شروع گسترده ترین عملیّات آزمایش واکسن کرونا در آمریکا

به گزارش وبلاگ دخترانه ها، روز دوشنبه 30 هزارداوطلب آمریکایی آستین بالا زدند تا واکسن آزمایشی کرونا، فراوری مشترک سازمان ملّی بهداشت و شرکت مُدرنای ایالات متحده، روی آنها امتحان گردد. این فاز سوم و آخرین مرحله آزمایش این واکسن روی انسان است.

شروع گسترده ترین عملیّات آزمایش واکسن کرونا در آمریکا

به گزارش یورونیوز، دو واکسن کرونا در چین، و یک نمونه در بریتانیا، مراحل نخست آزمایشی (فاز یک و دو) را در کشورهایی نظیر برزیل، که شیوع ویروس در آنها شدید بوده، از سر گذرانده اند و در حال آماده شدن برای فاز سوم هستند. واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد بناست در ماه اگوست (ماه آینده) بر روی تعداد مشابهی از افراد مرحله آخر خود را آزمایش کند.

بیش از 150 هزار نفر برای آزمایش داوطلبانه واکسن مدرنای ایالت متحده آمریکا در فاز سوم، به شکل آنلاین ثبت نام نموده بودند. پژوهشگران آمریکایی می گویند این آزمایش ها باید روی داوطلبانی از نژادهای مختلف و نیز در سنین متفاوت صورت بگیرد.

نتیجه چطور معلوم می گردد؟

برای روشن شدن نتیجه، دانشمندان آمریکایی داوطلبان را به دو گروه تقسیم نموده، به گروه نخست واکسن واقعی و به گروه دوم غیرواکسن تزریق می نمایند، در حالی که داوطلبان خود نمی دانند کدامیک به آنها تزریق شده است.

دانشمندان سپس تمامی داوطلبان را، در هفته های بعد از تزریق، به دقّت زیر نظر می گیرند تا ببینند بدن این افراد، به ویژه در مناطقی که شیوع ویروس بالاست، چه واکنشی به بیماری نشان می دهد.

محققان آمریکایی دو هفته پیش در گزارشی اعلام نموده بودند که طبق نتایج مرحله نخست آزمایش واکسن شرکت مدرنا، این واکسن ایمن است و در بدن تمام 45 داوطلب آزمایش شده بدون عارضه جانبی جدی پادتن فراوری نموده است.

داوطلبانی که در مرحله نخست دو دوز واکسن دریافت نموده بودند، داری سطح بالایی از پادتن بودند که از حد متوسط در افراد بهبود یافته مبتلا به کووید-19 بالاتر نیز بوده است.

مدرنا نخستین شرکتی بود که آزمایش واکسن مقابله با ویروس جدید کرونا را در ماه مارس (اواخر اسفند) 66 روز پس از انتشار توالی ژنتیکی ویروس، روی انسان آزمایش کرد. فاز دوم این واکسن پیش از این در ماه مه گذشته روی 600 نفر آزمایش شده بود اما هنوز نتایج این مرحله منتشر نشده است.

ساخت واکسن فرآیندی بسیار زمان بر است که معمولا چند سال به درازا می کشد اما شرایط کنونی بیماری کووید-19، و اینکه بسیاری فراوری واکسن را تنها راه کنترل این بیماری می دانند، سبب شده تا رقابتی نفسگیر برای فراوری واکسن در سراسر دنیا شکل بگیرد.

منبع: عصر ایران

به "شروع گسترده ترین عملیّات آزمایش واکسن کرونا در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع گسترده ترین عملیّات آزمایش واکسن کرونا در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید