پرداخت عوارض خروج از کشور 1401

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را داشته باشید حتما با واژه عوارض خروج از کشور آشنا هستید. مبلغی که مسافران باید بابت هر بار خروج از کشور به عنوان مالیات سفر پرداخت نمایند. این مبلغ سالانه تغییر می نماید و ممکن است شامل شرایط خاصی نیز باشد. در خبرنگاران مروری بر پرداخت عوارض خروج از کشور 1401 خواهیم داشت.

پرداخت عوارض خروج از کشور 1401

عوارض خروج از کشور چیست؟

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که عوارض خروج از کشور چیست و از چه سالی با چه مبلغی شروع شده است. آیا کشورهای دیگر نیز چنین مبلغی را باید برای سفرهایشان پرداخت نمایند؟ در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت. عوارض خروج از کشور که آن را (Departure Tax) می خوانند به هزینه ای گفته می شود که فرد هنگام خروج از کشور پرداخت می نماید. این مبلغ در بعضی از کشورها به روی هزینه بلیط هواپیما به عنوان مالیات سفر پرداخت و فقط شامل سفرهای هوایی می شود و در بعضی از کشورها نیز چنین هزینه ای محاسبه نمی شود.

در ایران عوارض خروج از کشور از سال 1364 به عنوان هزینه ای جدا از هزینه بلیط تصویب شد. این مبلغ در ابتدا 5 هزار تومان بود که مسافر باید آن را پیش از سفر یا در فرودگاه قبل از عبور از گیت پرداخت نموده و هنگام چک شدن پاسپورت و به هنگام رد شدن از گیت ارائه می کرد. سالانه درصدی به روی این عوارض اضافه می شد و روش پرداخت آن تا سال ها به همین طریق بود، یعنی مسافر باید عوارض خروج از کشور را در بانک پرداخت نموده و فیش واریز آن را همراه خود در فرودگاه ارائه می کرد.

نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که عوارض خروج از کشور فقط برای سفرهای هوایی نیست، بلکه مسافرانی که به وسیله سفر زمینی یا دریایی نیز اقدام به سفر خارجی می نمایند، احتیاج است عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایند.

مبلغ عوارض خروج از کشور 1401

اگرچه تا سالیان سال مبلغ عوارض خروج از کشور در طول سال تغییری نمی کرد، اما از سال 1400 این هزینه در سه مرحله تنظیم شد که برای سفر اول، دوم و سوم به بعد متغیر بود. مبلغ عوارض خروج از کشور 1401 برای مسافرین عادی در سفر اول 400 هزار تومان، سفر دوم 600 هزار تومان و سفر سوم به بعد 800 هزار تومان است.

مبلغ عوارض خروج برای زائران، ورزشکاران تیم ملی و کسانی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان برای شرکت در مسابقات سفر می نمایند نسبت به مسافران عادی فرق دارد.

سفر اول زائران حج تمتع و عمره 132 هزار تومان- سفر دوم 198 هزار تومان و سفر سوم به بعد 264 هزار تومان ارزیابی شده است.

سفر اول زائران عتبات عالیات 37 هزار 500 تومان- سفر دوم 45 هزار تومان و سفر سوم به بعد نیز 45 هزار تومان محاسبه شده است. زائران عتبات عالیات از جمله مسافرانی هستند که مبلغ عوارض خروج زمینی و هوایی سفرشان فرق دارد. این افراد اگر به صورت زمینی اقدام به سفر نمایند، در سفر اول 12 هزار و 500 تومان و سفر دوم به بعد 15 هزار تومان باید پرداخت نمایند.

ورزشکاران تیم های ملی نیز برای سفر به کشورهای خارجی در هر مرتبه خروج از کشور باید 264 هزار تومان پرداخت نمایند. این افراد تنها افرادی هستند که مبلغ عوارض خروج از کشور آن ها در طول سال یکسان است.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور 1401

امروزه برای پرداخت عوارض خروج از کشور احتیاجی نیست به بانک مراجعه کنید و می توانید بدون دردسر به وسیله موبایل یا هر سیستمی که به اینترنت متصل می شود، نسبت به پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور اقدام کنید. پرداخت اینترنتی این مبلغ به وسیله سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور (سداد) ممکن است. هنگام پر کردن فرم مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور حتما به اطلاعاتی که وارد می کنید دقت کنید، بخصوص کد ملی مسافر اگر به اشتباه وارد شود مبلغی که پرداخت نموده اید سوخت می شود. پس حتما قبل از پرداخت همه چیز را یکبار دیگر چک کنید تا با مسئله ای روبرو نشوید.

در فرودگاه ها نیز دستگاه های خودپرداز متعددی برای پرداخت عوارض خروج از کشور در نظر گرفته شده است که بدون احتیاج به در صف ایستادن می توانید به راحتی و بدون دردسر این مبلغ را پرداخت کنید. هنگام پرداخت عوارض خروج به وسیله این ATM ها نیز باید ابتدا شماره کارت ملی و سپس شماره کارت عابر بانکتان را وارد کنید و سیستم با در نظر گرفتن اینکه بار چندم است که به سفر می روید مبلغ را محاسبه می نماید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر می خواهید ارز مسافرتی تهیه کنید باید عوارض خروج از کشور را پیش از ورود به فرودگاه پرداخت نموده باشید، چرا که جزو مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی محسوب می شود. بنابراین بهتر است عوارض را به صورت اینترنتی و به وسیله سایت معرفی شده پرداخت نموده و پرینت آن را همراهتان داشته باشید.

در نظر داشته باشید شما تا 30 دقیقه قبل از پرواز اجازه پرداخت عوارض خروج از کشور را خواهید داشت. اما بهتر است پرداخت آن را به دقایق پایانی موکول نکنید تا در پرواز به مشکل بر نخورید.

معافیت از عوارض خروج از کشور

اگرچه در ابتدا گفته شد عوارض خروج از کشور برای تمامی کسانی است که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، اما در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد. به عنوان مثال عوارض خروج برای دانشجویان دارای شرایط متفاوتی است. به این ترتیب، دانشجویان با داشتن مجوز تحصیل در کشورهای خارجی احتیاجی نیست هر بار برای سفر به کشور مقصد عوارض پرداخت نمایند. علاوه بر اینها اگر افراد برای درمان به کشورهای خارجی می روند یا تحت معالجه هستند، با داشتن مجوز درمان از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

دسته سوم افرادی هستند که مقیم کشورهای خارجی هستند یا در یک کشور خارجی مشغول به کار هستند. این افراد نیز در صورت داشتن مدارک شغلی تایید شده، احتیاجی نیست در صورت خروج از کشور عوارضی پرداخت نمایند.

عوارض خروج از کشور چقدر اعتبار دارد

اگر عوارض خروج از کشور را پرداخت کردید و تحت شرایطی قادر به خروج از کشور نشدید نگران سوخت شدن آن نباشید. شما می توانید از همان عوارض پرداختی در سفر بعدی خود بهره ببرید، اما این پرداخت فقط تا یکسال اعتبار دارد. بعلاوه نگه داشتن رسید پرداختی یا در اختیار داشتن شماره پیگیری وجه پرداختی می تواند دردسر سفر بعدی تان را کمتر کند.

منبع: فلای تودی

به "پرداخت عوارض خروج از کشور 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت عوارض خروج از کشور 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید