خبرنگاران سبک زندگی محافظت در برابر کرونا

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، بروجرد - خبرنگاران - حدود 6 ماه از حضور کرونا در کشور می گذرد؛ ویروسی همه گیر که تمام جوامع را با تغییراتی در سبک زندگی روبرو ساخته تغییراتی در زمینه های مختلف که ناگزیر باید آن را پپذیرفت چرا که هر گونه مقاومت و اصرار بر تداوم زندگی به شیوه سابق می تواند به سرعت شیوع ویروس به قیمت جان انسان ها تمام گردد.

خبرنگاران سبک زندگی محافظت در برابر کرونا

شیوع کرونا از نخستین عادات رایج در جامعه همان دست دادن ها و احوالپرسی ها بود که باید کنار گذاشته می شد، برنامه های متعدد زندگی اجتماعی، از بازار تا ادارات، مدارس، دانشگاه، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و مشاغل پر خطر و حتی دیدو بازدیدهای مرتبط با آئین های کهن همچون عید نوروز تحت تاثیر این ویروس نهاده شد.

تاکید و نگرانی عمومی در برابر این ویروس پیچیده در روزهای شروعین شیوع کرونا باعث شده بود مردم با انسجام توصیه های بهداشتی را رعایت نمایند تا اوضاع به سمت کنترل بیماری و مهار پیش رود ولی به یکباره مسافرت ها، دید و بازدید، مراسم سنتی، ترحیم و عروسی شروع شد و بلا فاصله آمارها ابتلا افزایش یافت و موج دوم بیماری شدت گرفت که همگی نشان دهنده مقاومت در برابر تغییر سبک زندگی بود.

بنا بر گفته مسئولان بهداشتی در بسیاری از استان هایی که با شرایط قرمز کرونا روبرو هستند و از جمله در استان لرستان، علت اصلی افزایش شیوه کرونا به عواملی همچون سبک زندگی و اصرار بر برگزاری تجمعات مختلف اعم از عروسی و عزا است که باید با کنترل اجتماعی و در عین حال آگاهسازی جامعه به تغییر سبک زندگی پرداخته شود.

آنچه مسلم به نظر می رسد اثرات و تبعات اجتماعی کرونا بر زندگی است که نمودهایی از آن را در مراوده های عادی و روزانه خود با اطرافیان می توان مشاهده کرد؛ مروری بر رفتارهای معموبی مردم در این روزها بیانگر تغییر در سبک زندگی است هر چند شدت و ضعف هایی دارد و به همان نسبت که بعضی بر رعایت اصول بهداشتی تاکید دارند عده ای دیگر بی تفاوت به نظر می رسند .

اما در سطح شهر نیز شیوه روبرو افراد تا حدودی متفاوت به نظر می رسد افرادی را می بینی که کاملا ریز به ریز اصول بهداشتی را رعایت نموده اند همانند راننده تاکسی در بروجرد که علاوه بر زدن ماسک زمان تحویل دریافت کرایه دست کش های یکبار مصرفش را عوض می نماید و پول را می گیرد. از ظرف شیشه شویی که با الکل پر شده است و جلوی ماشین واقع شده است پیداست سطوح داخلی ماشین را تماما تمیز نموده است! و برای دادن اطمینان به مسافری که سوار می نماید می گوید نگران نباشید تمام سطوح داخلی را هم با محلول ضد عفونی ، تمیز نموده است.

در همین شهر، راننده تاکسی دیگری می گوید؛ نه کرونا کاری به ما ندارد حالا ما سال هاست درگیر مسائل و سختی های بدتر از کرونا شده ایم.این راننده تاکسی که سعی در بیخیال جلوه دادن خود در برابر این نگرانی همگانی دارد تقریبا تمام صحبت هایش در خصوص کرونا و پرس و جو در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا است که پیداست او نیز با اینکه کوشش می نماید به ظاهر بگوید کرونا هیچی نیست ولی دلمشغولی مداومش هست.

بانوی جوانی که بخاطر شغلش مجبور به تردد در سطح شهر است و او نیز مسافرانی را جابجا می نماید در حالیکه ماسک بر صورت دارد و دست کش هایش را هم پوشیده است مدام با ظرفی که از محلول ضد عفونی پر شده است در حال تمیز کردن فرمان اتومبیلش است .او نیز برای اطمینان خاطر دادن به مسافرش می گوید من بعد از هر بار سوار و پیاده شدن افراد دستگیره بیرونی و داخلی ماشین را ضد عفونی می کنم و ادامه می دهد وقتی هم به منزل می روم بخاطر مادرم که سنش بالاست خیلی رعایت می کنم و لباس هایم را در همان لحظه ورود داخل ماشین لباسشویی می گذارم.

مروری بر زندگی و رفتارهای معمولی مردم در این روزها همگی بیانگر باور به تغییر در سبک زندگی بعنوان سدی محافظت نماینده در برابر کرونا است که در عمل ممکن است عده ای به آن پایبند نباشند و این مقاومت هادر بروجرد بخصوص بصورت مقاومت در برابر خودداری از برگزاری مراسم شادی، مهمانی، تولد ها و عروسی ها مشهود است.

اصرار بر تجمعات و افزایش شیوع کرونا

بنا بر گفته دکتر شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد،شرکت در مراسمات شادی و عروسی و مهمانی های خانوادگی که جوانان از قلیان های مشترک استفاده می نمایند یکی از مهمترین علل ابتلا و افزایش شیوع کرونا در بروجرد است در صورتیکه مردم باید به این فرهنگ برسند که این بیماری دوستی و تجمع و مهمانی های شلوغ را نمی طلبد.

وی با اشاره به اینکه مهر و آبان سختی پیش رو داریم گفت: به دلیل همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا ، مهر و آبان سختی پیش بینی می شود اما یک خوشبینی هم وجود دارد که با رعایت اصول بهداشتی و زدن ماسک توسط مردم و کوشش برای تغییر در سبک زندگی مردم ، می توان امیدوار بود که آنفلوانزا هم کنترل شود.

دکتر ممدوحی گفت: موج دوم کرونا و همزمان با تیرماه، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در مقایسه با اسفند و فرودین ماه 2 یا 3 برابر شده است که علت عمده آن به فرهنگ مردم و رها کردن رعایت نکات بهداشتی برمی شود.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فرهنگ سازی در رعایت این پروتکل ها گفت: هم اکنون مهمترین راه حل پیشگیری در برابر کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم شرکت در اجتماعات است.

وی گفت: علی رغم محدودیت های شدیدی که در بستن پارک ها و مراکز تفریحی اعمال شده است اما همچنان بعضی شهروندان رعایت نمی نمایند و با مهمانی های خانوادگی در بلوار ها و پارک ها و استفاده از قلیان هایی مشترک ، رعایت پروتکل های بهداشتی را نادیده می گیرند.

فرماندار بروجرد با اشاره به یاری از دادستانی و برخورد قهری در برگزاری مراسم در مراکز رسمی گفت: در مواردی حتی داماد و یا پدر داماد بازداشت شده اند ولی مهمانی هایی که در باغ های خصوصی برگزار می شوند را دیگر نمی توان ورود کرد مگر اینکه مردم به این باور برسند که در شرایط شیوع کرونا بهترین راه حل خودداری از تجمعات است.

سبک زندگی و محافظت در برابر کرونا

سبک زندگی مقوله ای که با رفتار های اجتماعی فردی شروع و در سطح کلان نظام اجتماعی نمود پیدا می نماید در این میان حلقه های واسطی قرار دارند که نسبت بین افراد و کل جامعه را برقرار می کند این واسطه ها شامل ؛ خانواده، رسانه ها، مدرسه، دانشگاه، احزاب و تشکل های سیاسی، مساجد و پایگاه های مذهبی، باشگاه ها ، مجتمع فرهنگی تفریحی، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است و موضوع مهمتر در ساختار اجتماعی لرستان طایفه گرایی و عشیره و قبیله است که به عنوان یک ساختار قدرتمند اجتماعی نقش مهمی در بسیاری از مناسبات اجتماعی دارد.

تغییر در سبک زندگی مهمترین پیامی بود که کرونا به همه دنیا داده است ؛ تغییراتی در سبک زندگی فردی و اجتماعی که در مدت زمانی که مورد توجه نهاده شد منجر به حفظ طبیعت، حفظ حیات زمین ، کاهش تصادفات ناشی از خطای انسانی،آرامش محیط زیست،کاهش آلودگی هوا،کاهش مصرف سوخت و گاز های گلخانه ای شد . تجربه کشورهایی که در مهار و کنترل کرونا پیروز عمل نموده اند نشان می دهد ، مردم در کنار مسئولین سبک زندگی را با شرایط ایمن یا همان رعایت دستورالعمل های ساده پزشکی همچون ؛ رعایت فاصله اجتماعی،شستن دست،پرهیز از تجمعات و مهمتر از همه در خانه ماندن برای حفظ سلامت خود،خانواده و اجتماع تغییر داده اند.

کنترل اجتماعی

کنترل اجتماعی مهمترین مقوله ای است که با درایت و ابلاغ دستور العمل های قانونی می تواند در برابر رفتار هنجار شکنانه و یا کوتاهی در رعایت دستور العمل های بهداشتی مورد توجه واقع شود همزمان با فرهنگ سازی و توصیه های کارشناسان بهداشت و درمان به نظر می رسد علمای دینی نیز با توصیه اخلاقی و از طرفی دستگاه قضایی و امنیتی با وضع قوانین بازدارنده می توانند موثر عمل نمایند.

مسئولیت اجتماعی مهمترین نهاد اجتماع یعنی خانواده اصلی ترین رکن در انسجام جامعه و حفظ سلامت آن به شمار می رود، اگر خانواده دغدغه سلامت و حمایت از اعضای خود را به عنوان یک تکلیف به شیوه های درست اعمال کند همه افراد جامعه با حضور هوشمندانه در فعالیت های اجتماعی و ایفای نقش موثر می توانند در کنترل بیماری پیروز عمل نمایند.

می توان گفت اکنون تا حدود زیادی مثلث سلامت و حفاظت در برابر کرونا با سه ضلع استفاده از ماسک، بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست و رعایت فاصله اجتماعی به عنوان مهمترین ابزار پیشگیری از کرونا به شمار می رود و می توان با دوری از تجمعاتی از قبیل مهمانی های شلوغ، عروسی، مراسم ترحیم، حضور غیر ضروری در اماکن پر ازدحام به راحتی سفیر سلامت برای همدیگر باشیم.

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور گفت: تا به امروز 328 هزار و 844 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 189 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 18 هزار و 616 نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان نمود: از دیروز تا امروز 20 مرداد 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 132 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 67 نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 328 هزار و 844 نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 189 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 18 هزار و 616 نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا به امروز 286 هزار و 642 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 3992 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت بیان نمود: تا به امروز دو میلیون و 711 هزار و 817 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور اجرا شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سبک زندگی محافظت در برابر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سبک زندگی محافظت در برابر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید