بازدهی 18 درصدی طلا و سکون دلار در یک سال

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، خبرنگاران: با پایین آمدن حجم معاملات، ارزش دلار اندکی افت کرد.در آخرین روز از معاملات سال 2019، شاخص دلار در سطح 97.728 واحد قرار گرفت. از طرفی شاخص های مهم بورسی در جهان با ریزش بسته شدند.

بازدهی 18 درصدی طلا و سکون دلار در یک سال

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، به نقل از سایت طلا؛ پس از مدت ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده اند. پس از آن که چین و آمریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز با تمجید از کاهش تنش ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد آمریکا، چین و همه جهان خواهد بود. اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال 2.1 درصد رشد کرد تا طولانی ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد آمریکا ادامه یابد.

در معاملات روز سه شنبه نیز حجم معاملات با توجه به فرا رسیدن سال نو کماکان پایین بود. گرگ اندرسون، استراتژیست ارزی در موسسه گ بی ام او کپیتال مارکتس گفت: به نظر می رسد کاهش شتاب رشد تقاضا برای دلار در روزهای اخیر شدت گرفته باشد. فکر نمی کنم دلیل بنیادینی پشت این مساله باشد، شاید از نظر معامله گران بهتر است کمی از جایگاه فعلی دلار فاصله گرفت.

معامله گران کماکان منتظر روشن شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنا و هم چنین خاتمه تهدیدات آمریکا به افزایش تعرفه ها بر محصولات اروپایی هستند. پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه ها، پفراینده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی روبرو شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواهان آن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، با 0.04 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 96.365 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.0332 دلار اعلام شد.

تحلیل گران موسسه اکشن اکونومیکس در گزارشی نوشتند: بازارها بی صبرانه منتظر امضا شدن فاز نخست نخست توافق تجاری آمریکا و چین هستند اما باقی ماندن ریسک های دیگر آن ها را کماکان نسبت به رشد اقتصادی در سال آینده نگران کرده است.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش 0.34 درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.3115 دلار مبادله شد. یورو نیز برای هفتمین نوبت متوالی صعود کرد و به 1.1206 دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به 1.3048 دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای 1.3468 دلار سنگاپور مبادله شد. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند.

تحولات انگلیس نشان می دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه کاران در انتخابات سخت تر خواهد شد و انگلیس خواهان دریافت امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا 31 ژانویه سال آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به خاتمه خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده اند.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با 0.2 درصد کاهش به 108.6847 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.427 دلار مبادله شد. هم چنین نرخ برابری دلار معادل 6.9761 یوان چین اعلام شد.

در وال استریت، همه شاخص ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 0.64 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و 462.14 واحد بسته شد. شاخص اس اند پی 500 با 0.58 درصد کاهش تا سطح 3221.29 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با ریزش 0.67 درصدی در سطح 8946 واحدی بسته شد.

جان کانل، مدیر سبد دارایی در موسسه یونایتد ادوایزرز گفت: بازار نیاز به مدتی زمان دارد تا بتواند خود را بازیابد. در ماه های گذشته شاهد رکوردشکنی های پی در پی بودیم و اکنون معامله گران بخشی از سود خود را از بازار خارج کرده و در حال ارزیابی این مساله هستند که کدام نمادها برای سرمایه گذاری جدید مناسب اند.

از سوی دیگر، بورس های اروپایی با وجود احتمال اتخاذ موضع سرسختانه تر توسط دولت انگلیس در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا، با قدرت به فرایند صعودی خود ادامه دادند. اکنون دولت محافظه کار با توجه به اکثریت قاطع خود در مجلس می خواهد تا امتیازات بیشتری از بروکسل بگیرد و همین مساله احتمالا باعث تمدید بیشتر دوران گذار خواهد شد. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه موافقت کرده است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در توئیتی وعده داده است دولت با افزایش سرمایه گذاریها در زیرساخت های این کشور، اقتصادی نیرومندتر را بنا کند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 0.76 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 7587.07 واحد بسته شد. شاخص کک 40 بورس پاریس با ریزش0.91 درصدی در سطح 5982.22 واحد بسته شد و شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش 0.66 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 249.01 واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص ایبکس 35 0.91 درصد پایین رفت و به 9612.60 واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد کاملا مشابهی داشتند تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با ریزش 0.76 درصدی تا سطح 23 هزار و 656.62 واحدی پایین رفت و شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ با ریزش 0.46 درصدی به 28 هزار و 189.75 واحد رسید.

در چین شاخص شانگ های کامپوزیت با صعود 0.09 درصدی در سطح 4085.29 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 1.77 درصد کاهش و ایستادن در سطح 6684.10 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن نزولی بود.

گزارش ها نشان می دهد، شاخص دلار در معاملات روز جمعه بدترین عملکرد روزانه خود را از ماه مارس (9 ماه پیش تا به امروز) به ثبت رساند.

اخبار منتشرشده مربوط به به پیشرفت ها در فرایند مذاکرات تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین موجب شده، اشتها برای دارایی های امن از جمله اوراق قرضه کاهش یابد. در عین حال تقاضا برای دارایی های پرریسک از جمله دلار نیوزیلند و دلار استرالیا افزایش یافته است.

دلار نیوزیلند و استرالیا هر دو در معاملات امروز به بالاترین سطح پنج ماه گذشته رسیدند.

همچنین هر دلار آمریکا در معاملات روز سه شنبه به ازای 6.972 یوان مبادله شد. این بالاترین قیمت یوان چین طی 18 روز گذشته محسوب می شود.

افزایش تقاضا برای دارایی های پرریسک همچنین موجب رشد قیمت یورو در برابر دلار شد. هر یورو امروز به 1.1209 دلار رسید.

گزارش ها نشان می دهد فلز زرد در سال 2019 پیروز شده با رشد 18 درصدی، بهترین عملکرد سالانه خود از سال 2010 تا به امروز به ثبت برساند.

این عملکرد طلا ناشی از جنگ تجاری 17 ماهه میان دو اقتصاد بزرگ جهان و همچنین سیاست های انبساطی بانک های مرکزی در جهان بوده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "بازدهی 18 درصدی طلا و سکون دلار در یک سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدهی 18 درصدی طلا و سکون دلار در یک سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید