استقرار نخستین سامانه نمک زدایی بدون پساب آب های ژرف در سیستان

به گزارش وبلاگ دخترانه ها به نقل از معاونت علمی و فناوری، طی دهه گذشته، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو بر اساس تجربیات بین المللی به خصوص در کشور استرالیا، مطالعاتی با مشارکت شرکت های دانش بنیان داخلی درباره منابع آب ژرف صورت گرفت که منتج به شناسایی منابع آب نو در استان سیستان و بلوچستان شد.

استقرار نخستین سامانه نمک زدایی بدون پساب آب های ژرف در سیستان

پس از اکتشاف، با استفاده از تجارب شرکت های توانمند حوزه نفت، حفاری چاه های با عمق بیش از 1000 متر برای دسترسی به این منابع در دستور کار نهاده شد که تا بعضی نقاط تا 3000 متر نیز این حفاری ادامه پیدا کرد.

دستگاه نمک زدایی به روش الکترودیالیز معکوس

تا به امروز 3 چاه ژرف در منطقه سیستان به مرحله بهره برداری رسیده که با هدف تأمین آب شرب مردم این منطقه، پس از بررسی کیفی آب استحصال شده، فناوری بهینه برای تصفیه هرکدام از این منابع مشخص شد و با مشارکت شرکت های دانش بنیان، واحدهای نمک زدایی طراحی و ساخته شد که از جمله این سیستم ها، دستگاه نمک زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در محل چاه شماره 3 استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده و وارد شبکه آب شرب شد.

این سامانه که اولین سامانه نمک زدایی بدون پساب آبهای ژرف در کشور است، به مناسبت هفته دولت، به وسیله سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، به نمایندگی از هیئت دولت افتتاح شد و در فاز اول این پروژه، روزانه 1000 مترمکعب آب شرب در اختیار مردم شریف سیستان قرار می گیرد و در ادامه نیز تا 2500 مترمکعب در شبانه روز ارتقا خواهد یافت.

فرآیند مؤثر و مالی پساب حداقلی

به گفته نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری، روش ترکیبی الکترودیالیز و اسمز معکوس، به عنوان یک فرآیند مؤثر و مالی پساب حداقلی (MLD) در دستور کار نهاده شد.

در مرحله آخر فرآیند، به منظور کاهش قابل توجه انرژی مصرفی، فرآیند کریستالیزاسیون در دمای پایین به کار می رود. با این روش در واحدهای نمک زدایی از آب دریا و آب لب شور با مصرف بهینه برق، راندمان تصفیه آب تا 90 درصد قابل دستیابی است که این طرح خود یک دستاورد بزرگ برای تکمیل زنجیره مطالعه، طراحی، اکتشاف، فراز آوری، نمک زدایی و بهره برداری از آب های ژرف برای مردم استان سیستان و بلوچستان و افتخار علمی بزرگ دانشمندان کشور تلقی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "استقرار نخستین سامانه نمک زدایی بدون پساب آب های ژرف در سیستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار نخستین سامانه نمک زدایی بدون پساب آب های ژرف در سیستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید