برخی روز ها برای مساله واکسن 6 تا 7 بار با وزیر بهداشت در تماس بودم، دو مجموعه ما برای تهیه واکسن استاندارد شناخته شد که اکتوور و سینا ژن هستند

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، سفیر ایران در روسیه گفت: موفقیت های عظیم ایران در فراوری واکسن ایرانی کرونا را تبریک می گوییم و شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب هم این واکسن را تزریق کردند و موفقیت عظیم دیگری را هم امروز شاهد هستیم که فراوری مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران شروع می گردد و باید از دکتر نمکی، وزیر مجاهد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکر کنیم.

برخی روز ها برای مساله واکسن 6 تا 7 بار با وزیر بهداشت در تماس بودم، دو مجموعه ما برای تهیه واکسن استاندارد شناخته شد که اکتوور و سینا ژن هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ دخترانه ها جلالی در مراسم رونمایی از واکسن فراوری مشترک اسپوتنیک در مجموعه فراوریی اکتوور که با حضور وزیر بهداشت برگزار گردید، گفت: دکتر نمکی در طول بیش از یکسال و نیم گذشته از ورود ویروس کرونا به کشور، کوشش های وافری کرد و باید به ارواح طیبه همه شهدای مدافع سلامت سلام و درود بفرستیم که مظلومانه به شهادت رسیدند و از کادر بهداشت و درمان کشور تشکر می کنیم که زحمات بسیار زیادی را متحمل شدند و عمق ملی بودن خودشان را در طول این مدت به همه اثبات کردند اگرچه در دوران گذشته از جمله دفاع مقدس و سایر برهه های تاریخی، شاهد نقش آفرینی جامعه پزشکی بوده ایم.

وی اضافه کرد: دکتر نمکی از ابتدا به بنده گفت که در روسیه پیگیر واکسن باش. در دو حوزه مسائل را پیگیری کردم و مرتب با او در تماس بودیم. شاید بعضی روز ها 6 تا 7 بار یا بیشتر با وزیر بهداشت، تماس تلفنی داشتیم و وزیر بهداشت مرتب پیگیر مسائل بود. ما ابتدا در حوزه خرید واکسن و بعد فراوری مشترک واکسن در ایران، پیگیری هایی داشتیم. بنده شاید اولین سفیری بودم که با دیمیتریف صحبت کردم و با هم بر روی فراوری مشترک، تفاهم کردیم و فراوری مشترک برای طرف روس نیازمند این بود که مجموعه های متقاضی، دارای استاندارد هایی باشند که دو مجموعه اکتوور و سیناژن، واجد شرایط و استاندارد بودند که اکتوور، با سرعت و به خوبی به نتیجه رسید.

سفیر ایران در روسیه بیان کرد: حوزه دیگری که به شدت در سال گذشته پیگیری کردیم، خرید واکسن اسپوتنیک بود. متاسفانه در داخل کشور، قبل از خرید پالس های بدی می آمد. گاهی اوقات نمی دانم که چرا ما دوست داریم حرف بزنیم و زیاد حرف بزنیم و می دیدیم که بعضی عزیزان مصاحبه می کردند که ما اسپوتنیک نمی خواهیم یا نمی خریم یا بد است و طرف های روسی هم می گفتند که مگر ما به شما تعارف می کنیم؟ چرا موضع گیری می گردد؟

دکتر جلالی ادامه داد: 5 بهمن سال گذشته، واکسن اسپوتنیک با کوشش خالصانه دکتر نمکی در ایران رجیستر و ثبت شد. بعضی وقت ها، کوشش یک وزارتخانه یا دستگاه را به کوشش یک شخص، گره می زنیم. این غلط است، چون سیستم باید کار کند. شاهد بودم که دکتر نمکی، سیستم را با خودش جلو می آورد. وقتی به این نتیجه رسیدیم که واکسن اسپوتنیک را خریداری کنیم، با دیمیتریف، رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بیش از 40 تا 50 بار صحبت کردم و به ما گفتند باید دو کار کنید؛ یکی ثبت واکسن در ایران و دیگری ثبت قرارداد خرید. برای ثبت این واکسن در ایران دیدید که چقدر مشکل داشتیم. دوستان ما در وزارت بهداشت، چقدر حرف و حدیث شنیدند تا این واکسن در کشور، ثبت شد. 7 بهمن سال گذشته، دکتر ظریف به مسکو سفر کرد و به او گفتم که خوشبختانه دو روز پیش، واکسن اسپوتنیک در ایران ثبت شد و خوب است که این خبر را به لاوروف وزیر خارجه روسیه بگویید که در دیدار با لاوروف این مطلب را اسم کرد و بعد در کنفرانس خبری هم بیان کرد و به محض اعلام این خبر، هجمه به دکتر ظریف شروع شد و او گاهی به من پیغام می داد که این واکسن چیست و اسنادش را بفرست که نامه 5 بهمن سازمان غذا و دارو را برای او ارسال کردم، اما زمانی که لنست، مقاله واکسن را چاپ کرد که 91.6 درصد ایمنی ایجاد می نماید، فضا برگشت و آن هایی که تا دیروز فحش می دادند که اسپوتنیک بد است و چرا می خرید گفتند چرا واکسن اسپوتنیک وارد نمی کنید؟ چرا کم وارد می گردد؟

وی توضیح داد: در گام اول، قرارداد خرید واکسن بین صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و هیات امنای ارزی منعقد شد و دکتر نمکی به من گفته بود که تو سفیر نیستی بلکه قائم مقام وزیر بهداشت ایران هستی و هر کاری که می دانی ضروری است را انجام بده و دست ما را باز گذاشت. قرارداد خرید دو میلیون دُز واکسن بین ایران و روسیه یکی از شفاف ترین، دقیق ترین و برترین قرارداد ها بود و در آن هیچ واسطه ای وجود ندارد و قیمت و شرایط پرداختی، شفاف و روشن شده است. بعد هم قرارداد 60 میلیون دُز بسته شد.

وی تاکید نمود: از اندازه ارسال واکسن اسپوتینک به ایران راضی نیستیم. به مسئولین روس همواره می گویم که بنده به اسم سفیر، واکسن را از دو حوزه پیگیری می کنم؛ یکی اینکه مردم ایران در خطر هستند و باید به آن ها در این برهه، یاری کنیم و دیگر اینکه واکسن، ایران و روسیه را بهم نزدیک تر می نماید و واکسن، می تواند به اسم دیپلماسی عمل کند و الان خوشبختانه واکسن کرونا در ایران، صندلی خوبی پیدا نموده است، اما به مسئولین روسی گفتم که اتفاق بد این است که در ذهنیت بعضی از مردم ایران اینگونه جا افتاده که روسی ها به قول شان عمل نمی نمایند، در این شرایط، مردم خیلی گرفتار هستند و عدم ارسال واکسن به ایران، دوباره آن ذهنیت ها را می تواند تقویت کند.

سفیر ایران در روسیه یادآور شد: بعضی دوستان تصور می نمایند ما در حوزه دیپلماسی، فقط تعارف می کنیم، اما نه، صحبت می کنیم و نمی توانیم این صحبت ها را از تریبون ها مطرح کنیم البته محدودیت های طرف مقابل را می دانیم. چهارشنبه که با رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه صحبت کردم، قرار شد ساعت 12 ظهر روز دوشنبه مجددا مذاکره کنیم تا بگویند چه اندازه واکسن می توانند برای ایران ارسال نمایند.

جلالی گفت: از روسیه و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه تشکر می کنیم، چون به ما یاری کردند. در فراوری مشترک واکسن در شرکت اکتوور، خانم و آقای دکتر نراقی می دانند که روس ها تمام کوشش شان را انجام دادند و هر زمان چیزی می خواستیم و با آن ها مطرح می کنیم، با سرعت انجام می دادند، اما محدودیت در جهان وجود دارد و فراوریات و فناوری می تواند دچار ایرادات و تاخیر گردد، اما انتظار ما از روسیه این است که فرایند ارسال واکسن به ایران را تسریع نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برخی روز ها برای مساله واکسن 6 تا 7 بار با وزیر بهداشت در تماس بودم، دو مجموعه ما برای تهیه واکسن استاندارد شناخته شد که اکتوور و سینا ژن هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی روز ها برای مساله واکسن 6 تا 7 بار با وزیر بهداشت در تماس بودم، دو مجموعه ما برای تهیه واکسن استاندارد شناخته شد که اکتوور و سینا ژن هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید