بارهای مضاعف بر آب ایلام، از فضای سبز تا شستشوی کوچه ها

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، خبرنگاران/ایلام مدیرعامل آبفای استان ایلام گفت: بیش از 150 هکتار فضای سبز در ایلام با سرانه 300 لیتر بر ثانیه که 220 لیتر آن از آب شرب شهر ایلام تامین می گردد خود بار مضاعفی بر شرکت وارد نموده است.

بارهای مضاعف بر آب ایلام، از فضای سبز تا شستشوی کوچه ها

دکتر نوراله تیموری در نشست خبری اظهار کرد: سال 1400 در کشور به علت کاهش نزولات آسمانی یک شرایط خاص پدیدار گشته که این مهم در استان به علت توپوگرافی استان، شرایط خاص تری ایجاد نموده است چراکه نسبت به سنوات گذشته شاهد کاهش 45درصدی نزولات آسمانی بودیم .

وی با بیان اینکه خشکسالی سال جاری در تاریخ 50 ساله ایران بی سابقه بوده است و باعث ایجاد چالشهای بسیاری برای صنعت آب و برق استان شده است، اضافه نمود: تاثیر این خشکسالی بر منابع آبی زیرزمینی باعث شده 50 تا 60 درصد سطح آب های زیرزمینی کاهش یابد .

دکتر تیموری اضافه نمود: چالش دومی که با آن روبرو شدیم گرمای زودرسی بود که هر ساله از اوایل تیرماه آغاز می شد که سال جاری از اواسط فروردین با این چالش روبرو شدیم.

وی در مورد سومین و چهارمین چالش شرکت، به نوسانات و قطعی برق در کل کشور و استان به علت کاهش توانایی نیروگاه های برق آبی در فراوری برق اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: وجود 80 هزار کولر آبی در شهر ایلام با سرانه مصرف هر کولر 250 لیتر در شبانه روز و افزایش چشمگیر مصرف آب ناشی از بیماری کرونا، از اساسی ترین عوامل موثر بر کمبود آب بوده است .

مدیرعامل آبفای استان در مورد مصارف بالای آب در جهت نگهداری از فضاهای سبز توضیح داد: بیش از 150 هکتار فضای سبز در ایلام با سرانه 300 لیتر بر ثانیه که 220 لیتر آن از آب شرب شهر ایلام تامین می گردد خود بار مضاعفی بر شرکت وارد کرده است.

دکتر تیموری در مورد ارایه خدمات به جامعه روستایی استان گفت: جامعه روستایی استان 3 برابر و جامعه شهری 2 برابر استانداردهای موجود آب مصرف می نمایند که در کنار الگوی اشتباه مصرف آب شرب در راستای آبیاری خانه باغ ها، شستشوی خیابان ها و کوچه ها، تامین آب دام و طیور به وسیله دامداران و هزینه بالای فراوری آب در ایلام به اسم گرانترین آب در کشور، ارایه خدمات به شهروندان را با مسائل جدی روبرو کرده هرچند که تمام کوشش مجموعه همکاران کاهش دغدغه شهروندان در دسترسی به آب سالم و بهداشتی است .

مدیرعامل آبفای استان در مورد طرح های عمرانی اجرا شده در راستای کاهش تعداد روستاهای با آبرسانی سیار به وسیله شرکت گفت: طی چند سال گذشته بیش از 240 میلیارد تومان اعتبار در راستای کار جهادی برای آبرسانی به 240 روستای استان جذب و سرمایه گذاری شده است و هم اکنون از 215 روستایی که با تانکر آبرسانی می شدند به 18 روستا رسیده ایم و امیدوارم طی دو سال آینده به اسم اولین استان در کشور باشیم که هیچ روستایی با آبرسانی سیار نداشته باشیم.

وی خاطر نشان ساخت: شرکت آبفا ایلام سال گذشته در راستای خدمات رسانی به مشترکین برنامه هایی مهمی از جمله بهسازی 37 دهنه چشمه، برطرف 2هزار و 400 مورد شکستگی در شبکه توزیع در نقاط شهری و روستایی، احداث ده باب مخزن آبی با حجم 5000 مترمکعب، تعویض 6 هزار کنتور خراب، اصلاح و توسعه 74 کیلومتر شبکه آب و.... در دستور کار قرار داده است بعلاوه در مورد تعمیر و احداث خط انتقال چشمه گل گل از هدر رفت حدود 120 لیتر آب جلوگیری به عمل آمد.

مشکل 20 ساله کمبود آب شهر ایلام برطرف می گردد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به اجرایی پروژه انتقال آب از سد چم گردلان گفت: در حوزه افزایش برداشت از سد به شهر ایلام به اسم دانش، تخصص و توان بومی برای اولین بار طرح تخصیص اعتبار و اخذ موافقت نامه کمتر از یکماه به طول انجامید که در نوع خود در کل کشور کاملا بی سابقه است چراکه اعتبارنامه و اخذ موافقنامه کمتر از یکماه به طول انجامید و هم اکنون 150 لیتر در ثانیه سرانه آب شهر ایلام اضافه شده که با اجرایی شدن کامل این پروژه، 200 لیتر بر ثانیه ظرف چند ماه آینده به ورودی شبکه آب شهر ایلام اضافه نموده خواهد شد که با سرانجام یافتن اقدامات فنی شاهد بالا رفتن توان انتقال و توزیع آب از سد به شهر و ان شاالله مشکل کمبود آب شهر ایلام مرتفع می گردد.

وی در مورد شهرستان های پرتنش استان به شهرستان ملکشاهی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت : برای آبرسانی به این شهرستان هم اکنون پروژه آبرسانی از سد ایلام در حال انجام می باشد که امیدوارم تا سرانجام تیرماه لاین اضطراری این پروژه به بهره برداری برسد؛ گفتنی است از سال 92 تا 1398 کل اعتبارات تخصیصی پروژه 28 میلیارد تومان بوده که در سال گذشته بیش از 32 میلیارد تومان تخصیص یافت و برای تکمیل آن به 100 میلیارد دیگر نیازمندیم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به پیشرفت 80 درصدی طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی، گفت: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و اجرای پروژه تصفیه خانه آب تحول بزرگی در تامین آب این شهر ایجاد می کند و با بهره برداری از این پروژه دیگر مسئله ای در مورد تامین آب این شهر و روستاهای اطراف وجود نخواهد داشت.

وی در سرانجام به بحث شاخص کیفی آب اشاره نمود و گفت: داشگاه علوم پزشکی استان به اسم ناظر و کنترل نماینده کیفیت آب به صورت روزانه این مهم را پایش می کند و اطمینان می دهم که ایلام یکی از استان های سرآمد در بحث کیفیت آب است چراکه شاخص کلرسنجی با ضریب 95 درصد و شاخص میکروبی هم با ضریب 99 درصد بالاتر از استانداردهای کشوری است .

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بارهای مضاعف بر آب ایلام، از فضای سبز تا شستشوی کوچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارهای مضاعف بر آب ایلام، از فضای سبز تا شستشوی کوچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید