم این پروژه را درست انجام دهیم، دانش آموزان قادر خواهند بود تا سال آینده میلادی به مدرسه بازگردند.

با این حال یک سخنگوی دفتر نخست وزیری به نشریه دیلی میل گفت که هنوز تصمیم گیری درباره بازگشت دانش آموزان به مدارس زود است و این مساله بستگی به نتیجه تحقیقات دانشمندان دارد.

خطر کمبود مواد غذایی و جیره بندی

وضع محدودیت های رفت وآمد بین انگلیس و کشورهای هم جوار سبب شده تا این کشور با احتمال بحران کمبود مواد غذایی و مواد اولیه روبرو گردد.

جوشوا هاردی معاون مدیر کل فدراسیون مواد خوراکی و نوشیدنی انگلیس برطرف این محدودیت ها را حیاتی خواند و در توئیتی نوشت: قرنطینه + برگزیت + محدودیت های مضاعف در مرزها معادله ای غیر قابل تصور است.

در همین حال سومین فروشگاه عظیم زنجیره ای انگلیس موسوم به تسکو از دیروز خرید بعضی کالاها مانند برنج، تخم مرغ، مایع ظرف شویی و دستمال کاغذی را جیره بندی نموده است. بر اساس سیاست جدید این فروشگاه، هر خریدار تنها مجاز به خرید سه عدد از اقلام یادشده است.

سایر فروشگاه های زنجیره ای انگلیس هم هشدار داده اند که با توقف ورود محموله های غذایی از اروپا، قفسه فروشگاه ها ظرف چند روز آینده خالی خواهد شد.

این تحولات در حالیست که اوضاع مالی انگلیس چندان تعریفی ندارد. رکود مالی انگلیس در سال 2020 بیش از 11 درصد اعلام شده و چنین رکودی در 300 سال گذشته بی سابقه بوده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "انگلیس زیر ذره بین شیوع گونه های جدید ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس زیر ذره بین شیوع گونه های جدید ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید