نگرانی از ورود موج چهارم کرونا

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، تهران (پانا) - ویروس کرونا پس از سه مرحله اوج و رسیدن آمار به قله مرگ و میر بار دیگر وارد خط صعودی شد. اگرچه هنوز آمار مرگ و میر کرونا دورقمی است و نسبت به یک ماه و نیم پیش کاهش آمار جانباختگان آشکار است اما خبرها حکایت از این دارد که تخت های بیمارستانی در حال پر شدن هستند و آی سی یو ها که در چند هفته اخیر تقریباً خالی از بیمار کرونایی بودند، یک به یک اشغال می شوند.

نگرانی از ورود موج چهارم کرونا

به گزارش ایران، در همین حال و مطابق اعلام مسئولان، ایران وارد پیک چهارم کرونا شده است که البته زنگ هشدار ورود به موج چهارم ازهفته های گذشته نواخته شده بود. زمانی که رنگ شهرها به سمت خطر نزدیک شدند. به گونه ای که پس از افزایش مراجعات سرپایی در بعضی شهرها، از تعداد شهرهای آبی کاسته شد و در عوض شهرها از آبی به زرد و از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند. با این همه، ایران در حالی به تعبیر مدیران وزارت بهداشت در اول گردنه پرالتهاب خیز چهارم کرونا است که ویروس جهش یافته انگلیسی نیز در همه نقاط آن چرخیده است و به باور متخصصان حوزه سلامت؛ شیوع این ویروس جهش یافته در صورت عدم پایبندی مردم به دستورالعمل های بهداشتی می تواند منجر به ایجاد موج خیلی وحشتناکی گردد.

به هر ترتیب، موج چهارم کرونا در حالی نزدیک شده و در حال رقم خوردن است که چرخش ویروس جهش یافته انگلیسی چاله جدیدی را دراین موج ایجاد نموده است. موضوعی که در کنار غفلت و بی توجهی مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی نگرانی های شدیدی را برای حوزه سلامت ایجاد نموده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درباره تظاهرات بالینی کرونای انگلیسی می گوید: تظاهرات بالینی کرونای انگلیسی با ویروس قبلی تفاوت خاصی ندارد به جز اینکه درصد سرایت ویروس جهش یافته بیشتر است و از طرفی در افراد جوان شدت بیماری زایی بیشتری ایجاد می نماید. اینکه مردم چکار نمایند تا به کرونای انگلیسی گرفتار نشوند، پاسخش شفاف است. پروتکل های بهداشتی همان قبلی ها هستند و هیچ چیزی تغییر ننموده است اما اهمیت کرونای جهش یافته از نظر رصد بهداشتی و مراکز درمانی است؛ ما نگران این هستیم خیز جدیدی که رخ داده چقدر مرتبط با ویروس جهش یافته است و از طرفی باید بتوانیم میزان شناسایی را بالا ببریم.

نادر توکلی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با ویروس جهش یافته انگلیسی دو نکته حائز اهمیت است، می افزاید: آگاهی و اطلاع رسانی مردم مهم است. به هر حال به نظر می رسد؛ میزان سرایت ویروس جهش یافته بالا است و چون 80 درصد انتقال و میزان بروز بیماری در مجامع خصوصی و جمع های خودمانی مانند رستوران ها و پاساژ ها و... اتفاق می افتد، بنابراین شانس ابتلا افزایش می یابد. وقتی انتقال ویروس راحت می گردد زنجیره انتقال ویروس ساده تر شده و با ادامه ساده انگاری های مردم بیماری زایی ویروس جهش یافته بالاتر می رود.

توکلی در همین زمینه اضافه می نماید: ویروس جهش یافته بیشتر افراد جوان را درگیر می نماید و با توجه به اینکه قشر جوان جامعه در این جمع ها شرکت می نمایند ریسک ابتلا برای قشر جوان و فعال جامعه زیاد است.

درمان مبتلایان با مراجعه زودهنگام

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته در کل کشور پخش شده است در ادامه از آماده باش مراکز درمانی و حوزه بهداشت در کشور برای کنترل این ویروس خبر می دهد و عنوان می نماید: ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل های مشخصی را به بیمارستان ها داده است از جمله اینکه اگرکسی سابقه سفر به کشورهای اروپایی را داشته باشد و همچنین اگر افراد جوان با شدت درگیری بالا به مراکز درمانی مراجعه نمایند، نمونه گیری انجام می دهیم. از طرفی حوزه بهداشت نیز از تمام افراد خانواده مبتلایان و کسانی که در دو هفته اخیر سابقه تماس داشتند، تست می گیرد و در صورت ابتلا به ویروس جهش یافته ایزوله و قرنطینه می شوند.

توکلی در پاسخ به اینکه آیا اعضای خانواده 7 نفر از مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی در تهران قرنطینه شده اند، می گوید: همه اعضای خانواده این مبتلایان تست دادند، مواردی از اعضای خانواده این افراد که نتایج تست شان مثبت بود با نظارت حوزه بهداشت قرنطینه شده اند. به گفته او، با نزدیک شدن به 15 اسفند بیمارستان ها فعالیت های الکتیوشان را تعطیل نموده اند. بنابراین مسئله ای در تأمین تخت و تجهیزات پزشکی و دارو برای مبتلایان جدید نخواهیم داشت گرچه اعلام آماده باش داده شده است ما از مردم می خواهیم چنانچه درگیر بیماری شدند زودهنگام مراجعه نمایند تا درمان مناسب را دریافت نمایند. توکلی درباره شیب مبتلایان به کرونا هم می گوید: شرایط شیب ابتلا با خیزشی رو به بالا همراه است. تعداد بستری های روزانه در تهران در هفته گذشته نزدیک به دو هزار نفر بود که در هفته های اخیر این رقم به هزار و 600 نفر افت پیدا نموده بود روزانه بین 250 تا 300 نفر بستری داریم که با کاهش پیک این رقم به 90 نفر در روز هم رسیده بود. نکته مهم درباره افزایش آمار مبتلایان در رنج سنی 10 تا 20 سال است. آمارهای ما نشان می دهد فرایند ابتلا درافراد 10 تا 20 سال از میزان 6.5 درصد به 10 درصد رسیده است. این رقم در افراد 30 تا 40 سال از 25 درصد به 28 درصد افزایش یافته است با این حال بیشترین افزایش ابتلا را در گروه سنی 10 تا 20 سال شاهد هستیم که شاید بخشی از آن منتسب باشد به کاهش سن بروز بیماری بر اثر ابتلا به ویروس جهش یافته یعنی همان نکته ای که خیز چهارم را به مسأله نگران نماینده بدل نموده است.

دو ظرفیت مهم برای کنترل پیک چهارم کرونا

مدیر اورژانس بیمارستان سینا نیز درباره فرایند تغییرات اپیدمی کرونا و چرایی افزایش ورودی های بیمارستان های پایتخت طی روزهای اخیر می گوید: در اواسط دی ماه شیب نزولی ورودی بیمارستان ها بخصوص در پایتخت به چشم می خورد. یعنی به صورت خیلی شفاف ورودی بیمارستان ها بسیار پایین آمد. حتی در بعضی روزها تعداد موارد بستری در تهران به صفر رسید. این خبر خیلی خوبی بود، اولاً؛ کادر درمان تمدید روحیه کردند دوم اینکه بخش های درمانی غیرکرونایی که مدت ها تعطیل شده بود و بیماران قلبی، سرطان و غدد ماه ها پشت صف منتظر درمان بودند، با خلوت شدن بیمارستان ها فرایند درمانشان ادامه یافت و با شروع جراحی ها و پیگیری شرایط درمان مبتلایان به سرطان، امید به زندگی نیز بالا رفت.

حسین کرمانپور در ادامه می افزاید: مردم یک سال است به وسیله رسانه های گروهی، مکتوب و شبکه های اجتماعی چهار موضوع شست وشوی دست ها، استفاده از ماسک، دوری از دورهمی و سفر، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را آموزش دیده اند و اگر قرار بود سر کلاس باشند الان مدرک دکترای این آموزش ها را گرفته بودند. با وجود این از اواسط بهمن ماه ورودی بیمارستان ها به شکل باران ریز شروع شد. دلیل این اتفاق را باید در 20 تا 25 روز قبل جست وجو کرد. یعنی باید ببینیم دی ماه چه اتفاقی افتاد که عوارضش اکنون آشکار می گردد. کرمانپور می گوید: طبق آنالیز های اپیدمیولوژیک چند عامل منجربه افزایش موارد بستری در امروز شده است. اول، یک سال درگیری با ویروس مردم را خسته نموده است، مدعی ترین کشورها هم هنوز نتوانسته اند بیماری را کنترل و مدیریت نمایند. این مسأله حوصله مردم را سر برده است از طرفی مردم منتظرند دیگران معجزه نمایند یعنی یکی پیدا گردد و برایشان کاری کند. در حالی که خودمان جزو این جمع هستیم.

به این معنا که دولت اختیار و توان خودش را در این یک سال نشان داده که تا چه حدی می تواند در میدان یاری به مردم باشد. مردم هم خودشان را در این یک سال آزموده اند. خستگی یک ساله مردم مثل فنر جمع شده و هر لحظه شل کردن موضوع که در 25 روز گذشته رخ داد مثل برگزاری کنسرت در کیش یا برداشتن محدودیت های سفر می توانست به بحران دامن بزند. به عبارتی اجازه سفر به جزایر جنوبی کشور نه تنها باعث آلودگی مسافران می گردد بلکه در افرادی که سفر هم نرفتند این ذهنیت را ایجاد می نماید که وقتی مقررات را سفت و سخت اجرا نمی نمایند، پس می گردد کاری کرد. همین ها باعث می گردد مردم در مناطق خودشان حرکت های جمعی را شروع نمایند. به هر حال فصل کاسبی و کشاورزی است در نتیجه این فنر به سمت میزان اشکالی که در آدم ها به وجود آمده، آزادسازی می گردد. به گفته او، شل کردن و سفت کردن محدودیت ها و احتیاج مردم به بازسازی شرایط روانی شان در دی ماه موجب می گردد تظاهرات بالینی چنین رفتارهایی در بهمن و اسفندماه بروز پیدا کند. پیش بینی ما این است هنوز در شروع پیک چهارم قرار داریم و همان طور که رئیس جمهوری هم اعلام نموده است، موج چهارم اواسط اسفند است. مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره علت تغییر رفتار مردم در پیک اخیر نیز عنوان می نماید: مشاهدات ما در اورژانس که از نزدیک بیماران را می بینیم نشان می دهد شل شدگی (عادی انگاری) در مردم مثل پیک اول و دوم و سوم بیماری نیست. به نظر می رسد مردم بااحتیاط شل شده اند و منتظرند یک نفر محکم بگوید شل نشوید. در حالی که دوره های قبل کاری به حرف های دیگران نداشتند.

او با بیان اینکه ما اکنون دو ثروت مهم برای کنترل پیک چهارم کرونا داریم، می گوید: جامعه پزشکی در این یک سال پای کار بوده و امتحانش را پس داده است. اعتماد مردم به جامعه پزشکی اگر پیش از کرونا 50 بود الان به عدد 90 درصد رسیده است. پس ضروری است جامعه پزشکی با آموزش های متقن جلو بیایند. مردم حرف این گروه از پزشکان را که ارتباط حکومتی ندارند، گوش می دهند. دوم استفاده از ظرفیت سلبریتی ها است. به نظرم وقت آن رسیده که در آستانه شب عید با توصیه های دلسوزانه در کنار مردم قرار بگیرند و در شبکه های اجتماعی فراوری محتوا نمایند پیش از آنکه بیمارستان ها شلوغ گردد، هر اندازه بیمارستان ها شلوغ گردد انتظار مرگ و میر هم بالا می رود. به هر حال خدمت رسانی در بیمارستان شلوغ مثل بیمارستان های خلوت نیست.

کرمانپور تأکید می نماید: ثروت بعدی آگاهی مردم است. اینکه مردم بخواهند شب عید آرامی داشته باشند باید به دانسته های خودشان تکیه نمایند. تحقیقات نشان می دهد سال جاری میزان آنفلوانزا و سرماخوردگی تا 70 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده تأثیرگذاری و آگاهی از استفاده ماسک است.

او در انتها به این نکته هم اشاره می نماید که اگرچه واکسن می آید اما از آنطرف نیز جهش های ویروس شروع شده یعنی ویروس وارد فاز دفاعی شده و به سمت بیماری زایی و انتقال بیشتر می رود. بنابراین ورود واکسن سد دفاعی ویروس را می شکند.

از طرفی این روزها باید حواسمان به بچه ها بیشتر باشد. بچه ها چون ناقلان بی علامتند، خطرشان بیشتر است. خانواده ها مراقب باشند از جا در رفتن فنر باعث نگردد جابجایی ویروس بیشتر گردد. منتظر باشیم تا عید سال جاری بگذرد، واکسن هم بیاید و مردم هم رعایت نمایند تا این موج برخلاف موج های قبلی زودتر کنترل گردد. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، به دلیل جهش های مکرر کرونا این موج اخیر شاید سرکش باشد و کنترلش آسان نباشد. این مشکل همه ما مردم است. پس باید با خود ملت و برای همه ملت حل گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نگرانی از ورود موج چهارم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از ورود موج چهارم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید