منظر تاریخی هگمتانه اولویت نخست ثبت جهانی است

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و سخنان مشاور وزیر میراث فرهنگی، منظر تاریخی هگمتانه اولویت نخست ثبت جهانی است.

منظر تاریخی هگمتانه اولویت نخست ثبت جهانی است

محمد حسین طالبیان در نشست آنالیز ثبت جهانی هگمتانه که با حضور استاندار همدان برگزار گردید، اضافه نمود: با ثبت منظر تاریخی هگمتانه تا همدان می توانیم برترین راهبرد را برای ثبت هگمتانه باستان تا همدان معاصر بکار بگیریم و سیر تحول در نخستین مرکز مادها که از هگمتانه شروع شده را به تصویر بکشیم.

وی با اشاره به اینکه منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان راستا آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر را شامل می گردد، گفت: با ثبت این اثر، کل میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار همدان، مسجد جامع همدان و پیاده راه های شهر همدان حفظ می گردد.

طالبیان توضیح داد: اگر موانع موجود رفع نگردد، ارزیابان یونسکو دست رد به ثبت جهانی اثر تاریخی هگمتانه می زنند.

وی توضیح داد: فضای داخلی هگمتانه باید همانند موزه های جهانی بازسازی گردد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید نمود: خیابان منتهی به بازار آهن فروشان در کنار محوطه تاریخی هگمتانه که بتازگی به وسیله شهرداری آسفالت شده است، باید برداشته گردد و به حالت اولیه بازگردد.

وی ادامه داد: با برداشته شدن موانع تا بهمن پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال می گردد.

طالبیان گفت: مرداد سال آینده ارزیابان یونسکو، پرونده های ثبت جهانی آثار ایران را آنالیز می نمایند.

وی تاکید نمود: همکاران و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمام کوشش در پی رفع کردن موانع موحود در راستا ثبت جهانی هگمتانه هستند.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: متن این پرونده در حال ترجمه و موانع پیش رو نیز در حال برداشته شدن است.

وی گفت: هگمتانه همانند جواهر گرانبهایی است که باید برای حفظ آن، زشتی های اطراف و محوطه پاک و زیباسازی گردد.

طالبیان تاکید نمود: معماری بناهای اطراف محوطه هگمتانه همانند اصناف قدیمی و بازار آهن فروشان باید با استفاده از نمایی ساده و سنتی بازسازی گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: شهرداری همدان نسبت به حریم شهری بسیار حساس است و براساس قانون مجوزهای ساخت و ساز را صادر می نماید.

فرزاد تیموری گفت: کمیته سازماندهی سیما و منظر شهر برای نخستین بار در شهرداری همدان در سال 1388 راه اندازی و نظارت بر منظر شهری را شروع کرد.

به گفته وی، بیش از 15 هزار نمای مصوب در این کمیته با حضور نماینده میراث فرهنگی استان همدان ثبت شده است.

تیموری اضافه نمود: ساماندهی تپه مصلا در سال 1389 آنالیز و مصوبه آن صادر شد.

منبع: همگردی

به "منظر تاریخی هگمتانه اولویت نخست ثبت جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظر تاریخی هگمتانه اولویت نخست ثبت جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید