گردنه حیران کجاست؟

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، گردنه حیران از آن کلمه هاییست که به محض شنیدنش یاد جنگل های انبوه و جاده های پر پیچ و خم در خاطرمان می آید. تصویری که برای ساکنان شهرهای شلوغ امروز همچون رویا است. در این مطلب با خبرنگاران به سمت گردنه حیران همسفر شوید تا همه چیز از شرایط آب و هوا و برترین زمان سفر گرفته تا جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری که در آن حوالی ساخته شده است، را به شما معرفی کنیم. اینگونه با آگاهی کامل سفر می کنید و دیگر نگرانی بابت روبرو شدن با ناشناخته ها نخواهید داشت.

گردنه حیران کجاست؟

تماشای جنگل های مه آلود در روستای حیران

روستای زیبای حیران در استان گیلان، شهر آستارا قرار گرفته است و یکی از زیباترین طبیعت های دیدنی و گردشگری در ایران محسوب می گردد. این روستا آب و هوای بی نظیری دارد و به همین علت در سال های اخیر مورد توجه گسترده گردشگران قرار گرفته است.

حیران تا آستارا 30 کیلومتر فاصله دارد و در راه بین دو شهر آستارا و اردبیل است. ییلاق حیران به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می گردد. وسعت این منطقه هم 2٬200 هکتار است. هوای منطقه در بیشتر روزهای سال ابری است و همین امر باعث شده نام حیران را برایش انتخاب نمایند.

جالب است بدانید که حیران، واژه عربی کلمه تالشی گردنه هیران به معنای مکان ابر و مه می باشد. در طول سال تنها 300 نفر در روستا زندگی می نمایند اما در روزهای تابستانی جمعیت منطقه به بیش از 2٬000 نفر می رسد.

ویژگی های گردنه حیران آستارا تا اردبیل

یکی از پر اهمیت ترین جاذبه های روستای حیران، گردنه حیران است و راستا اردبیل به آستارا از گردنه حیران رد می گردد. از یک طرف به کوه های سرسبز و از طرف دیگر به دره ای که رود ارس از آن می گذرد، مشرف است. وجود مه در بیشتر روزهای سال باعث رویایی شدن بیش از مقدار این گردنه و دره ها و کوهپایه های آن شده است.

گردنه سرسبز حیران، منظره بی نظیری از طبیعت به نمایش می گذارد که می توان گفت در ایران بی رقیب است. همانطور که گفته شد این گردنه در بیشتر وقت ها زیر ابرى از مه پنهان است، دره ها و کوهپایه هاى پوشیده از گل ها و گیاهان جنگلى، مرتعى و گاو هایى که در حال چرا هستند با منظره زیبایى از کندوهاى عسل، اولین جلوه هایی است که به چشم هر رهگذری مى آید و او را شیفته خود مى سازد.

اگر به این منطقه سفر کنید متوجه خواهید شد که چرا این نام را برای گردنه حیران انتخاب نموده اند. زیبایی بیش از حد طبیعت هر تماشاگری را حیران می نماید.

راستا رویایى و زیباى گردنه حیران از یک طرف مشرف به کوه هایى است که پوشیده از جنگل هاى انبوه هستند و از طرف دیگر به دره اى نه چندان عمیق که از میان آن رود ارس عبور مى کند و مشخص نماینده مرز ایران و آذربایجان است. گردنه حیران تقریباً بیشتر مواقع در زیر ابرى از مه پنهان است.

این منطقه دارای منظره ها بکر طبیعی می باشد و نصف جنگل ها و مراتع آن متعلق به ایران و نیم دیگر در کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

آدرس گردنه حیران: جاده اصلی اردبیل به آستارا، ابتدای تونل اردبیل تا 5 کیلومتری آستارا، فاصله تا مرکز شهر، 40 کیلومتر

برترین زمان سفر به گردنه حیران

این منطقه آب و هوایی کوهستانی و سرد دارد و بهتر است همواره (حتی در روزهای گرم تابستان) لباس گرم همراه خودتان داشته باشید. بهار تابستان و البته اوایل پاییز برترین زمان برای سفر به حیران است. در نظر داشته باشید که در زمستان احتمال بارش برف های سنگین در جاده وجود دارد و حتما از قبل شرایط راه ها را چک کنید.

جاهای دیدنی گردنه حیران

بی شک خود گرنه و منظره ها پیرامونش اصلی ترین جاذبه منطقه هستند. در سراسر جاده سفره خانه ها، رستوران ها و مغازه های فروش چای و انواع خوراکی مشغول کسب و کار خودشان هستند که در حال نوش جان کردنشان منظره زیبا را پیش روی خود دارد. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای غذا خوردن به سراغ رستوران های کنار جاده نروید و به یک لیوان چای اکتفا کنید. داخل شهرها و روستاها می توانید غذاهایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب تر را پیدا کنید.

جنگل فندقلو، اعجاز بی خاتمه طبیعت در گردنه حیران

پس از عبور از گردنه حیران و قبل از رسیدن به نمین، خروجی جنگل فندقلو را می بینید. دشتی از گل های رنگارنگ، درختان زیبا، درختان فندق، چشمه های آب گرم و حیوانات وحشی که آن منطقه زندگی می نمایند. در بهار هر سال جشنواره گل های بابونه در جنگل فندقلو برگزار می گردد و بین طبیعت گردان مشهور است. در این بازدید همراه داشتن دوربین عکاسی را از قلم نیاندازید.

تله کابین حیران و تجربه عبور از میان ابرها

تله کابینی در راستا جنگل فندقلو که منظره گردنه حیران و جنگل های اطراف را دارد. راستا تله کابین حیران در هر سمت 12/5 دقیقه و مجموعا 25 دقیقه طول می کشد. 33 تله کابین در خط استفاده می شوند که 30 تایشان کابین 6 نفره و 3 تایشان کابین VIP دارند. ساعت کاری آن هر روز از ساعت 10 صبح تا 19:30 عصر و روزهای تعطیلی بین 10 صبح تا 21 شب است.

دهکده گردشگری حیران، تفریح برای تمام اعضای خانواده

دهکده گردشگری حیران کنار تله کابین است و دارای پیست کارتیگ، ترامبولین (تشک پرش درجا)، طولانی ترین و بلندترین سورتمه ایران، رستوران، کافی شاپ و مرکز خرید است. این ممجموعه در حال احداث هتل و سوئیت های ویلایی در بالا تله کابین است تا گردشگران در اقامتگاه های راحت از تماشای جنگل فندقلو لذت ببرند. شهر بازی و استخر هم از جمله پروژه های در حال احداث دهکده هستند.

پیست اسکی روی چمن فندقلو، جاذبه های بیشمار گردنه حیران

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین در ارتفاع 1٬700 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای تمامی استانداردهای بین المللی است. امکان برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک در داخل آن وجود دارد.جالب است بدانید اردوهای تیم ملی اسکی روی چمن کشورمان هم گاهی همینجا برگزار می گردد.

گردنه حیران چند کیلومتر است؟

گردنه حیران 35 کیلومتر پر پیچ و خم امتداد می یابد. البته جاذبه ها و منظره راستا آن از هر سمت بسیار تماشایی است و دست کمی از این گردنه معروف ندارد.

فاصله آستارا تا اردبیل از گردنه حیران چقدر است؟

آستارا تا اردبیل از گردنه حیران حدود 80 کیلومتر طول می کشد و برای عبور از این راستا باید 1 ساعت را در نظر بگیرید البته با توجه به دیدنی های بسیار توصیه می کنیم که به حال فرصت راهی جاده شوید و بدون نگرانی درباره زمان از منظره ها زیبا لذت ببرید.

بیاد داشته باشید که راستا گردنه حیران پر پیچ و خم و خطرناک است، مه آلود بودن، هوای بارانی و برفی هم بر خطرات آن می افزایند و باید با تجهیزات کامل و البته در نظر گرفتن تمامی نکات ایمنی راهی سفر شوید. برای اقامت در شهر اردبیل می توانید رزرو هتل را از وبسایت وبلاگ دخترانه ها انجام دهید.

در این مطلب گردنه حیران و جاذبه های دیدنی اطرافش را معرفی کردیم و راه رسیدن به آن را آنالیز نموده و برترین زمان سفر را گفتیم. در سفر به روستای حیران حفاظت از طبیعت را از قلم نیاندازید تا این زیبایی برای آیندگان هم حفظ گردد. اگر تجربه سفر به این منطقه را دارید در ادامه با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

منبع: الی گشت

به "گردنه حیران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردنه حیران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید