افزایش 2 برابری قیمت آنتی بیوتیک در ایران ، آنتی بیوتیک وارداتی هم رسید

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، آنالیز های خبرنگاران نشان می دهد که قیمت بعضی از انواع آنتی بیوتیک در ایران بیش از 2 برابر افزایش پیدا نموده و این افزایش قیمت برای بیماران بدون بیمه یا خرید آزاد وجود خواهد داشت.

افزایش 2 برابری قیمت آنتی بیوتیک در ایران ، آنتی بیوتیک وارداتی هم رسید

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، 50تن داروی آنتی بیوتیک شامل 3.5میلیون عدد انواع سوسپانسیون آنتی بیوتیک شب گذشته وارد کشور شد و براساس اعلام سازمان غذا و دارو، با توزیع این محموله بخش قابل توجهی از کمبودهای دارویی در کشور به سرعت برطرف خواهد شد؛ کمبودهایی که با آغاز فصل سرما و شیوع زودهنگام بیماری هایی ازجمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر خودش را نشان داد و مسائل زیادی را برای بیماران به وجود آورد.

مسائلی که البته بخش عمده آن به توقف فراوری در شرکت های آنتی بیوتیک ساز برمی گشت و به تأکید مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و حتی بعضی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شرکت های دارویی به علت اخباری که برای افزایش قیمت ها شنیده می شد، صبر کردند تا محصولات خود را بعد از افزایش قیمت عرضه نمایند و در این باره دپوی دارو در انبار بعضی از این شرکت ها رخ داد.

بیشتر بخوانید:

  • اعلام جزئیات محموله 50 تنی آنتی بیوتیک وارداتی به کشور

آن هم درحالی که وعده داده شده بود که 2ماه بعد از اجرای طرح دارویار، کمبودهای دارویی کشور را برطرف نمایند؛ نکته ای که البته وزیر بهداشت هم هفته گذشته در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و افتتاح صندوق حمایت از بیماران سخت و صعب العلاج به آن اشاره نمود و گفت: بعضی فراورینمایندگان دارویی اقلام دارویی مورد احتیاج را به موقع تامین نمی نمایند و اگر اجرای طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم، بلکه نهادهای همکار ما مقصر هستند.

او بعلاوه در آخرین جلسه هیأت دولت از نقش 2شرکت دارویی در کمبود آنتی بیوتیک در کشور پرده برداشت و تأکید کرد: مواداولیه موجود بوده و 2شرکت دارویی باید در زمان مناسب داروی مورد احتیاج را فراوری می کردند اما در ارائه اظهارات تخلف نموده و فراوریشان را به بهانه سود بیشتر، در شهریورماه کاهش داده اند. البته آنها اکنون به صورت سه شیفت مشغول کار هستند تا کمبود بعضی اقلام دارویی را برطرف نمایند.

این در حالی است که علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان، تأمین دارو و ذخایر استراتژیک دارو در کشور را مهم ترین مسئله عنوان نموده و گفته: اولین انتظار ما این است که بحث ذخایر استراتژیک دارو نه در سطح وزارت بهداشت بلکه در شورای عالی امنیت ملی مطرح گردد چون زیبنده کشورمان نیست که مردم برای تهیه شربت استامینوفن ساده، آموکسی سیلین و غیره دچار مشکل شوند.

راضی به واردات نیستیم

وزارت بهداشت ناچار به واردات دارو شده است؛ این جمله ای است که وزیر بهداشت اواخر هفته گذشته در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جبران کمبودهای دارویی در کشور بیان کرد و گفت: با توجه به کمبود شماری از داروها که در جریان موج آنفلوآنزا ایجاد شده و نبود فراوری کافی دارو در داخل، واردات 50تن دارو پیگیری شد. البته ما تمایلی به واردات دارو نداریم اما وقتی شرکت های فراورینماینده داخلی به هر علت به مقدار مورد احتیاج فراوری نمی نمایند، برای جلوگیری از لطمه به مردم ناچار به واردات هستیم.

به گفته این مسئول، سیاست وزارت بهداشت حمایت از فراوریات داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است: از مباحث مهم اجلاس اخیر روسای دانشگاه ها حمایت از فراوریات داخلی دارو، تجهیزات پزشکی و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت است.

البته چند روزی است که با بازنگری و اصلاح قیمت بعضی داروها، براساس اعلام سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو شرکت های فراورینماینده در 3شیفت کاری در حال فراوری آنتی بیوتیک مورد احتیاج کشور هستند و شرکت های توزیع نماینده هم موظف به توزیع سریع این محصولات شده اند: در روزهای گذشته جلساتی با شرکت های دارویی گذاشته شد تا شرایط موجودی و تعهدات تأمین داروی آنها مورد آنالیز قرار بگیرد. از این شرکت ها تعهد دوباره گرفته شد تا براساس برنامه ریزی که به سازمان غذا و دارو ارائه می دهند، داروی مورد احتیاج را تأمین نمایند.

به گفته اسماعیلی 5شرکت فراوری آنتی بیوتیک در کشور وجود دارد که در کنار آن احتیاج بازار دارویی کشور به وسیله واردات هم تامین می گردد.

آنالیز های وبلاگ دخترانه ها نشان می دهد که قیمت بعضی از محصولات بیش از 2برابر افزایش پیدا نموده و این عدد درباره شربت خوراکی استامینوفن از 65هزار تومان به 140هزار تومان رسیده یا شربت های دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت با افزایش 40هزار تومانی به ترتیب 100 و 120هزار تومان اصلاح قیمت خورده اند؛ افزایشی که البته براساس طرح دارویار، هزینه اضافه به بیماران تحمیل نخواهد کرد و تحت پوشش بیمه و نسخ به مقدار همان قیمت های اولیه هزینه بر است اما برای بیماران بدون بیمه یا خرید آزاد این افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

کمبود فراوری داخل در حال برطرف شدن

این در حالی است که به گفته صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناهماهنگی هایی که تا به امروز در فراوری و تامین دارو و سرم وجود داشته با دستور رئیس جمهور و کوشش شرکت های دارویی در حال برطرف شدن است. مرتضوی با بیان اینکه در فصل پاییز ویروس آنفلوآنزا مسائلی ایجاد کرد، گفت: 50درصد مواداولیه دارویی در مجموعه های دارویی زیرمجموعه تامین اجتماعی فراوری می گردد. بعلاوه 30درصد فراوری و 30درصد توزیع دارو در این مجموعه انجام می گردد. نگاه ما در این مجموعه نگاه انتفاعی نیست و وزارت رفاه، وزارت مردم است. هدف ما برطرف احتیاج مردم است و تا سرحد امکان به فراوری می اندیشیم.

او ادامه داد: اکنون ظرفیت فراوری ماهانه این شرکت دارویی، 3میلیون واحد است که در یک بازه زمانی مناسب تا آخر سال به 6میلیون سرم در ماه خواهد رسید. امیداریم بستر صادرات و تامین محصولات دارویی در کشورهای هدف را نیز فراهم کنیم. در این میان آنچه برای ما اطمینان بخش است، جاری شدن فرهنگ جهادی است. اینکه قرارگاه جهادی تشکیل شده و فراوری شبانه روزی انجام می گردد، قابل تحسین است.

منبع: همشهری آنلاین

به "افزایش 2 برابری قیمت آنتی بیوتیک در ایران ، آنتی بیوتیک وارداتی هم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2 برابری قیمت آنتی بیوتیک در ایران ، آنتی بیوتیک وارداتی هم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید