کدام شروط را هرگز نباید هنگام ازدواج انتخاب کنید؟

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، براساس ماده 1119 قانون مدنی، هریک از زن و مرد می توانند شروطی را که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد را در سند ازدواج درج نمایند مگر بعضی از شروط را.

کدام شروط را هرگز نباید هنگام ازدواج انتخاب کنید؟

زمانی که زن و مردی قصد دارند به عقد ازدواج یکدیگر در آیند، به لحاظ عرفی بعضی از شروط ضمن عقد تحت عنوان شروط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج را طی حضور در دفترخانه برای بستن عقد نکاح آن ها را امضا می نمایند. با این حال خود آن ها نیز این امکان را دارند تا با نگارش بعضی از شروط خاص مواردی را نیز به آن ها اضافه نمایند. در این مطلب از وبلاگ دخترانه ها به موضوع شروطی که ازدواج را باطل می نماید می پردازیم.

شروطی که ازدواج را باطل می نماید

همان گونه که زن و مرد ممکن است شروط صحیحی را معین نمایند تا طرف مقابل در صورت توافق به آن پایبند باشد، این امکان وجود دارد که گاهی شروط درج شده ضمن عقد نکاح به دلایلی باطل باشد. شروط باطل ضمن عقد نکاح خود به دو گونه هستند:

  • بعضی از شروط ضمن عقد باطل تاثیری در اصل نکاح ندارند و فقط خود شرط باطل است.

  • در مقابل، بعضی از شروط ضمن عقد نکاح باطل نماینده اصل عقد ازدواج نیز هستند که توجه به این شروط باطل ضمن عقد نکاح حائز اهمیت فراوان است.

شروطی که باطل هستند ولی باعث باطل شدن عقد ازدواج نیستند

  • شرطی که انجام آن غیر مقدور باشد: مثلا اگر ضمن عقد نکاح شرط گردد که شوهر، مرده ای را زنده کند یا یک زبان خارجی را ظرف یک روز به طور کامل فرا گیرد. این شرط غیر مقدور، باطل است ولی عقد نکاح را باطل نمی نماید .
  • یکی دیگر از این شروط، شرطی که در آن نفع و فایده ای نباشد: مثلا شرط گردد که یکی از زوجین فاصله بین دو استان را با پای پیاده طی کند. در این صورت نیز شرط باطل است ولی عقد نکاح صحیح است.
  • شرطی که نامشروع باشد: مثل این که زن با شوهر خود شرط کند که کاملا در معاشرت های خود آزاد بوده یا این که ریاست خانواده با زن باشد. به علت این که این شروط مخالف شرع و قانون مدنی هستند می توان قائل به این مطلب شد که شروط مذکور نامشروع بوده و باطل هستند.

شروطی که عقد ازدواج را باطل می نمایند

علاوه بر شروطی که ذکر شدند، بعضی از شروط باطل ضمن عقد نکاح هستند که به صحت عقد نکاح خلل وارد می نمایند و سبب باطل شدن عقد ازدواج خواهند شد.

به عنوان مثال در صورتی که در عقد ازدواج شرط گردد که زن یا شوهر وظایف زوجیت خود را در مقابل یکدیگر انجام نداده و تمکین خاص یا رابطه زوجیت میان آن ها پدید نیاید. این شروط باعث باطل شدن عقد ازدواج می شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "کدام شروط را هرگز نباید هنگام ازدواج انتخاب کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شروط را هرگز نباید هنگام ازدواج انتخاب کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید