استقبال ایران از پیشنهاد اشرف غنی برای تبادل آب و نفت

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و حق آبه ایران کاملا تعیین بوده و دولت افغانستان به آن متعهد است، از اظهارات اشرف غنی برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال گفت.

استقبال ایران از پیشنهاد اشرف غنی برای تبادل آب و نفت

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در پاسخ به سؤال وبلاگ دخترانه ها در مورد اظهارات مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افغانستان گفت: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال 1351 بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا معین بوده و دولت افغانستان هم به این حق آبه متعهد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامون ها موضوع جداگانه ای است که از مدت ها قبل با دولت افغانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت حیات هامون ها و ضرورت تامین حق آبه آنها مورد توجه دولت افغانستان نیز می باشد. خشک شدن هامون ها آسیب های جدی از جمله طوفان های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه مسٔله توسعه سیستان موضوعی است که مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طبیعتا برای برنامه های توسعه، آب مورد احتیاج می بایست به طرق مقتضی تامین گردد، افزود: در این خصوص دولت برنامه های مختلفی را از سال ها قبل در دست مطالعه و اجرا دارد که از جمله آنها انتقال آب شیرین شده دریای عمان، بهره گیری از منابع آب ژرف، انتقال آب از سایر منابع داخلی و از همه مهمتر اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در انتها تاکید نمود: دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال نموده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می نماید.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح رسمی سد کمال خان در ولایت نیمروز گفت: به تعهد خود دربرابر حق آبه ایران متعهد هستیم و در صورت تقاضای مازاد از سوی ایران حاضر به مبادله آب در برابر نفت هستیم.

منبع: فرارو

به "استقبال ایران از پیشنهاد اشرف غنی برای تبادل آب و نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال ایران از پیشنهاد اشرف غنی برای تبادل آب و نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید