واکنش ها به دامنه نوسان نامتقارن ، اجازه بدین عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، در روزهای نزولی بازار سهام، قانونی به نام دامنه نوسان نامتقارن تصویب و اجرایی شد. در ابتدا بسیاری از کارشناسان بازار سهام، دامنه نوسان نامتقارن را به سود بازار می دانستند. با گذشت زمان برخی از کارشناسان به وجود دامنه نوسان نقد کردند و وجود دامنه نوسان را به ضرر بازار و یکی از دلایل فرایند فرسایشی بازار می دانستند.

واکنش ها به دامنه نوسان نامتقارن ، اجازه بدین عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب با بیان اینکه دست کاری قیمتی در بورس صحت ندارد، گفت: دامنه نوسان باید بازتر از آن چیزی باشد که اکنون هست، چرا که کارایی بازار این را حکم می کند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه هر چقدر دامنه نوسان محدود شود، نقدشوندگی محدود می شود، گفت: سازمان بورس درصدد است کمک کند تا نقدشوندگی بازار بالا رود. در ابتدای امسال به خاطر اینکه فرایند صعودی شدیدی در بازار سرمایه وجود داشت، نصاب صندوق های سرمایه گذاری و سقف سهام آنها را تغییر داده ایم.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه، افزایش دامنه را به نفع بازار می دانند و معتقدند با توجه به فرایند صعودی شاخص در چند روز گذشته و افزایش حجم معاملات، افزایش دامنه مثبت و منفی در معاملات نمادها تاثیر خوبی دارد و رفته رفته بازار را به فرایند تعادلی خود نزدیک تر می کند.

علی خان پایه در این رابطه بیان نمود: بازار در شرایطی است که هنوز از بی اعتمادی رنج می برد و سهامدارن با شک و تردید وارد بازار می شوند. دامنه نوسان در حال حاضر به نفع شرایط بازار نیست، تعداد زیادی از نمادها با وجود صعود شاخص قفل در صف فروش هستند. بازار عملکرد خوبی نسبت به دامنه نوسان نشان نداده است و حذف آن به سود بازار و سهامدارن است.

علی عصاری با اشاره به واقعی نبودن صف های فروش در برخی از نمادهای کوچک توضیح داد: افزایش دامنه نوسان می تواند به نفع بازار باشد زیرا معاملات را افزایش می دهد و فرایند شاخص را متعادل تر می سازد.

باید منتطر واکنش بازار در روزهای آینده باشیم تا ببینیم واکنش آن به این خبر برای تغییر یا حذف دامنه نوسان چیست؟

با انتشار صحبت های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مخاطبان وبلاگ دخترانه ها واکنش های متفاوتی به این موضوع نشان دادند. در ادامه برخی از نظرهای مخاطبان سایت وبلاگ دخترانه ها را میخوانیم:

شما محدودیت دامنه نوسان رو حذف کن و اجازه بده عرضه و تقاضا قیمت رو معین کنه تا هیچکس متهم به دستکاری در قیمت نشه. بیا یکبار هم که شده جلوی منافع یک عده رو بگیر و اجازه بده بورس رشد کنه.

اگه دامنه نوسان بازتر بشه دوستان خودتون میدونین که اون عده ای که ریختن بورس حاضر میشن سهمشون رو مثلا با ضرر 50 درصدی هم بفروشند اون وقته که بقیه سهامداران بیچاره میشن آقای دهنوی اگر میخواهید دامنه نوسان روبازتر کنین حتما یک شبه اعلام نفرمایید که قراره مثلا از فردا این تصمیم اجرا بشه لااقل یه مدت معین فرصت بدین تا ما ته مونده پولمون رو خارج کنیم.

فارغ از هر تصمیمی فروشنده ها بازنده بازار هستن

مطمئنم بازار توسط لشکر حقوقی ها دستکاری و کنترل میشه بودن یا نبودن دامنه نوسان خیلی اهمیتی براشون نداره.

به امید حذف کامل دامنه نوسان هر کس هم ناراحت است از بازار خارج شه صد بار گفتن مستقیم وارد نشوید حالا باز میگن دولت تبلیغ کرده بله تبلیغ کرده ولی تبلیغ هم کرده که مستقیم وارد نشوید حالا ضرر کردن کسانی که مستقیم وارد شدن مقصر خودشونن.

آقای دهنوی نشون داده هدفش بهبود شرایط بورس هست. رییس قبلی هیچ اقتداری نداشت. حداقل ویژگی خوب دهقان پایبند بودن به صحبت هاشه. حمایت سهامدارن از ایشون و فاصله دریافت از رفتار نوسانی خیلی میتونه کمک کنه. خواهشا بجای گیر دادن به قضایای پشت پرده یکم فکر کنید خود سهامدارا چطور میتونیم به بازار کمک کنیم.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس وبلاگ دخترانه ها دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "واکنش ها به دامنه نوسان نامتقارن ، اجازه بدین عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به دامنه نوسان نامتقارن ، اجازه بدین عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید