برترین عسل دنیا در یمن؛ از تلخی جنگ تا تغییرات آب و هوایی

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید: کارشناسان عسل یمن را یکی از برترین ها در دنیا می دانند، اما از زمان شروع جنگ در سال 2014، خسارات زیادی به فراوری وارد شده است

برترین عسل دنیا در یمن؛ از تلخی جنگ تا تغییرات آب و هوایی

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، برای محمد سیف زنبوردار یمنی، فراوری عسل قبلاً یک تجارت پرسود بود، اما سال ها جنگ و تغییرات آب و هوایی، هیاهو را از کندو های عسل دور نموده است.

سیف به خبرگزاری فرانسه گفت، این تجارت است که از پدر به پسر منتقل شده است، اما به تدریج در حال ناپدید شدن است. زنبور ها تحت تأثیر پدیده های عجیب و غریب قرار می گیرند. آیا این به علت تغییرات آب و هوایی است یا اثرات جنگ؟ ما واقعاً نمی دانیم.

یمن، یکی از فقیرترین کشور های دنیا، از سال 2014 درگیر یک درگیری مرگبار است که حوثی ها را در مقابل نیرو های دولتی تحت حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان قرار داده است.

صد ها هزار نفر در طول هشت سال گذشته در جنگ یا در اثر بیماری و سوءتغذیه کشته شده اند و زیرساخت های کشور ویران شده است. اما یک آتش بس شنماینده با میانجیگری سازمان ملل از ماه آوریل برقرار شده است که به کشور و جمعیت خسته از جنگ آن مهلت داده است.

سیف اخیراً در منطقه جنوب غربی تعز، کندو های خود را در دره ای ناهموار که به وسیله کوه احاطه شده است، آنالیز کرد.

سازمان ملل می گوید عسل نقش حیاتی برای اقتصاد یمن ایفا می نماید و 100 هزار خانوار برای امرار معاش به آن وابسته هستند.

سیف گفت، قبل از جنگ، خانواده 300 کندو را اداره می کردند که اکنون تنها 80 کندو به جای مانده است.

کارشناسان عسل یمن را یکی از برترین عسل های دنیا می دانند، از جمله عسل با ارزش سیدر که به علت خواص درمانی آن مشهور است.

سازمان ملل می گوید که عسل در اقتصاد یمن نقش حیاتی دارد و 100 هزار خانوار برای امرار معاش به آن وابسته هستند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در گزارشی در ژوئن بیان کرد: از زمان وقوع درگیری ها خسارات زیادی به صنعت وارد شده است. درگیری های مسلحانه و تغییرات آب وهوایی تداوم یک رویه 3000 ساله را تهدید می نماید.

امواج متوالی جابجایی برای فرار از خشونت، تأثیر آلودگی تسلیحات در منطقه ها فراوری، و تأثیر فزاینده تغییرات آب و هوایی، هزاران زنبوردار را به خطر انداخته و فراوری را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

سیف گفت: سال گذشته در روستای ما موشک به کندو های زنبوردار اصابت کرد و همه چیز را از دست داد.

وی اضافه نمود: جنگ تاثیر بسیار بدی بر ما داشته است. جنگنده ها منطقه ها زیادی را که زنبور های عسل در آن ها یافت می شوند هدف قرار داده اند.

بشیر عمر از کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت که این درگیری توانایی زنبورداران را برای پرسه زدن آزادانه هر زمان که گل ها برای جمع آوری عسل شکوفه می دهند، محدود نموده است.

مین های زمینی و خط مقدم فعال از جمله چالش هایی است که آن ها با آن روبرو هستند.

در گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام نمود: بدتر از آن، یمن، مانند بسیاری از کشور های متاثر از درگیری، به طور نامتناسبی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: افزایش دما در سال های اخیر، همراه با تغییرات شدید محیط زیست، زیست بوم زنبور ها را مختل نموده است که بر فرایند گرده افشانی تأثیر می گذارد.

با کاهش سطح آب و افزایش بیابان زایی، منطقه های که قبلاً به فعالیت های کشاورزی و زنبورداری مشغول بودند، دیگر این معیشت را حفظ نمی نمایند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ پس از ابتکار مشابه در سال 2021 که به نزدیک به 4000 نفر از آن ها یاری کرد، سال جاری به زنبورداران یاری اقتصادی و آموزش می دهد.

مغازه داران در سومین شهر تعز یمن می گویند قبل از جنگ از فروش عسل امرار معاش می کردند، اما اکنون تعداد کمی از مشتریان می توانند آن را بخرند.

نبیل الحکیم روز های طلایی پیش از ویران کردن کشورش را نیز به یاد می آورد. او می گوید: قبل از جنگ می توانستیم با فروش عسل زندگی خوبی داشته باشیم... اما عسل کمیاب شده است و مشتریان دیگر توان خرید آن را ندارند. قبلا ماهی 25 بسته پنج لیتری می فروختم، الان حتی نمی توانم یکی بفروشم.

منبع: فرارو

به "برترین عسل دنیا در یمن؛ از تلخی جنگ تا تغییرات آب و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین عسل دنیا در یمن؛ از تلخی جنگ تا تغییرات آب و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید