یادداشت، دمیدن اردوغان در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، ترکیه به بهانه تامین امینت فرودگاه کابل در حالی با وجود مخالفت های طالبان به حضور در افغانستان اصرار دارد که به نظر بعضی کارشناسان بروز جنگ داخلی دور از انتظار نیست و اردوغان در حال دمیدن به آتش زیر خاکستری است که فاصله کمی با شعله ور شدن دارد.

یادداشت، دمیدن اردوغان در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ دخترانه ها، ترکیه که در دو دهه اخیر حضورش در افغانستان از گزند حوادث مصون بوده و جایی نیز در اخبار رسانه ها اشغال ننموده، اکنون با خروج نیروهای ناتو و آمریکا، نقل محافل شده است.

رئیس جمهور ترکیه به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل به حضور در افغانستان اصرار دارد و این در حالی است که همه نیروهای خارجی بر اساس توافق دوحه باید تا 11 سپتامبر(20 شهریور)، این کشور را ترک نمایند.

داستان از جایی علنی شد که همزمان با جدی شدن خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حدس ها درباره نحوه حضور نیروهای خارجی در این کشور افزایش یافت و در حالی که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا سرگرم سفرهایش برای رایزنی درباره صلح و پایگاه آمریکا در منطقه بود، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن، چراغ اصلی را روشن کرد و در نامه ای به دولت افغانستان خواهان برگزاری نشست سرنوشت ساز صلح در استانبول شد.

گرچه تا به امروز نشست استانبول به دلیل مخالفت طالبان با دستور کار و نحوه حضور سیاسی در آن، برگزار نشده اما زمزمه مقامات ترکیه برای نقش پررنگ در افغانستان قوت گرفته است و در اجلاس اخیر ناتو نیز رسماً درباره یاری ها به دولت اردوغان برای حضور در افغانستان گفت وگو و توافق شد.

دولت افغانستان نیز که از گذشته روابط نسبتاً مناسبی با ترکیه داشته است، در این بازی تمایل دارد که نیروهای خارجی با تغییر نقش ترکیه در این کشور حفظ شوند و این روزها نیز با تشدید حملات طالبان، ژست مظلومانه ای گرفته تا شاید در سفر اشرف غنی و عبدالله به آمریکا کمی همدردی و گشایشی برای خودشان دست و پا نمایند.

ترکیه از راستا روابط حسنه با افغانستان و طی دو دهه حضور نیروهای غربی نیز به طور غیرحساسیت برانگیزی برای نفوذ در این کشور کوشش نموده است، نشست قلب آسیا، آموزش نیروهای افغان، گسترش مدارس افغان-ترک، بورسیه های تحصیلی و رایزنی با پاکستان در فرایند صلح افغانستان و مسائل دیگر همیشه به صورت نرم جریان داشته است.

دولت اردوغان در ادامه کوشش ها برای احیای امپراطوری و افزایش پایگاه های نظامی در منطقه، باوجودی که کارنامه سیاهی در بعضی از کشورها مانند جنگ سوریه و همکاری با گروه تروریستی داعش داشت، کوشش می نماید تا منافع مالی و سیاسی خود را به وسیله افغانستان گسترش دهد.

همکاری با پاکستان، حضور در کشورهای آسیای مرکزی، تجارت با چین، رقابت با ایران و مسائلی از این دست، بعضی از منافع ترکیه در افغانستان محسوب می شوند.

این روزها، اردوغان رئیس جمهور ترکیه با توجه به منافع درازمدت کشورش و موافقت ناتو و آمریکا همچنان اصرار دارد که علیرغم مخالفت های طالبان با حضور نیروهای خارجی در افغانستان و احتمال افزایش درگیری ها، حضورش را در این کشور تقویت و تمدید کند.

هفته گذشته طالبان در واکنش به تصمیم ناتو و ادامه حضور نظامیان ترکیه در افغانستان برای تأمین امنیت فرودگاه کابل، آن را تصمیمی یکجانبه برای دوام اِشغال و به معنی زیرپا گذاشتن اراده و استقلال افغان ها خاطرنشان کرد.

این گروه ضمن تاکید بر این که هیچ عضو ناتو در امضای انتها اشغال حضور نداشت، تاکید نمود که سازمان ناتو به بهانه تأمین امنیت فرودگاه ها شاید می خواهد افغانستان را به میدان رقابت با رقبای منطقه ای خود تبدیل کند، که این را افغان ها هرگز تحمل نمی نمایند و ترکیه نیز با ادامه حضور مرتکب اشتباه بزرگی نگردد. همچنین به نمایندگی از اشغالگران راه دشمنی با یک کشور اسلامی دیگر را اختیار نکند.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه نیز توضیح داد که ادامه حضور نظامیان ترکیه در افغانستان، پس از خروج دیگر نیروهای خارجی نقض توافقنامه دوحه با طالبان است.

وی همچنین با ابراز تردید تاکید نمود که ادامه حضور نظامیان ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل هیچ تاثیری بر شرایط کلی امنیتی در افغانستان ندارد.

این واکنش ها در حالی ادامه دارد که بعضی از کارشناسان مسائل سیاسی حتی بروز جنگ داخلی در افغانستان را دور از انتظار نمی دانند. با وجود مسائل حساس جاری در افغانستان، اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال دمیدن به آتش زیر خاکستری است که فاصله کمی با شعله ور شدن دارد.

اردوغان علاوه بر پاسخ مثبت به مقامات دولت افغانستان و غربی مبنی بر حضور در این کشور، سعی در بزرگنمایی و تجهیز فقط قوم ازبک به رهبری مارشال دوستم در شمال افغانستان دارد تا نقش ترکیه را بیش از گذشته در ویترین افغانستان پررنگ کند.

بر اساس گزارش بعضی رسانه های افغانستان، رئیس جمهور ترکیه به مارشال دوستم گفته که وقت آن رسیده تا قدرت از دست رفته ترک ها از زمان نادرشاه دوباره پس گرفته گردد. جنگ ما با طالبان شروع خواهد شد همانطور که با پ.ک.ک انجام دادیم.

از سوی دیگر، رسانه های غربی نیز با اشاره آمریکا به یاری اردوغان آمده اند تا جنگ در فاریاب و اقدامات مارشال دوستم را بیش از گذشته برجسته نمایند.

اقدامات غربی ها و عملکرد ترکیه در شرایطی که چهره های سیاسی افغان و بعضی از همسایگان افغانستان برای برقراری صلح به وسیله مذاکرات تاکید دارند، به قیمت افزایش درگیری ها تمام خواهد شد.

با توجه به عملکرد اردوغان، دولت ترکیه نه تنها صلح را در دستور کار خود قرار نداده، بلکه به دنبال بی ثباتی و ناامنی در افغانستان برای رسیدن به اهدافش است که از قضا با هدف های آمریکا نیز مشترک است و مردم و سیاسیون افغانستان باید محتاط و هوشیار باشند تا این بار با شریک مهم پاکستان در منطقه به چاه عمیق تری نیفتند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "یادداشت، دمیدن اردوغان در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، دمیدن اردوغان در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید