رفت و برگشت عجیب خودرو های مونتاژی به خطوط تولید

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، آمار ها نشان دهنده تولید 40 سراتو توسط نارنجی پوشان جاده مخصوص در آخرین ماه فصل پاییز است.

رفت و برگشت عجیب خودرو های مونتاژی به خطوط تولید

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ دخترانه ها، رفت و برگشت خودرو های مونتاژی به خطوط تولید ایران خودرو و سایپا تبدیل به معمایی برای مصرف کنندگان به خصوص ثبت نام کنندگان این خودرو ها شده است. در جدیدترین رفت و برگشت مونتاژی ها شاهد هستیم که سراتو محصول کره ای خودروسازی سایپا و دانگ فنگ محصول چینی ایران خودرو براساس آمار های تولید آذر سال جاری که توسط این دو خودروساز به سازمان بورس ارائه شده است، بار دیگر به خطوط تولید بازگشته اند.

این مساله در ماه های پیش در ارتباط با محصولات خانواده های رنو و برلیانس نیز اتفاق افتاده بود. آبی پوشان جاده مخصوص در زمان ذکر شده 8 دستگاه دانگ فنگ را در خطوط تولید خود نهایی کرده اند. همچنین آمار ها نشان دهنده تولید 40 سراتو توسط نارنجی پوشان جاده مخصوص در آخرین ماه فصل پاییز است. هر دوی این خودرو ها در آمار تولید آبان ماه خودروسازان جایی نداشتند.

پیش تر سایپا در مرداد 98 اعلام کرده بود به دلیل بدعهدی طرف کره ای، امکان تولید سراتو برای این خودروساز وجود ندارد. سایپا تاکید کرده بود که خط تولید سراتو نیز جمع آوری خواهد شد. با این حال مشاهده می شود بعد از 4 ماه که خبر جمع آوری خط تولید این محصول از سوی سایپایی ها منتشر شد، 40 سراتو در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده است. البته سایپا در آن زمان اعلام کرده بود که تمام تعهدات خود در ارتباط با سراتو را تکمیل خواهد کرد. اما شرایط دانگ فنگ به مراتب پیچیده تر است. ایران خودرویی ها از مهرماه در اطلاعیه هایی که به منظور جایگزین کردن محصولاتی که امکان تولید آن ها برای این خودروساز وجود ندارد، همواره جای ویژه ای برای دانگ فنگ در نظر گرفته بودند. با این حال 8 دستگاه از این خودرو در آذر ماه در خطوط تولید ایران خودرو دیده شد. حال سوال اینجاست که چرا این رفت و برگشت ها در ارتباط با خودرو های مونتاژی اتفاق می افتد؟

برای این منظور دو دلیل قابل تصور است. دلیل اول در این ارتباط را باید تلاش خودروسازان برای جلوگیری از ضرری دانست که از ناحیه تحویل محصولات مونتاژی با قیمت قدیم روی دست تولیدکنندگان می ماند. بنا بر مصوبه وزارت صمت، خودروسازان مکلف بودند تا تعهدات معوق خود را که مربوط به سال های 97-96 است با قیمت های قدیم به مشتریان تحویل دهند.

این در شرایطی است که تحویل این خودرو ها با قیمت قدیم خودروسازان را با توجه به اعمال تحریم ها با زیان هنگفتی روبرو می کرد. به این ترتیب خودروسازان تلاش کردند تا با اقناع پیش خریدکنندگان و جایگزین کردن این خودرو ها با محصولات پرتیراژ خود، مشتریان را راضی کنند. اما همان طور که اشاره شد برای رفت و برگشت مونتاژی ها به خطوط تولید دلیل دیگری نیز قابل تصور است. بعد از بازگشت تحریم ها، راستا واردات و ترخیص کالا از گمرکات کشور به دلیل سیاست های دولت در این زمینه تنگ شد.

این اتفاق سبب شد تا خودروسازان نیز برای ترخیص پک های محصولات مونتاژی خود دچار چالش شوند. این گمان وجود دارد که محصولات مونتاژی که از خطوط تولید حذف و چندی بعد دوباره به خطوط تولید باز می گردند در واقع پک هایی هستند که به تدریج از گمرک ترخیص و به خطوط تولید منتقل می شوند. به هر حال رفت و برگشت مونتاژی ها به خطوط تولید به هر کدام از دلایل یاد شده که اتفاق افتاده باشد، فقط یک نتیجه دارد و آن بی اعتمادی پیش خریدکنندگانی است که ماه ها پیش سرمایه خود را در اختیار خودروسازان قرار داده، اما همچنان بلاتکلیف هستند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رفت و برگشت عجیب خودرو های مونتاژی به خطوط تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفت و برگشت عجیب خودرو های مونتاژی به خطوط تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید