بررسی زوایای پنهان آتش سوزی کلینیک سینا اطهر

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، سه شنبه شب دهم تیر 99 در شمال تهران انفجار در یک کلینیک پزشکی منجر به فاجعه ای شد که منجر به مرگ 19 نفر گشت.

بررسی زوایای پنهان آتش سوزی کلینیک سینا اطهر

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری وبلاگ دخترانه ها، به دنبال حادثه انفجار و آتش سوزی شامگاه سه شنبه 10 تیر در ساختمان 5 طبقه واقع در خیابان شریعتی و مرگ 19 پزشک و پرستار و تکنیسین و بیمار، تحقیقات آغاز شد.

طبقه اول آزمایشگاه و داروخانه قرار داشت و در طبقه دوم سی تی اسکن و رادیولوژی بود. به همین دلیل در این طبقات بیمار یا کادر درمانی نبود.

طبقه سوم بیمارستان بیماران بستری بودند و در طبقه چهارم اتاق های جراحی قرار داشت. اجساد دو مرد و دو زن در راهرو روی زمین افتاده بودند که در تحقیقات بعدی تعیین شد دو نفر از آن ها زن و شوهر هستند.

در قسمت سمت راست اتاق عملی قرار داشت که یک جسد در آن بود و جسد دکتر جوانی در اتاق استراحت پزشکان کشف شد. جسد زن میانسالی روی تخت جراحی اتاق عمل قرار داشت. چند نفر از کادر درمانی بیمارستان نیز روی زمین افتاده بودند. انتهای راهرو جسد زن دیگری دیده می شد که برای عمل زیبایی لیفتینگ صورت به آنجا آمده بود.

اما در گوشه سمت راست طبقه چهارم اتاقکی کوچک که در حقیقت محل نگهداری دارو ها بود دیده شد. امدادگران پس از باز کردن در اتاقک جسد 5 زن و یک مرد را پیدا کردند که به نظر می رسید این 6 نفر برای فرار از دود و نجات جان خود به این اتاقک پناه برده بودند، اما جان باخته بودند.

4 فرضیه برای آتش سوزی

در تحقیقات صورت گرفته توسط تیم های کارشناسی و قضایی، تا به امروز 4 فرضیه در خصوص آتش سوزی مطرح شده و البته فرضیه های دیگر نیز بررسی خواهد شد تا علت قطعی این فاجعه مرگبار روشن شود.

نخستین فرضیه جدا شدن کابل برق از تیر چراغ برق و افتادن روی کپسول های اکسیژنی بود که داخل حیاط این مرکز قرار داشتند.

دومین احتمال مطرح شده ایجاد حریق در قسمت ذخیره مخزن اکسیژن و انفجار کپسول های اکسیژن است.

سومین فرضیه اتصالی برق سه فاز ساختمان و آتش سوزی و مرگ 19 نفر از کادر درمان و بیماران بوده است.

اما انفجار در طبقه منفی دو که قسمت تأسیسات ساختمان است، آخرین فرضیه ای است که تا به امروز از سوی تیم تحقیق مطرح شده.

تمامی این فرضیه ها و فرضیه های احتمالی دیگر از سوی هیأت کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا علت حریق روشن شود.

علت مرگ

بررسی های تیم تحقیق و پزشکی قانونی نشان داده که علت مرگ همه قربانیان خفگی ناشی از استنشاق دود بوده است.

جریان اخطار ها چه بود؟

بر اساس صحبت های سید جلال ملکی شرایط ایمنی این ساختمان از سال 94 تا کنون بررسی و حدود چهار اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان و همچنین دستور العمل های لازم نیز در این خصوص ارایه شده بود. طی سال های 96، 97 و 98 نیز از این ساختمان بازدید شده بود که متاسفانه ترتیب اثر خاصی داده نشد و در سال 98 نیز یک اخطار جدی برای آن ها صادر شد که از سوی شهرداری بود.

نگهداری غیر اصولی مواد و تجهیزات خطرناک، توجه به راه های خروج، سیستم برق و... از مواردی بوده که در دستور العمل های ابلاغ شده ذکر شده بود.

همچنین رئیس شورای شهر تهران نیز سیستم اطفای حریق ناقص ساختمان و بر اساس گزارشات اولیه اجرای نامناسب شبکه داخلی برق را سبب بروز حادثه گفت.

همچنین اتاقک انباری ناایمن و غیراصولی برای نگهداری سیلندر اکسیژن بوده و بخشی از لوازم قابل اشتغال نیز در پلکان منتهی پشت بام قرار داده شده بود که سبب مسدود شدن جهت پشت بام شده بود.

بازداشتی ها

جانشین رئیس پلیس تهران بزرگ از بازداشت 12 نفر در پرونده انفجار مرگبار در کلینیک سینا اطهر خبر داد که شامل تعدادی از افراد هیأت مدیره، مدیرعامل، سهام دار این مراکز و مسئول تأسیسات ساختمان بودند. از سویی، بررسی ها در این خصوص که نهادها و سازمان های نظارتی مربوطه در رابطه با حادثه آتش سوزی مقصر هستند یا خیر نیز از سوی کارشناسان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "بررسی زوایای پنهان آتش سوزی کلینیک سینا اطهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی زوایای پنهان آتش سوزی کلینیک سینا اطهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید