وقتی گربه های ایرانی باعث شکست لشکر مصر باستان شدند!

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، حضور گربه ها در جنگ با مصر باستان

در خصوص گربه ها چه نظری دارید؟ آیا شما هم عاشق این موجودات ملوس و پشمالو هستید یا فکر می کنید حیواناتی بی فایده و بدردنخور هستند؟ خب، در هر صورت باید بدانید که این گربه ها در ایران باستان حداقل در یکی از جنگ های مهم و سرنوشت ساز ایران با مصر باستان به نام نبرد پلوزیوم نقش بسیار مهمی داشته اند. در واقع، بگذارید اینطور بگوییم که گربه های ایرانی باعث شکست لشکر مصر باستان و پیروزی ایران در زمان هخامنشیان شدند! باور نمی کنید؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

وقتی گربه های ایرانی باعث شکست لشکر مصر باستان شدند!

نبرد پلوزیوم

تمدن های ایران باستان و مصر از جمله تمدن های باشکوه و قدرتمند در دنیای باستان به شمار می رفتند و تا مدت ها این دو تمدن فکر جنگ و مقابله با یکدیگر را در سر نداشتند. تا اینکه در زمان کمبوجیه دوم، پسر کوروش، نبرد بزرگی بین این دو تمدن کهن درگرفت. علت دقیق این نبرد تعیین نیست. بعضی معتقدند که کمبوجیه به علت توهینی که از سوی فرعون به او شده بود تصمیم به جنگ با مصر گرفت و بعضی دیگر علت آن را کشورگشایی می دانند. این نبرد که در منطقه ای به نام پلوزیوم اجرا شده در کتب تاریخی به نبرد پلوزیوم معروفیت یافته است. نبرد پلوزیوم اولین نبرد مهم و بزرگ بین این دو تمدن باشکوه و باستانی به شمار می رود. پیروز قطعی این میدان لشکر هخامنشیان بودند و توانستند بر لشکر مصر پیروز شوند و بر مصر باستان مسلط شوند. اما نکته بسیار جالب استفاده لشکر ایران از یک تاکتیک جنگی بسیار هوشمندانه است که حتی امروزه هم تحسین کارشناسان را برانگیخته است. این تکنیک چه بود؟ استفاده از گربه!

بخش زیادی از جزئیات نبرد پلوزیوم به وسیله مورخ یونانی به نام هرودت به ما رسیده است. طبق گفته هرودت کمبوجیه به مصر اعلان جنگ کرد. فرعون جوان مصر (Psametik III) که تازه شش ماه بود به حکومت رسیده بود تمام کوشش خود را کرد تا برای نبرد آماده گردد. امید او به حمایت متحدان یونانی اش خوش بود که ظاهرا او را تنها گذاشتند. پایان فرعون سپاهی گردآوری کرد و در منطقه پلوزیوم در نزدیکی رود نیل منتظر رسیدن سپاه هخامنشیان شد. آن ها در قلعه پلوزیوم که قلعه ای بسیار مستحکم و غیرقابل نفوذ بود و همین موضوع، خیال مصریان را راحت می کرد. اما آن ها خبر نداشتند که سپاه کمبوجیه علاوه بر جنگ آوری و تجهیزات جنگی قرار است از تاکتیکی بسیار هوشمندانه استفاده کند.

کمبوجیه دوم که در بعضی کتب با نام کامبیز هم شناخته می گردد پسر کوروش و یکی از پادشاهان سلسله هخامنشی است و در قرن 6 قبل از میلاد بر سرزمین پارس حکومت می کرد. همان طور که گفتیم بین این دو تمدن در سال 525 قبل از میلاد جنگی درگرفت که به نام نبرد پلوزیوم معروفیت دارد. مصر باستان بسیار قدرتمند بود و به این سادگی ها تسلیم نمی شد. هرودت بیان نموده که شمار زیادی از افراد هر دو سپاه کشته شده بودند و جنازه آن ها تمام میدان جنگ را پر نموده بود. ظاهرا هرودت از استخوان های به جای مانده از این نبرد بازدید نموده و حتی به تفاوت بین جمجمه ایرانی ها و مصریان هم اشاره نموده است. افراد زیادی از دو طرف کشته شد و هیچ طرف تسلیم نمی شد. بنابراین کمبوجیه از تاکتیکی هوشمندانه استفاده کرد که باعث پیروزی قاطع و سریع بر لشکر مصر شد. کمبوجیه می دانست که گربه در فرهنگ مصری بسیار مقدس و باارزش است و مصری ها به هیچ وجه، حتی در جنگ هم آسیبی به این حیوان نمی زنند. بنابراین به لشکریانش دستور داد تا گربه هایی را با خود حمل نمایند و همین طور روی سپر و پرچم هایشان تصویر گربه نقاشی نمایند! لشکر مصر که به خصوص تیراندازانی ماهر داشتند با مشاهده گربه های زنده و تصاویر آن ها به هیچ وجه قادر به حمله و تیراندازی نبودند تا مبادا صدمه ای به گربه ها برسد. به این ترتیب کمبوجیه در نبرد پلوزیوم توانست لشکر قدرتمند مصر را شکست بدهد!

اهمیت گربه در مصر باستان

گربه در مصر باستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود و مصریان این گربه را مقدس می دانستند. گربه در فرهنگ مصری نمادی از یکی از خدایان باستان بود که صورت گربه و بدن یک زن را دارد. مجسمه ها، تندیس ها و نقاشی های دیواری متعددی از گربه در مصر باستان وجود داشته که هم اکنون شمار زیادی از آن ها در موزه ها نگهداری می شوند. به علت اهمیت و قداستی که این حیوان در باور مصریان باستان داشت آن ها به هیچ وجه به گربه ها صدمه نمی زدند و در معتقد بودند که آسیب رساندن به گربه گناهی نابخگرددنی و بزرگ است. کمبوجیه دوم که به وسیله افرادش از این باور مصریان اطلاع پیدا نموده بود از این موضوع در نبرد پلوزیوم استفاده کرد و توانست در جنگ با مصریان باستان پیروز گردد!

منبع: ancient.eu

منبع: الی گشت

به "وقتی گربه های ایرانی باعث شکست لشکر مصر باستان شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی گربه های ایرانی باعث شکست لشکر مصر باستان شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید