پرورش گیاهان هوازی؛ تیلاندسیا چیست؟

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، تا به حال گیاهانی که انگار روی هوا هستند را دیده اید؟ گیاهانی که انگار ریشه ندارند! تیلاندسیا یکی از این گیاهانی است که به آنها گیاهان هوازی می گویند. اما چه طور یک تیلاندسیا پرورش دهیم؟

پرورش گیاهان هوازی؛ تیلاندسیا چیست؟

حدود 500 گونه مختلف تیلاندسیا وجود دارد. یکی از معروف ترین آنها خزه اسپانیایی است که در محیط طبیعی خود در جنوب آمریکا از شاخه درختان آویزان می گردد. این جنس، یکی از بزرگ ترین جنس های خانواده بروملیاد است. جنس تیلاندسیا گاهی به دو دسته گیاهان برگ خاکستری هوازی و گیاهان برگ سبز خاکی تقسیم می گردد. در حقیقت تمامی تیلاندسیا ها گیاهان انگلی هستند که خود را به درختان می چسبانند و رطوبت مورد احتیاجشان را از هوا می گیرند. ممکن است پیدا کردن یک تیلاندسیا در گلفروشی کمی سخت باشد اما حتما آن را پیدا می کنید. این گیاه معمولا به عنوان یک گیاه آویز به فروش می رسد. تعدادی کمی از تیلاندسیاها را می توان در گلدان پرورش داد و بقیه را باید از جایی آویزان کرد و یا به ساپورتی وصل کرد.

شرایط رشد

- نور

تیلاندسیا به مکانی روشن با نور زیاد اما غیر مستقیم احتیاج دارد. یک پنجره جنوبی، غربی یا شرقی برترین مکان برای قرار دادن تیلاندسیا است. اگر در خانه نور کافی ندارید، می توانید گیاه را در زیر نور فلورستن هم پرورش دهید.

- آبیاری

گیاه را به وسیله یک آب پاش (غبار پاش) 2 تا 4 بار در هفته آبیاری کنید. اگر محیطی که تیلاندسیا را در آن نگه می دارید خشک است، آبیاری را روزانه انجام دهید. گیاه را تا جایی غبار پاشی کنید که سیرآب گردد. رطوبت مناسب، یکی از نکات ضروری برای نگهداری تیلاندسیا است.

- دما

برخی گونه های تیلاندسیا حتی می توانند دماهای نزدیک به یخ زدن را هم تحمل نمایند. اما بیشتر آنها دمای متعادل را دوست دارند.

- ساپورت

تیلاندسیا را می توان به چوب پنبه، مرجان، سنگ و یا تخته چوب چسباند. تنها چند گونه از تیلاندسیاها می توانند در خاک نگهداری شوند.

- کود دهی

برای کود دهی تیلاندسیا از محلول کودی با درصد مس کم بهره ببرید. با استفاد از این کود، محلولی با یک چهارم غلظت گفته شده روی بسته کود تهیه کنید. گیاه را به طور ماهانه کود دهی کنید.

تکثیر

تیلاندسیا به وسیله گیاهچه هایی که گیاه مادر از پایه خود فراوری می نماید، تکثیر می گردد. برای تکثیر گیاه به این روش ابتدا اجازه دهید گیاه اصلی خوب بزرگ گردد، بعد از بزرگ شدن، گیاه مادر، آغاز به فراوری گیاهچه از پایه خود می نماید. باید چند وقتی هم صبر کنید تا گیاهچه ها به میزان دلخواه برسند. وقتی گیاهچه ها به میزان ای در حدود نصف میزان گیاه مادر رسیدند، برای جدا شدن و تکثیر آماده اند. در این هنگام آنها را با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید و توجه داشته باشید در این هنگام به گیاه اصلی آسیب نرسانید. این گیاهچه ها را می توان به صورت جداگانه بر چوب، سنگ و … وصل کرد و هر کدام از آنها را تبدیل به گیاهی مستقل کرد.

تیلاندسیا به وسیله کاشت دانه هم تکثیر می گردد اما این فرایند بسیار طولانی است و می تواند سال ها طول بکشد. پس بهتر است به جای تکثیر به وسیله دانه، منتظر گیاهچه های گیاه تان باشید.

سوار کردن گیاه

تیلاندسیا ترجیح می دهد بر روی جسم جامدی سوار باشد که آب را در خود نگه ندارد. می توانید تیلاندسیاتان را مستقیما به ساپورتش، به وسیله یک ماده چسبنده قوی، وصل کنید و یا می توانید آن را به وسیله سیم به ساپورتش ببندید. هرگز پایه گیاه را با خزه نپوشانید، این می تواند به پوسیده شدن آن بیانجامد. اگر برای تزئین تیلاندسیا پایه گیاه را درون خزه فرو نموده اید، باید حواستان به آبیاری گیاه باشد و آن را زیاد آب ندهید و سعی کنید در هنگام آبیاری خزه ها خیس نشوند.

تیلاندسیا را می تواند تقریبا بر هر چیزی که تصورش را می کنید، پرورش داد. برای اینکه ایده بگیرید چند عدد از این ساپورت ها را برای تان مثال می زنیم: صدف، انواع سنگ ها، تخته سنگ، چوب، گلدان های شیشه ای آویز مخصوص تراریوم و … .

می توانید چند عدد از تیلاندسیاها را در کنار هم قرار دهید و تزیین شان کنید. اگر می خواهید آنها را در خاک نگهدارید، می توانید انواعی از تیلاندسیا که به خاک آدابته می شوند را بخرید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "پرورش گیاهان هوازی؛ تیلاندسیا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش گیاهان هوازی؛ تیلاندسیا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید