جزئیات بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده برای مالک و سازنده

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، ایمنیِ سازه و ساخت وساز یکی از موضوعاتی است که هر از چندی در ایران به مسئله ای داغ و مهم برای افکار عمومی تبدیل می گردد. ویرانی های گسترده در پی زلزله های اخیر و بعلاوه رویدادهای تاسف باری چون فروریختن پلاسکو و متروپل موجب شده تا دولت ها بار دیگر به فکر انجام دقیق تر وظایف خود در زمینه بالا بردن ایمنی سازه ها بیفتند.

جزئیات بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده برای مالک و سازنده

از این رو بعضی تصمیم های ترمیمی برای بالا بردن سطح ایمنی سازه ها در دستور کار قرار گرفته است. یکی از مهم ترین هایش بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده است که در وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است. بسته ای که قرار است برای مالک و سازنده ها این فرصت را فراهم کند تا کم کاری های شان در بالا بردن سطح ایمنی سازه را جبران نمایند.

2.6 میلیون واحد ناپایدار در ایران

اندازه واحدهای ناپایدار در سال های اخیر کاهش قابل توجهی پیدا نموده است. به ویژه بعد از چند زلزله پر خسارت دهه هشتاد که با طرح هایی نظیر مسکن روستایی کوشش شد تا ایمنی خانه ها افزایش پیدا کند. با این حال همچنان آمار سازه های ناپایدار در ایران نگران نماینده است.

در تابستان سال 1401، محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود که در حال حاضر 2.6 میلیون واحد مسکونی ناپایدار در ایران داریم. او بعلاوه در ادامه گفت که از این تعداد، حدود 210 هزار ساختمان ناپایدار احیاء شده است که در آنها، 670 هزار واحد مسکونی بوده اند.

این هدف، در قالب یک طرح جامع حمایتی و در هماهنگی میان وزارت راه و ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران پیگیری می گردد. به گفته مسئولان این طرح یکی از 4 چالش اصلی بخش مسکن و شهرسازی در ایران است.

جزئیات بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده برای مالک و سازنده

اواخر شهریور ماه سال 1401 ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران انتها بعد از هفته ها مطالعه و هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی جزئیات بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده را برای مالکان و سازنده ها اعلام نمود. همانطور که گفتیم این طرح در پی نوسازی و یا اصلاح محله ای است و در این راستا کوشش می نماید تا ارائه تخفیف های ویژه به بهبود شرایط بافت های قدیمی یاری کند.

مطابق اعلام مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران این بسته تشویقی برای چهار گروه زیر تنظیم شده است:

  • یک: انبوه سازان و کسانی که قصد نوسازی محله ای و بلوک شهری را دارند.
  • دو: کسانی که محور های اصلی بافت فرسوده را اصلاح می نمایند.
  • سه: پلاک هایی که می توانند تجمیع شوند و به حداقل تفکیک برسند.
  • چهار: پلاک هایی که به دلیل فرسودگی جان ساکنان آن در خطر قرار دارند.

بسته تشویقی چیست؟

آنچنان که مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ویژگی های این بسته تشویقی را اعلام نموده جزئیات آن چنین است:

  • تشویق ها شامل دو طبقه تراکم می گردد که با رعایت عرض معبر در مصوبه دیده شده است.
  • بعلاوه تسهیلات دیگر شامل استفاده بیشتر از سطح اشغال است که طبقه اول را می توانند به کاربری های انتفاعی اختصاص دهند تا انگیزه بیشتر ایجاد گردد.
  • سومین نوع تسهیلاتی که در این بسته در نظر گرفته شده شامل نحوه توده گذاری ساختمان است.
  • برای پارکینگ این خانه ها و بناها هم شرایط و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که مالکان با شرایطی باوانند پارکینگ کمتری تامین نمایند یا از در اضافه برای پارکینگ استفاده نمایند تا مزاحم کمتری داشته باشند.

در نظر گرفتن 50 درصد تخفیف پروانه ساخت برای نوسازی

این طرح بعلاوه برای سازنده ها شرایط ویژه ای در نظر گرفته است. به این ترتیب که برای نوسازی این بافت ها، حداقل 50 درصد تخفیف پروانه های ساختمانی و تراکم ساخته در نظر گرفته شده که باید به مردم اعطا گردد.

وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اعلام نمود که این تخفیف ها بر عهده شهرداری است و اگر در جایی، شهرداری این تخفیف ها را قائل نشد، مردم به شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارش این تخلفات را بدهند. مطابق اعلام وزارت راه و شهرسازی یکی دیگر از تسهیلاتی که برای بازسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده اعطای وام با شرایط مناسب است.

در این زمینه هم دولت پرداخت وام ودیعه مسکن با بازپرداخت 60 ماهه و سود 4 درصد را پیش بینی نموده است. متقاضیان بعلاوه می توانند از وام نهضت ملی مسکن نیز برای نوسازی بافت فرسوده استفاده نمایند. این وام در شهر تهران معادل 450 میلیون تومان و در کلان شهرها 400 میلیون تومان است. مبلغ وام نهضت ملی مسکن در شهرهای دیگر 300 میلیون می باشد.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "جزئیات بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده برای مالک و سازنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده برای مالک و سازنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید