چطور زعفران دم نموده درست کنید؟

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، درست کردن زعفران دم نموده نکات خاصی دارد که پیش از استفاده می بایست بدانید. درست است که تهیه آن اصلا کار سختی نیست، اما دانستنش باعث می گردد زعفران بیشتر رنگ پس بدهد.

چطور زعفران دم نموده درست کنید؟

زعفران در دسته گیاهان پیازدار قرار گرفته است. پیاز زعفران یک پوشال قهو ای رنگ دارد که از آن محفاظت می نماید. بعد از کاشته شدن پیاز، گیاه آغاز به رشد نموده و در نهایت گل می دهد. گل زعفران به رنگ بنفش و دارای شش گلبرگ است که از سه کلاله قرمز رنگ محافظت می نماید.

این سه کلاله گران ترین ادویه در جهان، یعنی زعفران، را می سازد. این ماده خوش رنگ و عطر در آشپزی برای طعم و رنگ دادن به غذا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

زعفران خاصیت ضد افسردگی دارد و به بهبود سلامت تنفسی، سلامت قلب، پوست و سیستم گوارش یاری می نماید و باعث افزایش هوش می گردد. معمولا از این گیاه پرخاصیت و خوش طعم در آشپزی به صورت دم نموده استفاده می گردد.

اما زعفران خوش رنگ و خوش عطر و بو را چطور باید دم کرد؟ سوال دیگری که بعد از دم کردن زعفران پیش می آید این که چطور زعفران دم نموده را باید تا نوبت استفاده بعدی نگهداری کرد؟

مواد لازم برای تهیه زعفران دم نموده

  • زعفران یک قاشق سوپ خوری
  • آب جوش یک سوم پیمانه (یک سوم لیوان شیشه ای فرانسوی)

طرز تهیه زعفران دم نموده

مرحله اول

برای دم کردن زعفران بهتر است ابتدا زعفران را خوب آسیاب کنید تا کاملا پودر گردد. با این کار زعفران بهتر رنگ پس می دهد.

مرحله دوم

زعفران را به چند روش می توانید دم کنید. اگر می خواهید برای تهیه برنج زعفرانی بهره ببرید، زعفران پودر شده را داخل یک استکان یا قوری ریخته و مقداری آب جوش داخل آن بریزید. استکان را روی برنج در حال دم قرار دهید تا با دم کشیدن برنج، زعفران هم هم زمان دم بکشد. روش دیگر، این است که زعفران را با آب جوش مخلوط نموده و داخل ظرف نشکن روی سماور قرار دهید تا به روش بن ماری دم بکشد. دم کشیدن زعفران به زمانی بین 20 تا 30 دقیقه احتیاج دارد.

نکات طرز تهیه زعفران دم نموده

  • لازم نیست که زعفران را با قند و شکر آسیاب کنید، چون اگر این کار را انجام دهید، زمان دم کردن زعفران بیشتر می گردد.
  • برای رنگ دهی بیشتر می توانید زعفران ساییده شده را داخل یک استکان ریخته و یک تکه یخ روی آن قرار دهید. بعد از ذوب شدن یخ، مقداری آب جوش روی آن بریزید و مدتی صبر کنید تا زعفران دم بکشد. با این روش، زعفران بیشتر رنگ می دهد. دقت کنید که این روش دماوری زعفران نسبت به روش های دیگر زمان بیشتری لازم دارد.
  • به مقدار آبی که داخل زعفران می ریزید دقت کنید. مقدار آبی که می ریزید نباید از زعفران بیشتر باشد؛ زیرا زعفران حالت آبکی پیدا می نماید.
  • سعی کنید به مقدار احتیاج زعفران را آسیاب کنید و اگر بیش از حد مصرف زعفران آسیاب کردید، آن را درون ظرف دربسته نگهداری کنید تا عطرش را از دست ندهد.
  • اگر بیشتر از حد مورد مصرف تان زعفران دم نموده اید، می توانید آن را داخل فریزر نگهداری کنید و چند دقیقه قبل از مصرف آن را از فریزر بیرون بیاورید. همینطور می توانید آن را در ظرف شیشه ای دربسته ای در یخچال نگهداری کنید. بهتر است زمان نگهداری در یخچال بیشتر از دو هفته نباشد. بیشتر از این مدت زعفران دم نموده بو و مزه خود را از دست می دهد.
  • با زعفران دم نموده می توانید ته چین مرغ زعفرانی، ته چین ماست با مرغ زعفرانی و ته چین زعفرانی درست کنید و سفره غذا را با عطر و رنگ زعفران پر کنید.
منبع: کتاب کاله

به "چطور زعفران دم نموده درست کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور زعفران دم نموده درست کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید