پای کارچاق کن ها به بورس تهران باز شد!

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، خبرنگاران: کارچاق کنی برای انجام عرضه اولیه؛ این عنوان حرفه ای تازه در حاشیه کسب وکارهای مرتبط با بازار سرمایه است.

پای کارچاق کن ها به بورس تهران باز شد!

به گزارش وبلاگ دخترانه ها رشد شاخص بورس از ابتدای سال جاری تا به امروز توجه دارندگان سرمایه های حتی کوچک را به خود جلب نموده و استقبال بی سابقه عمومی از معاملات بازار سرمایه، سهام شرکت هایی را که برای اولین بار در بورس عرضه می گردد؛ به ضمانتی برای سودآوری کوتاه مدت تبدیل نموده است. در عین حال عرضه های اولیه در 2 سال گذشته به یکی از جذابیت های بازار سهام برای تازه واردان تبدیل شده، اما همین موضوع موجب جلب توجه واسطه ها و کارچاق کن ها برای سودسازی از این محل شده است. تعدادی از فعالان بورس که با دنیای اقتصاد گفت وگو نموده اند؛ از فعال شدن عده ای کارچاق کن خبر می دهند که با ارائه ضمانت به صاحبان شرکت های کوچک آنها را برای ورود به بورس ترغیب می نمایند. آنها در مقابل وعده می دهند کاری می نمایند که ارزش دارایی شرکت پس از عرضه در بورس چند برابر گردد.

کمیته ارزش گذاری جلوی سوءاستفاده نمایندگان را بگیرد

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پذیرش شرکت های جدید در بورس ایرادی ندارد، می گوید: یکی از خواسته های بازار سرمایه این است که شرکت های بیشتری در بورس مورد پذیرش قرار بگیرند اما اینکه شرکت های جدید با چه حربه ای قرار است وارد بازار سرمایه شوند موضوعی است که باید مورد آنالیز قرار بگیرد. او اعلام می نماید؛ بعضی شرکت ها دارای ارزش زیادی هستند و پشتوانه اقتصادی خوبی هم دارند در این میان شرکت ها یا افرادی هم هستند که می توانند به عنوان واسطه، این شرکت ها را به شرکت های کارگزاری، شرکت های سبد گردان مشاور یا نهاد اقتصادی معرفی نمایند تا موجب رونق بازار سرمایه گردد.

عظیم ثابت با تاکید بر اینکه اگر نحوه فعالیت واسطه ها درهمین محدوده تعریف گردد و ارزش گذاری شرکت های جدید در کمیته پذیرش مورد ارزیابی قرار بگیرد، مسئله ای برای بازار سرمایه به وجود نمی آورد، هشدار می دهد: اما در حال حاضر اتفاقاتی در بازار سرمایه می افتد که موجب نگرانی فعالان بازار و سهامداران شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه اعلام می نماید: نقش واسطه ها در تعیین قیمت سهام شرکت ها بدون ارزیابی ارزش واقعی آن سهم موضوعی است که بازار را به مخاطره می اندازد و کمیته پذیرش با آنالیز ارزش سهام شرکت ها و تعیین مجازات برای کسانی که قیمت سهام را نسبت به ارزش واقعی آن غیر واقعی جلوه می دهند می تواند جلوی جولان سودجویان بازار سرمایه را بگیرد.

عظیم ثابت ادامه می دهد: فعالیت واسطه ها به دوگونه است. عده ای با معرفی شرکت ها به بازارسرمایه و در ازای هر معرفی، حق بازاریابی دریافت می نمایند که در فعالیت این گروه شک و شبهه ای وجود ندارد اما گروه دیگری که فعالیت شان بازار را به چالش می کشد کسانی هستند که با لابی نقش تعیین نماینده ای در ارزش گذاری سهام شرکت ها ایفا می نمایند.

به گفته او بعضی شرکت ها مشکل ساختاری دارند و اگر شرکت ها برای ورود به بورس از راه های علمی و اصولی وارد نشوند مشکلاتی را برای نقدینگی سهامداران به وجود می آورند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می نماید: پارسال شرکت هایی وارد بورس شدند که سهام شان با قیمت بالا کشف و عرضه شد اما با گذشت چند ماه به دلیل غیرواقعی بودن قیمت سهام با ریزش شدید قیمت روبرو شدند. واقعیت این است که شرکت های تازه وارد به دلیل شرایط بازار حداقل چند روزی رشد قیمت خواهند داشت که قیمت را غیرواقعی بالا می برد و سهامداران را دچار ضرر و زیان می نماید.

جولان منفعت طلبان

شرایطی که در بورس به وجود آمده و هجوم نقدینگی به بازارسرمایه این شائبه را ایجاد می نماید که ورود نقدینگی به این بخش امتیازات زیادی به همراه دارد اما از سویی عده ای با سوءاستفاده از رونق بی سابقه در بورس تهران به دنبال فعالیت های غیر قانونی هستند.

مرتضی دلخوش، کارشناس بازار سرمایه دراین باره می گوید: ارزش بعضی سهام بدون هیچ قید و شرطی بالا رفته از این رو صاحبان نقدینگی انگیزه بسیاری برای ورود به بورس پیدا می نمایند در چنین فضایی موسسات حسابرسی باید وارد عمل شوند و به شرکت هایی که از نظر اقتصادی بنیه کافی ندارند هشدار دهند و نگذارند این گونه شرکت ها وارد بورس شوند. او اعلام می نماید: اما با توجه به شرایط موجود و هیجان بازار، شرکت های واسطه ارزش واقعی سهام بعضی شرکت ها را غیر منطقی جلوه می دهند و کشف قیمت سهام را بالاتر از دارایی و ارزش واقعی آن اعلام می نمایند.

دلخوش ادامه می دهد: براین اساس دلال های بورس، سهام شرکت هایی را که ارزش چندانی ندارند چند روز بعد از ساعت کاری عرضه می نمایند و به دلیل اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازار سرمایه همخوانی ندارد برای خرید سهام این شرکت ها صف تشکیل می گردد و مردم نیز از اینکه توانسته اند سهمی بخرند ابراز رضایت می نمایند.

او تاکید می نماید: درحالی که ارزش سهام بعضی شرکت ها ابهام های فراوانی دارد و پیش بینی سود یا EPS سنوات گذشته آن نیز منفی است، صف خرید میلیاردی بسته می گردد که کاملا تعیین است پشت پرده عرضه این گونه سهام از چه قرار است.

این فعال بازار سرمایه تاکید می نماید: باید پرسید چرا باید شرکتی که پتانسیل افزایش قیمت تا این میزان را ندارد، وارد بورس گردد؟ این اتفاقات انگیزه منفعت طلبان را بیشتر می نماید آنها با زد و بند شرکت ها را وارد بورس می نمایند و بر سر کشف قیمت سهام با نرخ بالا تبانی می نمایند.

مرتضی دلخوش هشدار می دهد در صورت ادامه این فرایند ممکن است سرمایه گذاران حقیقی که اطلاعات کافی از بازار سرمایه ندارند، نقدینگی خود را بر باد دهند. مرتضی دلخوش تاکید می نماید: کارشناسان با این موضوع که نقدینگی وارد بورس گردد، مسئله ای ندارند اما مشکل از جایی آغاز می گردد که کارچاق کن ها با ترفند های مختلف باعث حبابی شدن بازار می شوند.

لابی برای چاق کردن قیمت قدیمی ها

مجتبی فریدونی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم هشدار می دهد: سیل نقدینگی، بورس را متعجب نموده از این رو عده ای با سوءاستفاده از این شرایط قیمت سهام بعضی شرکت ها را غیر واقعی جلوه می دهند.

او به قیمت غیر منطقی بعضی سهام اشاره می نماید و می گوید: رشد بی سابقه بورس، بازار واسطه ها را گرم نموده در این شرایط بعضی افراد به عنوان واسطه میان شرکت و بورس کوشش می نمایند شرکت های مختلف را وارد بازار نمایند در حالی که ارزش واقعی بعضی شرکت ها با قیمت سهام آنها تفاوت چشمگیری دارد. او در عین حال تاکید می نماید: قیمت واقعی 70 درصد شرکت های فعال دربورس غیر واقعی است و این موضوع صرفا به شرکت های تازه وارد محدود نمی گردد.

مجتبی فریدونی با بیان اینکه سهام شرکت های عظیم و اسم و رسم دارتر هم با لابی گری با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی روی تابلو مبادله می گردد، می گوید: این شرایط به مراتب در عرضه اولیه ها بدتر است. فعالیت واسطه هایی که برای ورود شرکت ها به بورس رایزنی و لابی می نمایند اشکالات زیادی به وجود آورده است و او در عین حال می گوید: اگر حیطه فعالیت دلال ها به مشاوره و هدایت برای ورود به بورس محدود باشد، ماجرا تغییر می نماید. او اعلام می نماید: واسطه ها می توانند به شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه مشاوره بدهند، اما این افراد گاه فعالیت شان به نحوی است که با غیرواقعی جلوه دادن سهام شرکت ها قیمت سهام را بالا می برند که نوعی خلاف محسوب می گردد و هیچ جای بحثی در خصوص فعالیت آنها نمی گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می نماید: بعضی افراد با تبلیغات غیر واقعی و زد و بندهایی که می نمایند قیمت سهام را به صورت کاذب بالا می برند و ارزش واقعی سهام را از سهامدار مخفی می نمایند و متاسفانه عده ای از سهامداران هم بدون مطالعه و از سر ناچاری ناخواسته وارد بازی دلال ها می شوند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس با اطلاعاتی که در اختیار دارد می تواند با تعیین کردن ارزش واقعی سهام شرکت ها جلوی کشف قیمت های بی پشتوانه و منفعت طلبانه را بگیرد، اعلام می نماید: سازمان بورس می تواند سهامدار را مطلع کند و با آینده نگری که از شرایط سهام شرکت ها دارد اطلاعات لازم را در اختیار سهامدار بگذارد در غیر این صورت بازار سرمایه باعث بی اعتمادی سهامداران می گردد.

مجتبی فریدونی می گوید: در خصوص اعتبار و اصالت بعضی شرکت ها جای بحث وجود دارد با این حال می بینیم سودهای زیادی به سهامدار می دهند این در حالی است که سود باید به وسیله بنیادی بودن سهم محاسبه گردد. این تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان می نماید: میزان سرمایه بعضی شرکت ها نسبت به قیمت سهمی که عرضه می گردد بسیار پایین است و این شرایط به زودی دردسر عظیمی برای سهامداران به وجود می آورد.

منبع: اقتصادنیوز

به "پای کارچاق کن ها به بورس تهران باز شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای کارچاق کن ها به بورس تهران باز شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید