حیات وحش، گوزن زرد ایرانی

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، گوزن زرد ایرانی، یکی از گونه های زیبا با شاخ هایی منحصر به فرد است. شاید اگر به هوای دیدنش به دشت ناز سفر کنید و هوا روشن باشد از دیدنش محروم شوید. این حیوان تا چندسال اخیر در خطر انقراض بود، اما گزارشی اظهار داشت که...

حیات وحش، گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی:

یکی از گونه های نادر و زیبای ایرانی گوزن زرد است. آن را با نام علمی داما داما می شناسند. طول این حیوان از 130 سانتیمتر تا حدود 2 متر است.

ظاهر گوزن زرد ویژگی های جالبی دارد، مثلا شاخ هایش انشعابات 7 تا 20 سانتی متری دارند، جالب است بدانید که تعداد این انشعاب ها سن گوزن را نشان می دهد. شاخ های این حیوان مثل اثر انگشت انسان منحصر به فرد است، این شاخ ها در فصل سرما افتاده و بلافاصله آغاز به رشد می نمایند. بدن زیبا و ظریف گوزن پوشیده از موهای کوتاه است و در ناحیه پهلوها و شکم شان خال های سفید دارند.

این گونه از گوزن ها شب گرد هستند و فعالیت شان را بعد از غروب آفتاب آغاز می نمایند. انواع گیاهان و سبزی و میوه می خورند و جزو نشخوارنمایندگانند. به طور غریضی اوایل پاییز فصل جفت گیری شان است.

اگر همه چیز خوب پیش برود و زیستگاه و شکارچی تهدیدشان نکند، تا 20 سال عمر می نمایند. تا چندوقت اخیر در خطر انقراض قرار داشتند، اوایل سال 96 بود که وبلاگ دخترانه ها بیان کرد: پرورش و تکثیر گوزن زرد در دشت ناز مازندران و ارسال آن به منطقه ها حفاظت شده در استان های دیگر سبب شد از لیست انقراض خارج شوند.

اگر دوست دارید این گوزن ها را ببینید به دشت ناز مازندران، منطقه ها حفاظت شده دز و کرخه، جنگل های جلگه ای خوزستان و... سفر کنید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ دخترانه ها

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "حیات وحش، گوزن زرد ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش، گوزن زرد ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید