اراک تسلیم آلودگی شد

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، خبرنگاران/مرکزی پس از آن که اراک هشت روز را در شرایط آلودگی هوا گذراند، بالاخره شب گذشته در مقابل این آلودگی تسلیم شد و بر اساس اعلام استاندار کارش به تعطیلی ادارات کشیده شد.

اراک تسلیم آلودگی شد

کلانشهر اراک که اتفاقا به دلیل آلودگی هوا به کلانشهر تبدیل شده است، امروز نهمین روز آلودگی را سپری می نماید و به نظر می رسد، هرچند تعطیلی این شهر در شرایط حجم بالای آلودگی، شاید نوعی مکانیسم دفاعی در مقابل حمله ریزگردها و آلودگی های ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه شازند باشد، اما تجربه نشان داده است که رفتار مردم در مواقع تعطیلی در شرایط آلودگی هوا قابل پیش بینی نیست و متاسفانه براساس تجربه های قبلی، عموما در این شرایط هم حضور در خیابان ها و رفت و آمدها ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید در ساعات آینده شرایط خیابان ها چگونه خواهد بود، هرچند کرونا به نوعی درصدی از رفت و آمدها را کاهش داده و اینبار باید از او تشکر کرد.

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، اراک از ابتدای امسال تا به امروز 33 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه های سنی را پشت سر گذاشته و امروز در نهمین روز متوالی آلودگی هوای این شهر هستیم.

بر اساس آنچه سازمان محیط زیست استان مرکزی اعلام نموده است، شرایط شازند هم در این روزها چندان مطلوب نبوده و پا به پای اراک آلودگی هوا را تجربه می نماید، البته ساوه نیز از تیغ آلودگی ها در امان نبوده و هوای این شهر نیز هرچند وقت یکبار در شرایط ناسالم قرار می گیرد، برای مثال روز پنجشنبه هفته گذشته بر اساس اعلام محیط زیست، شهرهای اراک و ساوه برای 24 ساعت شرایط ناسالم برای گروه های حساس را تجربه کردند و در روستای کزاز و شهرستان شازند نیز شاخص کیفیت هوا برای همه گروه های سنی آلوده و زیان بار گزارش شد.

به نظر می رسد، در شرایط موجود که بیماری کرونا به عنوان یک بیماری خطرناک عفونی مهمان ماست و با توجه به اینکه کارشناسان از تاثیر آلودگی هوا بر این بیماری سخن می گویند، در حال حاضر رعایت در خانه ماندن بسیار ضروری تر از همواره است چرا که اینبار از دو جهت مورد تهاجم عوامل بیماری زا قرار گرفته ایم.

سازمان محیط زیست استان، به عموم مردم بویژه گروه های حساس مانند، بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، بچه ها، بیماران مبتلا به دیابت و آسم، توصیه نموده است که در این شرایط تا حد امکان از تردد در فضای آزاد اجتناب نمایند.

ضرورت در خانه ماندن و رعایت توصیه های یاد شده زمانی بیشتر خودنمایی می نماید که بدانیم براساس همین هشدارها، امکان انباشت آلاینده ها و شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها تا سرانجام هفته وجود خواهد داشت.

قرار دریافت اورژانس استان در حالت آماده باش حساسیت این شرایط را تاکید می نماید.

دکتر پریا بهرامی رییس مرکز اورژانس استان مرکزی در گفت و گو با وبلاگ دخترانه ها در مورد آماده باش اورژانس اظهار کرد: با توجه به اینکه هر ساله از ابتدای زمستان بحث الودگی هوا پررنگ تر می گردد، مسلما در این شرایط بیماری های مرتبط با آلودگی مانند بیماری های تنفسی و قلبی نیز تشدید می گردد.

وی با اشاره به تشدید علائم در بیماران تنفسی مانند تنگی نفس و حملات آسم در بیماران مبتلا به آسم، اضافه نمود: اورژانس هر ساله شاهد افزایش بیماری های مرتبط با آلودگی هواست، اما امسال این افزایش پررنگ تر شده به طوری که از ابتدای دیماه تا 13 دیماه، 88 مورد بیمار تنفسی توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شده است.

دکتر بهرامی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است، گفت: در بازه زمانی مذکور 81 بیماری قلبی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند که به صورت غیر مستقیم با آلودگی هوا در ارتباط هستند که البته در این راستا نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یا کاهشی مشاهده نشده است.

به گفته وی، این آماده باش از دو روز پیش شروع شده است.

بر اساس این گزارش، استاندار مرکزی اعلام نموده است که تعطیلی امروز دستگاه های خدمات رسان و کارخانجات را شامل نمی گردد و بانک ها، دستگاه های امدادی و خدماتی به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، به نظر می رسد اراک هر چه زودتر نیازمند تدبیر در مورد آلایندگی صنایع عظیم بویژه نیروگاه و پالایشگاه شازند است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اراک تسلیم آلودگی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراک تسلیم آلودگی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید