شاهکار معماری ایرانی، اسلامی و زیبایی چشمگیر سقف آثار باستانی ایران

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، زیبایی، ظرافت و نظم معماران ایرانی در شکل گیری شماری از باشکوه ترین آثار باستانی ایران زمین، نقشی چشمگیر و قابل توجه داشته است. زیبایی که نه تنها اطراف شما را احاطه نموده، بلکه نگاه بازدیدکننده را نیز در پی خود به می کشد، جایی که سقف همانند تابلوی نقاشی پرنقش و نگار به جلوه گری مشغول است. این درخشش به ویژه در سقف مساجد پررنگ و لعاب تر شده است. اینجا معماری ایرانی و اسلامی در هم آمیخته و خالق زیبایی متفاوت شده اند.

شاهکار معماری ایرانی، اسلامی و زیبایی چشمگیر سقف آثار باستانی ایران

در واقع باید گفت که آثار معماری خاورمیانه، هر کدام با الهام از حال و هوا و سبک معماری سرزمین خود به شکلی مجذوب نماینده و جالب توجه اند. اما در این میان سرزمین ما ایران به واسطه پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی خود، از گنجینه ای به مراتب ارزشمندتر بهره برده است. گنجینه ای که بی شک قادر به جلب نظر بازدیدنمایندگان بسیاری از اقصی نقاط دنیا خواهد بود. به همین علت جا دارد که این اندوخته بیش از پیش به دنیایان معرفی گردد، چرا که متأسفانه بسیاری آن گونه که باید و شاید با کشور ما و امتیازات مثبت بیشمارش آشنا نیستند.

به همین علت عکاس خوش ذوق ایرانی مهرداد رسولی فرد در قالب تصاویری پر زرق و برق و باشکوه، زیبایی سقف بناهای تاریخی ایران را به تصویر کشیده و در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است. تصاویری که جزئیات ظریف هنر معماران ایرانی را به نمایش گذارده است، جزئیاتی که شاید خود ما نیز تا به حال به دقت به آنها توجه ننموده باشیم. از مسجد جامع که یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی ایران است، گرفته تا مدرسه چهارباغ، آقای رسولی فرد تمام کوشش خود را به کار گرفته تا تاریخ درخشان معماری و طراحی ایران را به دنیایان معرفی کند.

اما البته از آن جایی که بسیاری از این بناها به علت ارزش تاریخی خود مورد حفاظت قرار دارند، شاید تصاویر، آن چنان که باید و شاید نتواند آن زیبایی باشکوه را به نمایش بگذارد، بنابراین اینجاست که باید خود کمر همت بسته و به دل تاریخ این سرزمین سفر کنیم. جایی که نه از قاب تصویر، که از دریچه چشمان خود می توانیم این گنجینه و میراث ماندگار ملّی را ارج نهیم.

اما برای آغاز بد نیست با این عکاس خوش قریحه همراه شده و به سقف مساجد ایران بنگریم، وسعتی که همانند آسمان با هزاران ستاره رنگارنگ پوشیده شده است. جایی که آجر، کاشی های هفت رنگ و آیینه جادو نموده و در کنار هم شما را مفتون و شیفته خود می نمایند.

مسجد جامع اصفهان- 900 سال قدمت

سقف آرامگاه حافظ، شیراز

مسجد امام، اصفهان- 400 سال قدمت

کاخ چهل ستون، اصفهان

مسجد شیخ لطف اللّه، اصفهان

حرم حضرت معصومه (س)، قم

شاه چراغ، شیراز

کاخ شاه عباس صفوی با 400 صد سال قدمت

چهار باغ، اصفهان

در اینجا به سرانجام نخستین بخش این مطلب می رسیم. همراه ما باشید تا در مطالب بعدی شما را با دیگر آثار فاخر ایران زمین و دیگر شاهکارهای معماری اسلامی در اقصی نقاط دنیا آشنا کنیم.

منبع earthables

منبع: کجارو

به "شاهکار معماری ایرانی، اسلامی و زیبایی چشمگیر سقف آثار باستانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار معماری ایرانی، اسلامی و زیبایی چشمگیر سقف آثار باستانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید