آنالیز فرایند تحقیقات و فناوری در حوزه علوم پزشکی در 40 سال اخیر

به گزارش وبلاگ دخترانه ها به نقل از وزارت بهداشت، دکتر فرید نجفی با اشاره به تحولات شاخص های پژوهش در علوم پزشکی طی سالهای اخیر با بیان اینکه اگر به فرآیند تحقیقات طی 40 سال اخیر توجه گردد، فرایند رو به رشد در این حوزه کاملا مشهود خواهد بود، گفت: اکنون سالانه بیش از 70 هزار مقاله در کشور چاپ می گردد که این مقالات سبب شده است ایران رتبه 14 تا 16 را در بحث فراوری در جهان کسب کند.

آنالیز فرایند تحقیقات و فناوری در حوزه علوم پزشکی در 40 سال اخیر

وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته تمام کوشش ما این بود که در حوزه تحقیقات از کشورهایی همچون مصر و ترکیه پیشی بگیریم، مطرح نمود: خوشبختانه امروز و به همت جوانان این امر محقق شده و شاهد فرایند سریع رشد تعداد مقالات در کشور هستیم که در جهان بی نظیر است.

نجفی به مجموعه اقدامات اجرا شده در راستای تحقق این موضوع اشاره و اعلام کرد: رشد قابل توجه دانشگاه های کشور از نظر کمی و کیفی طی 40 سال اخیر از جمله این موارد است؛ اکنون بالغ بر 700 مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد که در سالهای گذشته به تعداد انگشت های یک دست هم نمی رسید؛ رشد فزاینده تعداد اعضای هیات علمی هم از دیگر دلایل پیشرفت در حوزه تحقیقات است.

وجود 24 شبکه تحقیقاتی در کشور

معاون تحقیقات و فنوری وزارت بهداشت با اشاره به وجود 24 شبکه تحقیقاتی در کشور، مطرح نمود: هریک از شبکه های تحقیقاتی بالغ بر 20 مرکز را پوشش می دهند و این شبکه ها در واقع زیرساختی را ایجاد کردند که همه مراکز از سراسر کشور به یکدیگر متصل شده و اقدامات ملی عظیمی را به خاتمه برسانند.

وی شبکه کوهورت را یکی از شبکه های پیروز تحقیقاتی کشور گفت و گفت: تنها در یکی از مطالعات این شبکه بالغ بر 150 هزار ایرانی شرکت نموده اند و تمام اطلاعات آنها پیگیری می گردد که یکی از مطالعات عظیم کشور است.

نجفی توجه به اخلاق در پژوهش را هم بسیار مهم دانست و یادآور شد: کارگروه اخلاق در پژوهش در راستای رعایت تمام استانداردهای بین المللی اخلاق در تحقیقات تشکیل شده است، این کارگروه ها کوشش کردند پژوهش استاندارد را طراحی نموده و به دانشگاه ها ارائه دهند و در کنار آن تخلفات پژوهشی هم آنالیز گردد.

فعالیت 1415 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

وی اضافه نمود: 4 هزار و 895 شرکت در حوزه های مختلف سلامت همچون ملزومات پزشکی، تجهیزات پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های پیشرفته فعالیت دارند که 1415 مورد از آنها، دانش بنیان هستند که به نوعی ایده فراوری دانش را به فناوری تبدیل می نمایند و باعث تجاری سازی آنها می شوند. فروش این شرکت ها از سال 92 که 60 میلیارد بوده در سال 99 به 35 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که بسیار قابل توجه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید نمود: در حوزه علوم پزشکی هم مجوز 10 پارک فناوری صادر شده است که امیدوارم تا خاتمه سال 10 پارک به پارک استاندارد کلان مناطق تبدیل شوند.

نجفی یادآور شد: اگر به دنبال توسعه قابل توجه کشور هستیم باید اعتبارات بخش تحقیقات و فناوری عادلانه و به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آنالیز فرایند تحقیقات و فناوری در حوزه علوم پزشکی در 40 سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فرایند تحقیقات و فناوری در حوزه علوم پزشکی در 40 سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید