طبع نخود فرنگی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، نخود فرنگی یا همان نخود سبز، در سرتاسر جهان هواداران بسیار زیادی دارد و بیش از 5000 سال است که در جهان به اسم یک خوراک کامل استفاده می گردد. طبع نخود فرنگی به گونه ای است که علاوه بر طعم بسیار عالی آن، از نظر طب سنتی هم دارای کاربرد است.

طبع نخود فرنگی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا به بیان طبع نخود فرنگی پرداخته و سپس خواص آن از نظر طب سنتی را بیان می کنیم.

طبع نخود فرنگی سرد است یا گرم؟

مزاج نخود فرنگی از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن آویشن، دارچین، زنجبیل و فلفل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکآویشن، دارچین، زنجبیل، فلفل

بی نظیرترین خواص نخود فرنگی برای بدن

1. یک راه آسان برای کاهش وزن

این دانه های سبز کوچک خوشمزه دارای مقدار فراوانی فیبر هستند. از طرفی سرشار از مواد مغذی مورد احتیاج بدن هستند. به همین خاطر می توان از آن به تنهایی به اسم یک وعده غذایی کامل استفاده کرد. بعلاوه از نظر چربی و کالری بسیار پایین هستند. به علاوه فیبر به دستگاه گوارش یاری می نماید و سرعت سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد.

در نتیجه افرادی که دارای رژیم غذایی لاغری هستند به راحتی و بدون دغدغه اضافه شدن وزن می توانند از این خوراک خوشمزه در وعده های غذایی خود استفاده نمایند.

2. پیشگیری از سرطان معده با مصرف 10 عدد نخود فرنگی!

نخود سبز حاوی مقادیر زیادی از ماده ای به نام کومسترول است. این ماده به پیشگیری از سرطان معده یاری می نماید. یک مطالعه در مکزیک نشان داد شما برای جلوگیری از سرطان معده فقط به 2 میلی گرم کومسترول در روز احتیاج دارید و این مقدار با مصرف روزانه 10 عدد نخود فرنگی تامین می گردد.

3. کنترل بهتر قند خون برای افراد مبتلا به دیابت

مقادیر بالای فیبر در رژیم غذایی باعث کنترل بیشتر و بهتر قند خون می گردد. فیبر نوعی کربوهیدرات است، اما سطح گلوکز و انسولین را در بدن شما تنظیم می نماید. این امر به ویژه برای مبتلایان به دیابت که باید دائما قند خون خود را چک نموده و بر اساس آن دارو مصرف نمایند، بسیار مهم و حیاتی است.

4. یاری به کاهش بیماری های قلبی

این دانه های خوشمزه به روش های مختلف به دلیل داشتن پتاسیم و ویتامین C می توانند به محافظت از قلب یاری نمایند. پتاسیم فشار سیستم قلبی و عروقی را به حداقل رسانده و باعث کاهش فشار خون می گردد و اقدامات ترمیمی را روی عروق خونی انجام می دهد. از طرفی ویتامین C هم به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی به کاهش بیماری های قلبی عروقی یاری می نماید.

5. افزایش تراکم استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان

نخود فرنگی دارای مواد معدنی متنوعی است که بدن برای افزایش تراکم استخوان به آن ها احتیاج دارد. از جمله این موارد می توان به آهن، پتاسیم و منگنز اشاره نمود. با اینکه مقدار این مواد معدنی در نخود سبز پایین است، اما همان مقدار کم هم به افزایش تراکم استخوانی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان یاری می نماید.

6. حفظ سلامت چشم و بینایی

ویتامین A یک عنصر اساسی در بدن برای افزایش سلامتی بینایی ما است. این ویتامین به اسم یک آنتی اکسیدان قوی می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (یک بیماری چشمی که شایع ترین دلیل کوری در افراد مسن هست) و سرعت بیماری آب مروارید را کاهش دهد.

7. ساختن یک سیستم دفاعی عالی برای بدن

یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما در رژیم غذاییتان، ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش فراوری گلبول های سفید شده و یک خط دفاعی عالی برای بدن در برابر انواع بیماری ها ایجاد می نماید. بعلاوه این کار باعث کاهش حساسیت بدن نسبت به انواع عفونت های مختلف و خارجی است.

8. نخود فرنگی یک درمان خانگی یبوست

فیبر بالای موجود در این خوراک خوشمزه باعث جذب بهتر مواد مغذی در بدن و حرکت سریع مواد غذایی در روده می گردد. به همین خاطر در صورت دچار شدن به یبوست، با استفاده از این دانه مغذی به صورت آبپز، به سرعت یبوست شما درمان خواهد شد.

9. کاهش کلسترول بد خون

نیاسین موجود در نخود فرنگی باعث کاهش فراوری تری گلیسیریدها و لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین می گردد. این امر فراوری کلسترول بد خون را کاهش داده و در نتیجه از ابتلا به بیماری های قلبی هم جلوگیری می نماید.

10. بهبود هضم غذا

استفاده از نخود سبز در رژیم غذایی علاوه بر تامین فیبر مورد احتیاج بدن، فرایند هضم را بهبود می بخشد. فیبر می تواند باعث تحریک حرکات دورانی، بهبود جذب مواد غذایی و کاهش التهاب در روده گردد. التهاب روده یکی از عوامل اصلی ایجاد ناراحتی های معده است.

11. نخود فرنگی و خاصیت ضد التهابی

نخود فرنگی به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های E و C، ماده معدنی روی و چربی امگا 3، دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است. جلوگیری از ایجاد التهاب در بدن به مقابله با انواع بیماری های مزمن مانند آلزایمر، آرتروز، پوکی استخوان، برونشیت و چین و چروک های عمیق روی پوست یاری می نماید.

سخن آخر

نخود سبز را معمولا با نمک آبپز نموده و در انواع سالادها مثل سالاد الویه استفاده می نمایند. اما گفتنی است به دلیل طبع گرم و خشکی که نخود فرنگی دارد، به خصوص افراد گرم مزاج باید در مقدار مصرف آن احتیاط نمایند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از نخود سبز یا همان نخود فرنگی معروف چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم!

شما می توانید در وبلاگ دخترانه ها با طبع دیگر حبوبات مانند طبع عدس و طبع ذرت و انواع مصلحات و خواص آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع نخود فرنگی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع نخود فرنگی چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید