پناهگاهی برای دیو سپید شاهنامه

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، اگر گذرتان به استان گرگان بیفتد، ساکنان این دیار غار پر راز و رمزی را به شما معرفی می نمایند که معتقدند محل زندگی دیو سپید شاهنامه است.

پناهگاهی برای دیو سپید شاهنامه

نویسنده: سحر سعیدیان

غار شیرآباد

اگر گذرتان به استان گرگان بیفتد، ساکنان این دیار غار پر راز و رمزی را به شما معرفی می نمایند که معتقدند محل زندگی دیو سپید شاهنامه است. غاری که گرچه غارنوردان آن را به نام شیرآباد می شناسند، اما هنوز هم بین اهالی گرگان با نام دیو سفید شناخته می گردد و جالب این که تاریکی مطلق و انعکاس صدای حرکت آب در غار هم این افسانه قدیمی را دامن می زند. غار شیرآباد، غاری طبیعی است که بشر در ساخت آن نقشی نداشته است. یک غار آبی که طول آن به 235 متر می رسد و قطر دهانه اش نه تا پانزده متر مقدار گیری شده است. در کف غار دیو سپید آب سردی جریان دارد که به رودخانه شیرآباد در دامنه پایین غار می ریزد و در ادامه جهت خود به هفت آبشار جنگلی می پیوندد.

رطوبت و دمای مناسب این غار، آن را تبدیل به زیستگاه مناسبی برای برخی از گونه های جانوری مثل سمندر کور غارزی گرگانی نموده که فقط در این غار زندگی می نماید. قسمت اعظم غار تاریک است و در انتهای آن چشمه ای دیده می گردد که ظاهراً منشا ایجاد غار در طول قرن های گذشته است. به علت ویژگی های ساختمانی و جنس زمین حرکت آب باعث تشکیل استخر، استالاکتیت، بستر گلی و پدیده های مختلف در طول جهت شده است.

آبشارهای شیرآباد

به علت شیب های تند رشته کوه های البرز در ناحیه شرقی و وجود چشمه سارهای فراوان در دامنه کوه قلعه ساران، آبشارهای کوچک و بزرگی در محدوده غار شیرآباد شکل گرفته اند که ارتفاع بلندترین آن ها به حدود بیست متر می رسد. شما بعد از گذشتن از جاده ماشین رو در جنوب شیرآباد، وارد منطقه ای جنگلی خواهید شد که به حاشیه رودخانه ختم می گردد. در این منطقه رودخانه ای وجود دارد که در تمام طول جهت با سنگ های آذرین تیره رنگ در بسترش همراه شما خواهد بود.

چند کیلومتر تا بهشت...

غار و آبشارهای شیرآباد در 55 کیلومتری شرق گرگان، در حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر قرار دارند. نزدیکترین شهر به غار شهر خان ببین و نزدیک ترین روستا شیرآباد است. غار شیرآباد از نظر درجه سختی برای غارنوردان، غار ساده ای است که غارنوردی در آن احتیاج به ابزارهای حرفه ای ندارد. البته غار دیو سپید هم مثل هر غار دیگری، خطرات خودش را دارد و برای بازدید از آن باید با یک تیم با تجربه همراه شوید.

این غار و آبشارهای معروف آن بیست کیلومتر از روستای شیرآباد فاصله دارند و برای رسیدن به آن ها باید از جهت خان ببین به روستای شیرآباد ـ به سمت جنوب ـ بروید و بعد از روستا جاده آسفالته را ادامه دهید و وارد راه مالرو شوید. این راه به سمت آبشارها پیش می رود و غار بعد از آبشار دوم و نرسیده به آبشار سوم واقع شده است.

منبع: 7 روز زندگی شماره 142منبع: راسخون

به "پناهگاهی برای دیو سپید شاهنامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاهی برای دیو سپید شاهنامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید