انجام اقدامات موثر ایران در درمان بیماری کرونا ، در فراوری ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، معاون وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات مناسب کشور در زمینه مبارزه با کرونا گفت: خوشبختانه تا به امروز در فراوری ماسک و لوازم بهداشتی به مرحله خودکفایی رسیده ایم.

انجام اقدامات موثر ایران در درمان بیماری کرونا ، در فراوری ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ دخترانه ها، صبح امروز (دوشنبه، 29 اردیبهشت) هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی از سوی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) به صورت مجازی شروع شد، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در اولین روز از این نشست گفت: از روز اولی که ورود این ویروس به کشور اعلام شد، باتوجه به اقدامات اجرا شده، شاهد فرایند نزولی این بیماری بوده ایم.

وی ادامه داد: غربالگری در افراد کم علامت و بی علامت نسبت به قبل افزایش پیدا نموده است؛ مرگ و میر از 158 نفر در 10 روز اخیر به زیر 50 نفر رسید و همچنین حدود 70 درصد مرگ و میر ها و حدود 75 درصد بستری در بیمارستان ها کاهش یافته است.

معاون وزیر بهداشت بیان نمود: ایران بعد از چین دومین کشوری بود که به این بیماری مبتلا و برداشت های غلطی نیز ایجاد شد. کشور هایی مانند قطر، بحرین، امارات وعربستان بیماران بیشتری نسبت به کشور ایران دارند و کشور هایی مانند سوئد، امریکا، کانادا به مراتب میزان مرگ و میر بیشتری از ایران دارند.

وی بیان نمود: در ایران، بلافاصله بعد از اعلام بیماری، ستاد ملی کرونا را تشکیل دادیم، اختیارات کامل به وزارت بهداشت داده شد و تا به امروز هم خوشبختانه دستورات وزارت بهداشت نیز مورد قبول واقع شده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تحریم های سال های اخیر اظهار کرد: باتوجه به اینکه در سال های اخیر تحت تحریم ها قرار داریم، این ویروس اثر مستقیمی در مرگ و میر و اثر مالی داشته است؛ همچنین در سال 2018و 2019 با رشد منفی روبه رو بوده ایم.

وی در ادامه بیان نمود: باتوجه به اینکه دیگر کشور ها فرصتی برای آماده سازی خود در برابر این بیماری داشتند توانستند اقدامات خوبی انجام دهند؛ ما نیز در روز های اول با وجود امکانات کم با این بیماری مقابله کردیم. بعد از این بیماری سرمایه های اجتماعی در کل کشور و میزان اعتماد مردم به بالاترین نقطه خود رسید.

حریرچی گفت: در درمان این بیماری اقدامات خوبی اجرا شده، اما بسیاری از دارو هایی که تبلیغ می شدند خاصیت ضدویروسی نداشتند؛ براین اساس ستاد ملی کرونا وارد میدان شد. 50 درصد تخت های بیمارستانی به بیماری کووید 19 اختصاص داده شد و نکته قابل توجه این است که ما در درمان بیماران هیچ تبعیضی قائل نبودیم و طبق گفته رییس جمهوری حتی برادران و خواهران افغان نیز به صورت رایگان درمان شدند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کشور ایران غربالگری و بیماریابی را به صورت وسیعی انجام داد، اعلام نمود: وزارت بهداشت در روستا ها 98 درصد و شهر ها 93 درصد از مردم را تحت پوشش قرار داد. در مرحله اول از 83 میلیون نفر جمعیت با 78 میلیون نفر تماس برقرار و علائم آنان نیز آنالیز شد؛ نکته مهم این است که ما در تهیه ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر به دیگر کشور ها نیز این وسایل را صادر می کنیم.

به گفته حریرچی، زمانی که وزارت بهداشت تصمیم بر تعطیلی اماکن عمومی داشت، مردم و دولت نیز همکاری بسیار خوبی داشته اند؛ در حال حاضر طی چند روز اخیر مدارس و دانشگاه ها باز شدند و نکته قابل توجه این بود که در تاریخ این گونه تعطیلی بی سابقه بوده است.

وی در ادامه گفت: مراجع و رهبر معظم انقلاب نیز با ما همکاری بسیاری داشته اند و رهبری نیز فرمودند که ما تابع فرمان ستاد ملی کرونا هستیم؛ همچنین با تدابیر موجود از لحاظ مالی مشکل خاصی نداریم و سازمان های مردم نهاد نیز یاری های معیشتی تهیه می نمایند.

لازم به ذکر است، هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری طی امروز و فردا به صورت مجازی ادامه دارد.

این دوره از نشست استپ با توجه به شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر (آذر 1398) در چین و ابتلای بیش از چهار میلیون نفر در دنیا و مرگ بیش از سیصد هزار نفر به دلیل ابتلا به آن در اولین جلسه به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشور های اسلامی روز 29 اردیبهشت میزبان مقالات و سخنرانی های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان است.

این نشست ها با هدف همکاری های علمی و فناورانه برای مبارزه با کرونا در کشور های مختلف و مدیریت بحران ناشی از آن و استفاده از دستاورد های یکدیگر، هم افزایی توانایی ها و ظرفیت های دانشمندان و متخصصان و مشاهدات نیرو های درمان در کشور های اسلامی و با حضور شماری از پژوهشگران جوان، نیرو های درمان و مقامات برگزار می گردد.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشور های هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می رسانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "انجام اقدامات موثر ایران در درمان بیماری کرونا ، در فراوری ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام اقدامات موثر ایران در درمان بیماری کرونا ، در فراوری ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید