افراد لاغر بخوانند، روش های افزایش وزن

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، کاهش وزن بدون علت ممکن است احتیاج به تشخیص و درمان پزشکی داشته باشد.

افراد لاغر بخوانند، روش های افزایش وزن

به گزارش خبرنگار گروه استان های وبلاگ دخترانه ها از شیراز، مهسا موذن، دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: کم وزنی که با شاخص توده بدنی پایین (زیر 18 و نیم کیلوگرم بر متر مربع) تعیین می گردد، ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی، متابولیسم نامناسب مواد مغذی، کمبود غذا، دارو های مؤثر بر اشتها، بیماری های جسمی (همانند دیابت، پرکاری تیروئید یا سرطان)، بیماری روحی یا بی اشتهایی عصبی ایجاد گردد. اما کاهش وزن بدون علت ممکن است احتیاج به تشخیص و درمان پزشکی داشته باشد.

او ادامه داد: برای افزایش وزن می توان از راه حل های تغذیه ای اصولی بهره گرفت.

غذا های پر انرژی

این متخصص تغذیه توضیح داد: مصرف غذا های غنی از انرژی عامل مهمی در افزایش وزن است و می توان از هر گروه غذایی، غذا هایی حاوی بیشترین کالری را انتخاب کرد. برای مثال میلک شیک (مخلوط شیر و بستنی) به جای شیر بدون چربی، آووکادو به جای خیار، یک لیوان آب انگور به جای یک سیب کوچک، یا ماهیان چرب (همانند سالمون) به جای ماهیان کم چرب را انتخاب کرد.

او گفت: از آنجایی که چربی بیش از 2 برابر قند کالری تأمین می نماید، بدون اضافه نمودن حجم زیاد می تواند بر میزان کالری دریافتی اضافه کند.

موذن اضافه نمود: یک فرد کم وزن که از نظر بدنی فعال است و رژیم غذایی کاملی از نظر تغذیه ای دارد، می تواند میزان کالری خود را در گروه چربی تا حدودی افزایش دهد. اما باید توجه داشت از آنجایی که غذا های پر کالری و پرچرب برای بیشتر مردم انتخاب های سالمی نیست، باید از مصرف بیش از میزان غذا های شیرین و پرچرب پرهیز نموده و غذا هایی انتخاب گردد که به جای چربی اشباع یا ترانس دارای چربی های غیراشباع باشد. به اسم مثال، روغن زیتون انتخاب رجحان نسبت به کره، روغن جامد یا مارگارین هیدروژنه است.

افزایش میزان مصرف غذا

او توضیح داد: افرادی که کم وزن هستند باید وعده های غذایی را در اولویت خود قرار دهند و برای برنامه ریزی، آماده سازی و خوردن هر وعده وقت بگذارند.

این متخصص تغذیه اضافه نمود: آن ها باید دست کم 3 وعده غذایی سالم در روز غذا مصرف نمایند. پیشنهاد می گردد که ابتدا غذای اصلی مصرف گردد و سوپ یا سالاد، بعد از آن خورده گردد.

او با بیان اینکه افراد کم وزن ضروری است در هر وعده غذایی اندازه بیشتری غذا بخورند، گفت: در ابتدا، این انتظار وجود دارد که آن ها احساس سیری یا ناراحتی نمایند، زیرا به دریافت اندازه غذای کم عادت نموده اند. اما این طبیعی است و با گذشت زمان از بین می رود.

میان وعده های اضافی

موذن ادامه داد: از آنجا که برای افزایش وزن، احتیاج به دریافت میزان بالای انرژی روزانه وجود دارد، علاوه بر خوردن غذای بیشتر در هر وعده، ممکن است فرد احتیاج به مداومت بیشتری در غذا خوردن داشته باشد.

او اضافه نمود: میان وعده های غذایی می تواند به افزایش وزن یاری کند. به اسم مثال، یک دانش آموز ممکن است دو ساندویچ درست کند و آن ها را در بین کلاس ها بخورد. خوردن میوه های خشک، آجیل و دانه ها هم راهی مناسب برای اضافه نمودن کالری است.

آبمیوه و شیر

این متخصص تغذیه بیان نمود: مصرف نوشیدنی ها می تواند به افزایش دریافت انرژی یاری کند. برای مثال می توان با اضافه نمودن شیر خشک به شیر، کالری شیر را افزایش داد.

او گفت: مکمل های غذایی مایع برای افرادی که به علت بیماری کمبود وزن دارند، اغلب توصیه می گردد و یک فرد ضعیف می تواند به راحتی آن ها را بنوشد. علاوه بر وعده های غذایی معمولی، نوشیدنی های با پروتئین بالا و کالری بالا می تواند به این افراد در حفظ یا افزایش وزن یاری کند.

ورزش و عضله سازی

موذن ادامه داد: برای افزایش وزن، می توان از ورزش های قدرتی همانند وزنه زدن استفاده کرد و همزمان با آن دریافت انرژی را هم افزایش داد. تأمین 500 تا هزار کیلوکالری بیش از احتیاج طبیعی، نه تنها می تواند انرژی حاصل از ورزش را جبران کند، بلکه در عضله سازی هم نقش دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افراد لاغر بخوانند، روش های افزایش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد لاغر بخوانند، روش های افزایش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید