تجهیزات و وسایل مورد احتیاج رفتینگ را بشناسید!

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، تجهیزات رفتینگ از مهمترین ملزومات برای افرادی است که اهل گردش های هیجانی در آب هستند! رفتینگ یکی از سرگرمیات محبوب و مورد علاقه جوانان است که این روزها بسیار باب شده است. این سرگرمی در واقع همان رود سواری است که از جمله برترین گردشگری های ماجراجویانه محسوب می گردد. اگر شما هم در پی هیجان و تجربه اتفاقات منحصر به فرد هستید، این سرگرمی یکی از برترین گزینه ها می باشد که می توانید با دوستانتان آن را امتحان کنید.

تجهیزات و وسایل مورد احتیاج رفتینگ را بشناسید!

این سفر گردشگری مجذوب نماینده شامل قایق سواری در راستا رودخانه های خروشان می باشد و شما می توانید در کنار کار گروهی و ورزش کردن، احساس هیجان و لذت فراوانی را تجربه کنید که خاطره ای فراموش نشدنی برایتان رقم خواهد زد. اما از قلم نیاندازید که این سرگرمی احتیاجمند تجهیزات ویژه ای می باشد که در این مقاله به شما معرفی می کنیم. پس همراه ما باشید.

ورزش آبی رفتینگ چیست؟

رفتینگ یا همان رودگردی، یکی از ورزش های آبی مفرح و هیجان انگیز می باشد که به صورت گروهی از طریق افراد ماجراجو به همراه یک راهنما در راستا رودخانه های آرام یا خروشان انجام می گردد. این ورزش در ابتدای دهه 80 میلادی به عنوان یکی از شاخه های طبیعت گردی و گردشگری ماجراجویانه شناخته شده است و از آن به بعد به عنوان سفری هیجان انگیز در سراسر دنیا، مورد استقبال ماجراجویان و علاقه مندان به سفرهای پرهیجان واقع شده است.

اگر تا به امروز تجربه ورزش های آبی را نداشته اید اصلا نگران نباشید چرا که حتی مبتدی ترین مسافران هم می توانند با تماشا چند دقیقه اموزش و با یاری راهنما، این سفر لذت بخش و فراموش نشدنی را تجربه کنید. تنها چیزی که از قلم نیاندازید تجهیزات رفتینگ می باشد. زمان رفتینگ به رودخانه مورد نظر و مسافت آن بستگی دارد و معمولا دو یا سه ساعت طول می کشد. بعضی از سفر ها چند روزه هستند و مسافران شب را با برپا کردن کم در کنار رودخانه سپری می نمایند.

رفتینگ می تواند یکی از هیجان انگیز ترین تجربه ها برای شما باشد، پس آن را امتحان کنید!

درجه بندی برای سختی سفر رفتینگ چگونه است؟

درجه سختی رفتینگ به عوامل مختلفی از جمله پیچ و خم رودخانه، شدت جریان آب، وجود آبشار و چاله، وجود سنگ و صخره و غیره بستگی دارد. انواع درجه بندی این سفر به صورت زیر می باشد که هرکدام تجهیزات رفتینگ مشخصی را احتیاج دارند:

درجه 1: در این مرحله، رودخانه آرام است و راستا راحت و بدون هرگونه عارضه و مانعی می باشد.

درجه 2: در این نوع معمولا با سنگ و صخره در راستا روبرو می شویم که احتیاجمند مهارت هایی برای کنترل قایق می باشد.

درجه 3: در این درجه علاوه بر وجود صخره و سنگ، رودخانه هم پیچ و خم دارد و ممکن است با آبشار و چاله های آبی کوچک روبرو شویم.

درجـه 4: در این درجه، راستا رودخانه پر پیچ و خم می باشد و با آبشار، چاله های آبی و گرداب های متعدد و تنگه های کم عرض که باعث سرعت جریان آب میشوند، روبرو خواهیم شد.

درجه 5: در این سطح از درجه بندی، راستا رودخانه بسیار پر پیچ و خم است و آبشارهایی با ارتفاع بلند، چاله آبی و گرداب، سرعت و جریان شدید آب روبرو می شویم که احتیاجمند تبحر، تجربه و مهارت های ویژه ای می باشد.

انواع قایق های رفتینگ کدامند؟

قایق ها یکی از مهم ترین تجهیزات رفتینگ می باشند که بدون آن ها انجام این سفر ممکن نیست. این قایق ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع راستا و درجه سختی سفر انتخاب می شوند. برترین گزینه برای رفتینگ در رودخانه هایی با درجه سختی 1 یا 2، استفاده از قایق های پاروزنی مخصوص امواج آرام می باشد. اما اگر رفتینگ در سطح پیشرفته را انتخاب می کنید باید از قایق های حرفه ای تر که مخصوص سفرهای ماجراجویانه هستند بهره ببرید.

هنگام انتخاب قایق مناسب باید به عرض رودخانه توجه کنید. در صورتی که عرض رودخانه باریک باشد، بهتر است از قایق های کم عرض بهره ببرید تا حرکت آن در راستا، آسان تر باشد. طول قایق های رفتینگ چیزی حدود 3.5 الی 6 متر می باشد و عرض آن ها نیز از 1.8 تا 2 متر در نظر گرفته می گردد. ظرفیت این قایق ها با توجه به ابعاد آن ها، 4 الی 12 نفر می باشد.

تجهیزات رفتینگ را بشناسید!

در این بخش تصمیم داریم شما را با مهم ترین تجهیزات رفتینگ آشنا کنیم که از ملزومات اصلی این سفر هیجان انگیز هستند:

  • پارو، از اصلی ترین تجهیزات رفتینگ

از آن جایی که این سفر از طریق قایق انجام می گردد، یکی از مهم ترین تجهیزات رفتینگ برای راهنمایی قایق، پارو می باشد. پاروها نیز در انواع گوناگونی ساخته می شوند که با توجه به نوع قایق و توانایی افراد انتخاب می شوند. همانطور که گفته شد، در این سفر ها شخصی به عنوان راهنما در کنار اعضای گروه قرار می گیرد که معمولا در بخش عقب قایق می نشیند. راهنما فردی حرفه ای با توانایی جسمی بالا می باشد و می تواند از پاروهای سنگین تر برای راهنمایی قایق استفاده کند. این افراد متخصص، توانایی کنترل قایق در شرایط بحرانی را دارند و حضور آن ها الزامی است. پاروی راهنما معمولا بلندتر و سنگین تر است تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد.

  • لباس مناسب بپوشید

یکی از اصلی ترین تجهیزات رفتینگ، لباس مناسب قایق رانی می باشد. این لباس ها چسبان هستند و آستین های بلندی دارند تا هنگام پارو زدن دست و پاگیر نباشند. برای قایقرانی باید از لباس های سبک بهره ببرید و جنس آن ها به گونه ای باشد که آب را زیاد به خود جذب نکند و اگر خیس شد، سریع خشک گردد.

  • جلیقه نجات را از قلم نیاندازید!

داشتن جلیقه نجات در تجهیزات رفتینگ کاملا لازم است! این موضوع به حفظ ایمنی شما یاری می نماید. از قلم نیاندازید که حتما از جلیقه نجات متناسب با سایز بدنتان بهره ببرید و هنگام استفاده، بندهای آن را به طور محکم و دقیق ببنید زیرا در غیر این صورت، امواج شدید جلیقه را از بدن شما خارج خواهند کرد.

  • کلاه ایمنی

یکی دیگر از تجهیزات رفتینگ که منجر به حفظ سلامت و ایمنی شما می گردد، کلاه ایمنی می باشد. این کلاه را قبل از سوار شدن به قایق بر سر خود قرار دهید و تا انتهای سفر آن را در نیاورید. دقت داشته باشید که بندهای کلاه را درست و محکم ببندید تا در طول سفر از سرتان خارج نگردد.

  • طناب نجات

طناب نجات نیز یکی از تجهیزات مورد احتیاج رفتینگ است که باید به همراه داشته باشید. این طناب برای نجات دادن افرادی که داخل رودخانه افتاده اند بسیار مناسب است. علاوه بر این برای فعالیت های هیجان انگیزی از جمله پرش و شیرجه درون آب نیز کاربرد دارد. معمولا طناب نجات را داخل یک کیسه قرار می دهند و آن را پشت راهنمای گروه می بندند.

  • کیسه ضد آب

همانطور که می دانید، رفتینگ نیز مانند هر سفر دیگری احتیاجمند تجهیزاتی از جمله چادر کیسه خواب، مواد غذایی، وسایل پخت وپز، جعبه یاری های اولیه، چراغ قوه و غیره می باشد که باید همراهتان داشته باشید. برای جلوگیری از خیس شدن این لوازم و نگهداری و حمل آن ها به کیسه های ضدآب احتیاج دارید. شما می توانید این کیسه ها را در مقدار های گوناگون تهیه کنید و تجهیزات رفتینگ خود را با خیال راحت داخل آن ها قرار دهید و دیگر نگران خیس شدن و خراب شدن آن ها نباشید.

  • لوازم شخصی

همه افراد در سفرهای مختلف، بعضی از لوازم شخصی و ضروری خود را به همراه دارند. این لوازم به افزایش کیفیت سفر و راحتی و آسایش شما یاری می نمایند پس آن ها را از قلم نیاندازید. از جمله لوازم شخصی افراد می توان به کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، پماد ضد پشه گزیدگی، پماد سوختگی، داروهای خاص و خوراکی اشاره نمود. اگر از عینک آفتابی استفاده می کنید دقت کنید که حتما بند دار باشد تا داخل آب نیوفتند. برای تلفن همراه خود حتما کیسه ضد آب تهیه کنید تا آسیب نبینند. و در نهایت پیشنهاد می کنیم که از تنقلات خوشمزه بهره ببرید تا لذت این سفر مجذوب نماینده برایتان دو چندان گردد.

از جمله سایر تجهیزات مورد احتیاج برای رفتینگ های گروهی طولانی مدت و چند روزه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جعبه یاری های اولیه
  • تجهیزات روشنا
  • تلمبه
  • چادر آشپز خانه و تدارکات
  • چادر توالت
  • چادر سایه بان و ضد باران
  • چادر مسافران و کادر
  • تجهیزات کامل آشپزی و ظروف غذا خوری
  • پارو اضافه
منبع: الی گشت

به "تجهیزات و وسایل مورد احتیاج رفتینگ را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیزات و وسایل مورد احتیاج رفتینگ را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید