ظرفیت فوق العاده اقامتگاه های سنتی در جذب گردشگران خارجی

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، وجود جاذبه های متعدد و متنوع فرهنگی و تاریخی در کنار تمدن کهن و بزرگ ایران زمینه باعث شده است تا ایران در سطح دنیا و منطقه به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری از نظر فرهنگی و تاریخی تلقی گردد؛ به گونه ای که این یگانگی و ممتاز بودن زبان زد تمامی گردشگرانی است که تا به امروز به کشورمان سفر نموده اند.

ظرفیت فوق العاده اقامتگاه های سنتی در جذب گردشگران خارجی

با توجه به پررنگ بودن جنبه های فرهنگی و تاریخی در انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر برای توریستان، معمولاً برای توریستان خارجی اقامتگاه هایی نیز که واجد انعکاس این خصیصه باشند بسیار مجذوب نماینده و تماشای هستند و برهمین اساس معمولاً بوم گردی ها و سایر مراکز اقامتگاهی سنتی که برآیندی از معماری و فرهنگ، رسوم و سنن کهن ایرانی را در خود جای داده اند در جذب توریستان به شدت پیروز هستند.

این موضوع تا جایی است که با یک جست و جوی اینترنتی ساده و مرور تجربیات و خاطرات توریستان خارجی که به ایران سفر نموده اند، به خوبی متوجه شور و هیجان زائد الوصف آنان از رویارویی و تجربه اقامت در این دست از اقامتگاه ها خواهید شد.

به همین دلیل فرخ میرشاهزاده در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با شرح انتظارات متفاوت توریستان فرهنگی و تاریخی از دیگر توریستان، بر ضرورت توجه به اصالت فرهنگی و انعکاس خصایص سنتی و بومی در ماهیت کلیه خدمات قابل ارائه در اقامتگاه های سنتی و بوم گردی ها تأکید کرد و مقدار هزینه و ریسک سرمایه گذاران برای احداث این دست از تأسیسات توریستی را مشروط بر توجه به نکاتی خاص در مقایسه با سایر مراکز اقامتی کمتر دانست.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و فراوان کشور برای توسعه صنعت توریستی گفت: با وجود این امر متأسفانه صنعت توریستی در ایران از حیث شناسایی دقیق بازار هدف دچار ضعف و کاستی است؛ به گونه ای که عمده تمرکز صرفاً منحصر به دو نوع خاص توریستی فرهنگی و مذهبی شده است.

کارشناس کیفیت خدمات توریستی با بیان اینکه این دو حوزه خاص از توریستی که بسیار مورد توجه نهاده شده است بر بافت فرهنگی، تاریخی و هویتی کشور است، توضیح داد: بر همین اساس قاعدتاً ترجیح توریستان ورودی به ایران به این سمت وسو بود که از امکانات و امکانی استفاده و بازدید نمایند که به نحوی مؤلفه های ناظر بر حفظ هویت را در درون خود جای داده اند و تداعی نماینده نوعی از خواص تاریخی و سنتی به مخاطب هستند.

این فعال حوزه توریستی ادامه داد: به همین دلیل و بر مبنای همین تحلیل، توریستی که فرضاً وارد یک مجموعه ای مثل هتل عباسی می گردد از تماشا محیط بسیار لذت برده و مجذوب آن می گردد و نمی توان به وی خدماتی مبتنی بر فناوری های روز نظیر آنچه به یک توریست تفریحی، ورزشی و یا سایر شقوق توریستی در دیگر نقاط جهان مرسوم است، ارائه کرد؛ چراکه جدای از ترجیح توریستی اساساً زیرساخت های لازم و منطبق با ارائه این نوع از خدمات نیز در کشورمان چندان به درستی فراهم نبوده و در دسترس نیست.

میرشاهزاده با اشاره به اینکه در حوزه توریستی فرهنگی با عنایت به پررنگ بودن صبغه فرهنگی و تاریخی جاذبه های توریستی موجود در ایران، امکان ارائه خدمات متناسب با انتظار توریستان قاعدتاً فراهم است، بیان نمود: از سال 94 و همزمان با شروع فرآیند بازنگری آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات توریستی اضافه شدن دو نوع نو تأسیسات توریستی تحت عنوان اقامتگاه های سنتی و بوم گردی ها در بستر قانونی در دستور کار نهاده شد که متعاقباً و با شروع به کار رسمی این اقامتگاه ها شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی توریستان خارجی و داخلی بودیم.

نوع نگاه سنتی در اقامتگاه های سنتی تنها محدود به فیزیک آن شده است

وی در ادامه اضافه نمود: با وجود این استقبال، متأسفانه در عمل نوع نگاه سنتی مبتنی بر القای حس اصالت فرهنگی در این اقامتگاه ها صرفاً محدود به فیزیک و ساختار بصری اقامتگاه ها شده است و به ماهیت سایر خدمات ارائه شده به نحوی که تداعی نماینده حس فرهنگ بومی محل احداث اقامتگاه باشد سرایت ننموده است که ضرورتاً باید برای برطرف این نقیصه یک برنامه تحولی ساختار محور وضع و اجرا کرد.

کارشناس کیفیت خدمات توریستی با تأکید بر اینکه باید ضمن انجام بازنگری های لازم در مورد این دست از اقامتگاه ها، بستر لازم را برای پذیرایی از توریستان در قالب این اقامتگاه ها فراهم کرد، اظهار کرد: این موضوع نیز مستند به آمار رسمی اثبات شده است که بسیاری از هتل ها با شروع به کار این دست از اقامتگاه ها بخشی از ضریب اشغال خود را از دست داده اند؛ چراکه بوم گردی ها و اقامتگاه های سنتی توانسته اند بخشی از بازار را مدیریت و تعداد قابل توجهی از توریستان را به سمت خود جذب نمایند.

مطابق گفته های این فعال حوزه توریستی، از نظر ساختاری نیز سرمایه گذاری برای احداث این دست از اقامتگاه ها علی رغم ضرورت انجام معماری مجلل برای انعکاس حس اصالت فرهنگی هزینه های کمتری را در پی دارد. امروزه توریست فرهنگی و تاریخی ترجیح می دهد وارد یک اقامتگاهی کاملاً متفاوت از محل زندگی روزمره خود گردد؛ لذا در صورتی که در نظر باشد به وی خدماتی بسیار مطلوب مبتنی بر آخرین فناوری های روز جهان در قالبی بسیار مجلل و لوکس نیز ارائه گردد چندان برای وی مجذوب نمایندهیتی نداشته و رضایت خاطر او را فراهم نمی کند.

ریسک عدم امکان بازگشت سرمایه در اقامتگاه های سنتی کمتر است

میرشاهزاده با تصدیق این مطلب که قاعدتاً ترس و ریسک عدم امکان بازگشت سرمایه در حوزه سرمایه گذاری برای احداث هتل ها که یکی از موانع اصلی سرمایه گذاری است در مورد احداث اقامتگاه های سنتی و بوم گردی به مراتب کم رنگ تر است، تأکید کرد: البته این موضوع مطلق نبوده و تحقق آن مشروط بر این است که ضرورتاً سرمایه گذاران با حوزه نحوه مدیریت بازار و جذب مخاطب آشنا باشند و تمام تمرکز و توان خود را به حوزه جذب مخاطبان خارجی اختصاص ندهند.

وی علت این امر را نیز حساسیت فوق العاده صنعت توریستی نسبت به مسائل سیاسی پیرامونی عنوان نمود و اعلام نمود: توریستی داخلی از پایداری بیشتری نسبت به توریستی خارجی برخوردار است و به همین دلیل ارجح این است سرمایه گذاران و فعالان این حوزه تمام توجه را خود معطوف به توریستان خارجی ننمایند؛ چراکه این طیف از توریستان ممکن است با کوچکترین اتفاقی از انجام سفر و توریستی خود صرف نظر نمایند.

منبع: گردشبان

به "ظرفیت فوق العاده اقامتگاه های سنتی در جذب گردشگران خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت فوق العاده اقامتگاه های سنتی در جذب گردشگران خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید