هشدار درخصوص حذف 30 درصدی سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران در تذکرهایی به دولت و شهرداری خواهان اصلاح لایحه بودجه 1401 کشور به نفع شهرداری ها شدند.

هشدار درخصوص حذف 30 درصدی سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده

در جلسه امروز شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: یکی از مجموعه هایی که در آن اضافه کار به صورت واقعی در حال اجرا است شهرداری تهران می باشد به طوریکه زمان کار مفید در مجموعه های مختلف قابل قیاس با شهرداری تهران نیست.

وی ادامه داد: انصافا برترین و پاک ترین و پر کوشش ترین پرسنل در شهرداری تهران جمع شدند و این عزیزان شبانه روزی و حتی در زمان بارندگی تا صبح مشغول فعالیت هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اضافه نمود: با توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی مدیریت شهری موظف به ترمیم حقوق کارکنان است و این در حالی است که در چند سال گذشته سرانه اضافه کاری همکاران به شدت کاهش یافته و متناسب با زحمات آنان پرداخت نمی گردد.

پیرهادی ادامه داد: لذا از شهرداری می خواهیم در اقدامی عاجل این نقیصه را مرتفع کنند و با توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی این مهم مرتفع گردد.

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم در تذکر پیش از دستور با بیان این که تذکر من به شهردار تهران است، گفت: وی در صفحه 11 برنامه ای که به شورای شهر ارائه کرد، عنوان داشت که در جهت گفت وگوهای حقوقی گام برمی دارد پس خواهشمندم ضمن پیگیری دغدغه های اعضای شورای شهر در رابطه با تبصره های بودجه 1401 کشور به ما اعلام کند که چه اقداماتی انجام داده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که با توجه به وقت به جای مانده و دغدغه های موجود توقع مان این است که شهردار تهران گزارشی مکتوب از کوشش ها، اقدامات و نتایج به دست آمده به شورا ارائه کند، اضافه نمود: دیده شده پاسخی که شهرداری به سوالات و تذکرات ما می دهد با آن چیزی که از آنها خواسته بودیم فاصله دارد پس به صراحت اعلام می کنم که گزارشی از اقدامات و نتایج حل دغدغه های اعضاء در لایحه بودجه سال آینده را ارائه کند.

وی با بیان این که به شهرداری توصیه می کنم از بخش رسانه ای خود استفاده نموده و کارهایی که برای احقاق حقوق مردم انجام می دهد را به سمع و نظر برساند، ادامه داد: از دولت هم توقع داریم که به دغدغه های ما هم توجه کند و نگردد که کنندگان مردم تهران برای مطالبه حق و حقوق مردم و شهر دست به دامن رسانه ها شده و با استفاده از فشار افکار عمومی مطالبه گری را دنبال کنیم.

میثم مظفر، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان سی و دومین جلسه شورا طی تذکری خطاب به شهرداری تهران، گفت: از سهم اقتصادیات ارزش اضافه نموده که در بودجه سال 1400، 4 درصد در نظر گرفته شده بود که 3درصد متعلق به شهرداری تهران است، اما متاسفانه در اقدام جدیدی که استانداری تهران پیگیر آن است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در تفسیری خلاف حکم بند (ز) تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 و ماده 2 آئین نامه اجرایی که در آن پیش بینی نموده که جمعیت سکونت گاه های غیر رسمی واقع در حریم و خارج از حریم شهر تهران بر مبنای 311هزار نفر در نظر گرفته شده و از این 311هزار نفر سهم و درصدی را برای استانداری تهران جهت ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی در نظر گرفته بود، متاسفانه استانداری تهران جمعیت سکونت گاه های غیر رسمی اطراف تهران را جدیداً در یک آمار غیر واقعی 4 میلیون نفر درنظر گرفته است.

مظفر اضافه نمود: در این راستا استانداری فشار شدیدی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران وارد نموده تا 30درصد از کل ارزش اضافه نموده را از شهرداری کسر کنند و در اختیار استانداری قرار دهند.

وی تاکید نمود: این اتفاق بسیار اتفاق حادی است و بسیار خطرناک تر از عدم تخصیص بودجه ها و تعهدات دولت ها در حوزه حمل و نقل، تامین واگن مترو و اتوبوس است که در بودجه سال 1401 به آن وقعی نهاده نشده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و اتفاق تلخی که در چند ماه گذشته در حال رخ دادن است، انتظار داریم شهرداری تهران سریعاً از بروز این موضوع ممانعت کند و همان جمعیت 311هزار نفرساکن غیر رسمی در اطراف شهر تهران که بر مبنای نامه رسمی وزارت کشور معین شده است را سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز ملاک عمل قرار دهد.

وی تاکید نمود: در صورت بروز چنین وضعی شهرداری تهران با یک بحران بسیار حادی در تامین منابع اقتصادی روبرو خواهد شد، این مساله احتیاج به یک اقدام عاجل دارد و باید سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ورود کنند و ریاست محترم شورا و شهردار تهران با ریاست محترم قوه مقننه مذاکره فوری کنند تا این خطر بسیار بزرگی که کنار گوش ما در حال رخ دادن است با پیگیری و همت شهرداری تهران رفع کنیم تا این اتفاق تلخ رخ ندهد.

لطف الله فروزنده، معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران درباره بودجه 1401 گفت: ما در بحث بودجه تبصره هایی که در بودجه سال 1401 بود و تبصره های که باید اضافه می شد را آماده کردیم و با همکاری کمیسیون بودجه اصلاحات انجام شد. شهردار تهران هم در جلسه دولت گام به گام پس از قرائت هر تبصره از بودجه دفاع کرد و رئیس جمهوری نیز بر دیده شدن این تبصره ها تاکید داشت.

معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران ادامه داد: تقریبا 50 درصد بودجه محقق شده است. البته مسئله بودجه از دولت عبور نموده و انشاءالله در مجلس هم پیگیری می کنیم.

فروزنده عنوان نمود: نمی دانیم به چه دلیل در آخرین لحظات تحویل لایحه به مجلس برخی از تبصره ها و ردیف ها حذف شده است.

مهدی چمران هم پس از جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع وبلاگ دخترانه ها با اشاره به لایحه بودجه 1401 دولت گفت: ما قبل از آن که بودجه به صحن هیات دولت بیاید با سازمان برنامه و بودجه جلسه گذاشته ایم و مسائل و مسائلی که به تهران ضربه وارد می کرد را مطرح کردیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: با 50 میلیارد بودجه مترو، چندمترو هم نمی توان ساخت و حتی یک واگن مترو هم نمی توان خرید.ما با بودجه های 1600 میلیارد تومانی مترو می ساختیم، با این ارقام نمی گردد مترو را توسعه داد.

چمران یکی از مسائل بودجه 1401 دولت را نادیده انگاری سهم دولت در پرداخت وام و فاینانس های شهرداری ها برشمرد و گفت: شهرداری ها در خواستشان این بود که این سهم دولت بالاتر برود و به هشتاد درصد برسد؛ اما در این بودجه سهم 50 درصدی دولت هم حذف شده است و اگر فاینانسی باز گردد باید 100 درصدش را شهرداری ها بپردازند و این در حالی است که عایدی شهرداری ها بشدت کم شد.

وی بودجه را قابل اصلاح دانست و گفت: دولت باید همفکری کند ما به مجلس هم نامه نوشتیم و جلساتی با آنها برگزار می کنیم چون اگر این بودجه اصلاح نگردد همه دغدغه های ما در حوزه حمل و نقل عمومی با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

چمران دلیل این کاهش بودجه را در افزایش سهم یک درصدی شهرداری ها از عوارض اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده خواند و گفت: البته این یک درصد هم به وزارت کشور داده شده تا ماشین آلات مورد احتیاج شهرداری ها را بخرد و در اختیار شهرداری ها قرا ر دهد. درحالی که مشکل در نحوه خرید نیست، مشکل بودجه است.

وی درباره کاهش زمان صدور پروانه ساخت و ساز نیز گفت: این طرح باید ظرف 2ماه از سوی شهرداری به شورا ارائه گردد و کوشش ما این است که از این طریق به الکترونیکی کردن صدور پروانه ها یاری کنیم تا صدور پروانه سلیقه ای نباشد و اگر فرایند صدور پروانه تسریع نگردد وقت و انرژی مردم در شهرداری گرفته می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هشدار درخصوص حذف 30 درصدی سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درخصوص حذف 30 درصدی سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید